IDC: Prodej tabletů padá, někteří výrobci však přesto dokáží růst
Globální prodej tabletů ve druhém čtvrtletí letošního roku podle agentury IDC meziročně klesl o 13,5 % na 33 milionů kusů. Klasické tablety v prodeji podle očekávání meziročně klesly o 14,5 % na 28,4 milionu zařízení. Poměrně překvapivě však klesl i prodej tabletů s odpojitelnou klávesnicí.
„Trh s tablety s odpojitelnou klávesnicí je nyní v rozhodující fázi, neboť byl tažen primárně prémiovými produkty Microsoftu a Applu a v posledních měsících růst zpomaloval,“ uvedl Jitesh Ubrani, analytik společnosti IDC. „Ačkoli se firmy i koncoví spotřebitelé o konvertibilní zařízení zajímají, reálná poptávka je i kvůli omezené nabídce stále relativně nízká. Nicméně, díky nástupu zařízení, jako jsou Microsoft Surface Go, zařízení s Chrome OS a snad i cenově dostupnější varianty iPADu Pro by tuto produktovou kategorii stále měla čekat světlá budoucnost.“
„První generace zařízení s Windows 10 založených na platformě Snapdragon zákazníky neoslovila kvůli svému limitovanému výkonu a nedostatečné nabídce softwaru,“ poznamenala Lauren Guenveur, analytička v IDC. „Nicméně věříme, že díky připravovanému Snapdragonu 850, speciálně připravenému pro moderní mobilní zařízení, a softwarovým pomůckám od Microsoftu, není nic ztraceno, protože navzdory počátečnímu hledání se, má platforma jako taková určitě co nabídnout.“
| Celosvětový prodej tablet ve 2. čtvrtletí 2018 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 2Q18 | Tržní podíl | Prodej 2Q17 | Tržní podíl | Meziroční změna |
| Apple | 11,5 | 34,9 % | 11,4 | 29,9 % | 0,9 % |
| Samsung | 5 | 15,1 % | 6 | 15,6 % | -16,1 % |
| Huawei | 3,4 | 10,3 % | 3,1 | 8,2 % | 7,7 % |
| Lenovo | 2 | 6 % | 2,2 | 5,7 % | -8,4 % |
| Amazon | 1,6 | 4,9 % | 2,4 | 6,4 % | -33,5 % |
| Ostatní | 9,5 | 28,8 % | 13,1 | 34,2 % | -27,1 % |
| Celkem | 33 | 100 % | 38,2 | 100 % | -13,5 % |
Na vedoucím postavení firmy Apple na trhu s tablety se ve sledovaném období nic nezměnilo. Zahájení prodeje nového iPADu spolu s vylepšenou verzí iOS a pobídkami pro vzdělávací sektor se zkrátka vyplatilo.
Samsung si navzdory meziročnímu propadu prodeje o 16,1 % udržel celosvětovou druhou příčku. Propad prodeje postil kategorii klasických tabletů i tabletů s odpojitelnou klávesnicí a celkově by si portfolio Samsung zasloužilo oživení. Aktuálně byl představen nový Galaxy Tab S4, který zcela jistě posílí pozici Samsung v nabídce určené pro náročné uživatele, je ale otázkou, zdali se dokáže výrazněji podepsat i na celkových prodejích.
Společnost Huawei ve druhém čtvrtletí letošního roku prodala 3,4 milionu tabletů a upevnila si pozici celosvětové trojku. Většinu produkce se firmě daří prodávat na asijsko-pacifických trzích. A ačkoli je nabídka firmy v oblasti tabletů s odpojitelnou klávesnicí prozatím velmi omezená, dokázala zde firma meziročně vyrůst o 200 %.
Lenovo, globální čtyřka, prodalo ve druhém čtvrtletí roku 2018 dva miliony tabletů, což představuje pokles o 8,4 %. Pokles přitom firma zaznamenala i při porovnání s výsledky z prvního čtvrtletí letošního roku.
Pátou příčku si i přes pokles o 33,5 % dokázala udržet společnost Amazon. Prodejce je nucen se prát s výzvami nasyceného trhu a expanze na další trhy je prozatím pomalá.