Analýzy

IDC: Prodej monitorů dosáhl v posledním čtvrtletí 2019 pětiletého maxima

Celosvětový prodej monitorů podle IDC v posledním loňském kvartále vykázal meziroční nárůst o pět procent. Celkově se prodalo 33,2 milionu monitorů, což je nejlepší zaznamenaný výsledek od 4. čtvrtletí roku 2014.

IDC: Prodej monitorů dosáhl v posledním čtvrtletí 2019 pětiletého maxima

Poslední čtvrtletí loňského roku bylo pro výrobce a prodejce monitorů na trh, který vykazuje průměrný meziroční nárůst 1,5 %, tak trochu zjevením. Stejně jako trh s počítači těžil i prodej monitorů zejména z nárůstu poptávky ve firemním segmentu, do značné míry související s ukončením podpory populárního operační ho systému Windows 7.

Zároveň bylo možné sledovat další konsolidaci trhu – tři největší dodavatelé, kterými byli Dell, HP a TPV, společně v roce 2019 ovládaly takřka polovinu dodávek. Sledovat bylo zároveň možné i rostoucí úhlopříčku prodávaných monitorů, kdy poprvé prodej 23,8" modelů překonal 21,5" monitory. Ve spotřebitelském segmentu pak pozitivní roli sehrál zejména zájem o herní monitory.

Při pohledu do budoucna IDC předpokládá několik vlivů, které trh naopak ovlivní negativně. Za prvé pomine pozitivní vliv přechodu firemních zákazníků na zařízení s Windows 10, ke kterým byly často pořizovány také nové monitory. Za druhé pak v současné chvíli nikdo neví, jaké dopady bude na svět mít epidemie viru COVID-19, je však nutné předpokládat, že výrazně ovlivní jak nabídku, tedy produkci monitorů, tak poptávku po nich.

Prodej monitorů ve 4. čtvrtletí 2019 (v milionech)
DodavatelProdej 4Q19Tržní podíl (%)Prodej 4Q18Tržní podíl (%)Meziroční změna (%)
Dell7,23721,86,78421,56,7
HP5,02715,14,56814,410,1
TPV4,29312,93,73711,814,9
Lenovo3,92611,83,99812,6-1,8
Samsung2,5787,82,1546,819,7
Ostatní10,15430,610,38132,8-2,2
Celkem33,21510031,6231005

„I když se podaří obnovit produkci monitorů na původní úroveň, je pravděpodobné, že se bude setkávat s nedostatkem dílčích komponentů, např. podsvícení, ale také s problémy na straně pracovní síly a logistiky,“ uvedl Jay Chou, ředitel výzkumu v IDC. „Navíc se musíme připravit na to, že komplikace se přesunou z výrobců na koncové trhy. Více než kdy jindy tak pravděpodobně bude na významu nabírat on-line prodej.“