Analýzy

IDC: Prodej smartphonů v 1. čtvrtletí 2015 vzrostl o 16,7 %

Celosvětový prodej chytrých telefonů podle společnosti IDC během prvního čtvrtletí 2015 meziročně vzrostl o 16,7 % na 336,5 milionu kusů. Ve srovnání s posledním čtvrtletím roku loňského šlo však o téměř 11% propad.

IDC: Prodej smartphonů v 1. čtvrtletí 2015 vzrostl o 16,7 %

Pokud bychom do srovnání zahrnuli i prodeje běžných telefonů bez operačního systému, dostali bychom se na výsledných 459,3 milionů prodaných zařízení, což je o desetinu procenta méně, nežli tomu bylo v prvním čtvrtletí roku 2014.

„První místo mezi globálními výrobci mobilních telefonů si po zaváhání v minulém čtvrtletí opět s přehledem uzmul Samsung na úkor Applu, a to navzdory rostoucí poptávce po iPhonu 6 a iPhonu 6 Plus,“ uvedl Anthony Scarsella, analytik společnosti IDC. „Samsungu se v prvním čtvrtletí dařilo zejména díky dobrým prodejům telefonů nižší a střední třídy.“

Celosvětovou jedničkou mezi výrobci chytrých telefonů zůstal s přehledem Samsung. Dobrých výsledků se společnosti podařilo dosáhnout nejen díky stabilní poptávce po modelech řady Galaxy S, ale také díky dobrým prodejům telefonů nižší a střední třídy v regionech, jako je jihovýchodní Asie, Střední východ a Afrika. Společnost zpřehlednila a rozšířila portfolio, ve kterém stojí za vyzdvižení zejména série A zaměřená na design. Ačkoli Samsung uvedl na trh své stěžejní modely Galaxy S6 a Galaxy S6 edge, jejich prodeje se v celkových výsledcích ještě nestačily příliš projevit.

Celosvětový prodej smartphonů v 1. čtvrtletí 2015 (v milionech)
VýrobceProdej 1Q15Tržní podíl Prodej 1Q14Tržní podílMeziroční změna
Samsung82,424,5 %88,530,7 %-7 %
Apple61,218,2 %43,715,2 %40 %
Lenovo18,85,6 %12,64,4 %49,2 %
Huawei175 %13,54,7 %25,9 %
LG15,44,6 %12,34,3 %25,3 %
Ostatní141,742,1 %117,840,8 %20,3 %
Celkem336,5100 %288,5100 %16,7 %
      
Lenovo + Motorola18,85,6 %18,96,6 %-0,9 %

Společnosti Apple se vydařila sázka na modely s většími displeji. I díky nim společnost v prvním čtvrtletí letošního roku prodalo přes 60 milionů telefonů. Společnosti se dařilo především v Číně, ale znatelný byl také velký zájem zákazníků po prémiových přístrojích i ve zbytku světa. Celkově se meziročně prodej iPhonů zvedl o 40 % a v rozvojových regionech dokonce o 63 %.

Lenovo se opět vrátilo mezi tři největší výrobce mobilních telefonů, což potvrdilo, že se akvizice společnosti Motorola vyplatila. Lenovo strategicky využívá obou značek ke zvýšení povědomí mezi zákazníky a k rozšíření svého dosahu. V nedávné době výrobce představil také zajímavé telefony P90, Vibe X2 Pro a Vibe Shot určené do rukou náročnějších zákazníků.

Na čtvrtém místě skončila společnost Huawei, která klade stále větší důraz na přístroje řady P a a Honor. V prvním čtvrtletí 2015 tvořily přístroje střední a vyšší cenové kategorie třetinu veškerých prodejů, zatímco o rok dříve to bylo pouhých pět procent.

Na pátou příčku se znovu vyhouplo LG, které z tohoto postu sesadilo Xiaomi. Společnost na trhu uspěla zejména se svými levnými přístroji s podporou datových přenosů čtvrté generace. Řady L a F se navíc dobře prodávaly v rozvojových i rozvinutých regionech. Velkému zájmu se těšila také druhá generace zahnutého modelu G Flex.