IDC: Prodej tabletů v 1. čtvrtletí 2015 klesl o 5,9 %
Celosvětový prodej tabletů utrpěl další propad. Celkově se v prvním čtvrtletí 2015 prodalo 47,1 milionu tabletů a přístrojů 2 v 1, což představuje meziroční pokles o 5,9 %. Za poklesem stojí převážně konkurenční tlak ze strany alternativních zařízení.
„Tržní pokles, který jsme mohli sledovat již v roce 2014, se na prodejích tabletů podepisuje i nadále. Na druhou stranu se začínají znovu objevovat i některé růstové oblasti,“ řekl Jean Philippe Bouchard, ředitel výzkumu v IDC. „Nadprůměrně si vedly tablety vybavené připojením k mobilním sítím. Díky své větší použitelnosti s tablety připojitelné k internetu i přes mobilní sítě stávají skutečným mobilním řešením a ne jen zařízením spíše pro domácí použití.“
I přes páté čtvrtletí v řadě, kdy společnost zaznamenala propad prodeje, trh opanoval Apple. Ten v prvním čtvrtletí propad 12,6 milionu iPADů a získal tak 28,6% celosvětový tržní podíl. Celkově se však prodeje tabletů Apple v porovnání s prvním čtvrtletím roku 2014 snížily o citelných 22,9 %. Ani na druhé pozici se nic nezměnilo – s 19,1% celosvětovým prvním podílem si ji udržel Samsung. I ten však meziročně ztrácel, a to o 16,5 %. Na dalších příčkách se usadily firmy Lenovo (5,3% celosvětový tržní podíl), Asus (3,8 %) a LG (3,1 %).
| Celosvětový prodej tabletů v 1. čtvrtletí 2015 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 1Q15 | Tržní podíl 1Q15 | Prodej 1Q14 | Tržní podíl 1Q14 | Meziroční změna |
| Apple | 12,6 | 26,8 % | 16,4 | 32,7 % | 22,9 % |
| Samsung | 9 | 19,1 % | 10,8 | 21,6 % | -16,5 % |
| Lenovo | 2,5 | 5,3 % | 2 | 4,1 % | 23 % |
| Asus | 1,8 | 3,8 % | 2,6 | 5,2 % | -30,6 % |
| LG | 1,3 | 3,1 % | 0,1 | 0,2 % | 1 423,7 % |
| Ostatní | 19,7 | 41,8 % | 18,1 | 36,3 % | 8,6 % |
| Celkem | 47,1 | 100 % | 50 | 100 % | -5,9 % |
„Ačkoli trh jako celek klesal, mohli být výrobci potěšeni prodeji přístrojů 2 v 1,“ doplnil Jitesh Ubrani, analytik společnosti IDC. „Ačkoli mají celkově tyto přístroje zatím malý tržní podíl, byl růst v této oblasti výjimečný díky výrobcům, jako jsou Asus a Acer v nižších cenových kategoriích nebo Microsoft ve vyšší cenové třídě.“