IDC: Prodej tabletů v 1. čtvrtletí 2017 meziročně klesal
Celosvětový prodej tabletů podle agentury IDC během prvního čtvrtletí letošního roku meziročně klesl o 8,5 % na 36,2 milionu kusů. Ačkoli pokles stále přetrvává, byl mírnější než v pěti předchozích kvartálech.
Trh s tablety se skládá ze dvou kategorií, které se navzájem zásadně liší. Jedna z nich, tablety, které počítají s připojením klávesnice, vykazuje na trhu po většinu času růst. Svým pojetím jsou hodně podobné klasickým ultrabookům či notebookům. Druhou kategorií jsou tradiční tablety (bez klávesnice), jejichž prodej vrcholil v roce 2014 a v posledních čtvrtletích prudce klesají.
„Trh s tablety v podstatě vznikl až v roce 2010 při představení první generace zařízení Apple iPAD, a to navzdory předchozím snahám řady různých výrobců,“ uvedl Ryan Reith, viceprezident výzkumu v IDC. „Tempo růstu prodeje, které tyto přístroje v letech 2010 až 2013 vykazovaly, bylo výjimečné. Na druhou stranu se však rychle ukázalo, že spotřebitelé tyto přístroje nepotřebují obměňovat tak často nebo je v některých případech vůbec kupovat.“
Vzestup tabletů provázel naprosto protichůdný vývoj na trhu s osobními počítači, jejichž prodej v téže době prodělával zásadní propad. Nyní se však situace začíná opět obracet ve prospěch osobních počítačů na úkor tabletů.
Ačkoli si Apple mezi výrobci tabletů stále drží prvenství, pokles prodeje zaznamenal již třináctým čtvrtletím v řadě. Výsledky Applu ukazují, že ani tato americká společnost není imunním vůči vývoji trhu a zákaznické poptávky, což může být způsobeno také úspěchy ostatních produktových řad výrobce.
| Celosvětový prodej tabletů v 1. čtvrtletí 2017 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 1Q17 | Tržní podíl | Prodej 1Q16 | Tržní podíl | Meziroční změna |
| Apple | 8,9 | 24,6 % | 10,3 | 25,9 % | -13 % |
| Samsung | 6 | 16,5 % | 6 | 15,2 % | -1,1 % |
| Huawei | 2,7 | 7,4 % | 2 | 5,1 % | 31,7 % |
| Amazon | 2,2 | 6 % | 2,2 | 5,6 % | -1,8 % |
| Lenovo | 2,1 | 5,7 % | 2,2 | 5,5 % | -3,8 % |
| Ostatní | 14,4 | 39,8 % | 16,9 | 42,7 % | -14,7 % |
| Celkem | 36,2 | 100 % | 39,6 | 100 % | -8,5 % |
Meziroční pokles prodeje zaznamenala i světová dvojka, společnost Samsung. Stejně jako u Applu jsme mohli vidět snahu Samsungu nabídnout nová zařízení s klávesnicí, a to včetně variant se systémem Windows 10.
Jedinou firmou, která zaznamenala nárůst prodeje tabletů, bylo Huawei na celosvětové třetí příčce. Díky nárůst o téměř 32 % se společnosti podařilo prodat necelé tři miliony zařízení. Ani nabídce společnosti Huawei se nevyhnulo rozšíření o modely se systémem Windows.
Celosvětová čtyřka, Amazon, pokračuje ve svých nevyrovnaných výsledcích, které však tentokrát stačily na umístění mezi nejvýznamnějšími výrobci. I přes propad o 1,8 % se společnosti podařilo prodat 2,2 milionu tabletů.
Pětici největších výrobců uzavřela společnost Lenovo, která zaznamenala meziroční propad o 3,8 % a prodala 2,1 milionu tabletů. Meziročně však výrobce ztratil jen nepatrnou část tržního podílu a na druhou stranu má také velmi dobrou pozici v době, kdy se od běžných tabletů přechází k modelům s klávesnicí (a Windows).