Analýzy

IDC: Prodej tabletů padá, někteří výrobci však přesto dokáží růst

Globální prodej tabletů ve druhém čtvrtletí letošního roku podle agentury IDC meziročně klesl o 13,5 % na 33 milionů kusů. Klasické tablety v prodeji podle očekávání meziročně klesly o 14,5 % na 28,4 milionu zařízení. Poměrně překvapivě však klesl i prodej tabletů s odpojitelnou klávesnicí.

František Doupal
Zdroj: IDC
IDC: Prodej tabletů padá, někteří výrobci však přesto dokáží růst

„Trh s tablety s odpojitelnou klávesnicí je nyní v rozhodující fázi, neboť byl tažen primárně prémiovými produkty Microsoftu a Applu a v posledních měsících růst zpomaloval,“ uvedl Jitesh Ubrani, analytik společnosti IDC. „Ačkoli se firmy i koncoví spotřebitelé o konvertibilní zařízení zajímají, reálná poptávka je i kvůli omezené nabídce stále relativně nízká. Nicméně, díky nástupu zařízení, jako jsou Microsoft Surface Go, zařízení s Chrome OS a snad i cenově dostupnější varianty iPADu Pro by tuto produktovou kategorii stále měla čekat světlá budoucnost.“

„První generace zařízení s Windows 10 založených na platformě Snapdragon zákazníky neoslovila kvůli svému limitovanému výkonu a nedostatečné nabídce softwaru,“ poznamenala Lauren Guenveur, analytička v IDC. „Nicméně věříme, že díky připravovanému Snapdragonu 850, speciálně připravenému pro moderní mobilní zařízení, a softwarovým pomůckám od Microsoftu, není nic ztraceno, protože navzdory počátečnímu hledání se, má platforma jako taková určitě co nabídnout.“

Celosvětový prodej tablet ve 2. čtvrtletí 2018 (v milionech kusů)
Výrobce Prodej 2Q18 Tržní podíl Prodej 2Q17 Tržní podíl Meziroční změna
Apple 11,5 34,9 % 11,4 29,9 % 0,9 %
Samsung 5 15,1 % 6 15,6 % -16,1 %
Huawei 3,4 10,3 % 3,1 8,2 % 7,7 %
Lenovo 2 6 % 2,2 5,7 % -8,4 %
Amazon 1,6 4,9 % 2,4 6,4 % -33,5 %
Ostatní 9,5 28,8 % 13,1 34,2 % -27,1 %
Celkem 33 100 % 38,2 100 % -13,5 %

Na vedoucím postavení firmy Apple na trhu s tablety se ve sledovaném období nic nezměnilo. Zahájení prodeje nového iPADu spolu s vylepšenou verzí iOS a pobídkami pro vzdělávací sektor se zkrátka vyplatilo.

Samsung si navzdory meziročnímu propadu prodeje o 16,1 % udržel celosvětovou druhou příčku. Propad prodeje postil kategorii klasických tabletů i tabletů s odpojitelnou klávesnicí a celkově by si portfolio Samsung zasloužilo oživení. Aktuálně byl představen nový Galaxy Tab S4, který zcela jistě posílí pozici Samsung v nabídce určené pro náročné uživatele, je ale otázkou, zdali se dokáže výrazněji podepsat i na celkových prodejích.

Společnost Huawei ve druhém čtvrtletí letošního roku prodala 3,4 milionu tabletů a upevnila si pozici celosvětové trojku. Většinu produkce se firmě daří prodávat na asijsko-pacifických trzích. A ačkoli je nabídka firmy v oblasti tabletů s odpojitelnou klávesnicí prozatím velmi omezená, dokázala zde firma meziročně vyrůst o 200 %.

Lenovo, globální čtyřka, prodalo ve druhém čtvrtletí roku 2018 dva miliony tabletů, což představuje pokles o 8,4 %. Pokles přitom firma zaznamenala i při porovnání s výsledky z prvního čtvrtletí letošního roku.

Pátou příčku si i přes pokles o 33,5 % dokázala udržet společnost Amazon. Prodejce je nucen se prát s výzvami nasyceného trhu a expanze na další trhy je prozatím pomalá.