IDC: Celosvětový prodej tabletů ve druhém čtvrtletí 2015 klesal
Během druhého čtvrtletí letošního roku podle společnosti IDC celosvětový prodej tabletů meziročně klesl o 7 % na 44,7 milionu kusů. Kvůli nedostatku inovací pak prodej tabletů klesl o téměř 4 % i ve srovnání s prvním čtvrtletím letošního roku.
„Vedle celkového poklesu prodeje jsme mohli sledovat také ztrátu tržního podílu prvních dvou největších výrobců, společností Apple a Samsung,“ uvedl Jean Philippe Bouchard, vedoucí výzkumu ve společnosti IDC. „Ještě v prvním čtvrtletí činil tržní podíl Applu a Samsung 45 %. Ve druhém čtvrtletí to bylo kvůli tlaku výrobců, jako jsou LG, Huawei či E Fun již jen 41 %. Tito tři výrobci zaznamenali výrazný meziroční nárůst prodeje, ať již díky nabídce přístrojů s podporou mobilního připojení k internetu, tabletům s velkými úhlopříčkami obrazovky, přístrojů s odnímatelnou konstrukcí nebo díky zajímavé cenové politice. Klesl i celkový tržní podíl pěti největších výrobců, a to z 58 % na 54 %. Pozice výrobců se navíc skutečně vyvíjejí, protože společnosti Huawei se v kategorii tabletů vůbec poprvé podařilo proniknout mezi prvních pět největších výrobců a společnosti E Fun potom do první desítky.“
| Celosvětový prodej tabletů ve 2. čtvrtletí 2015 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 2Q15 | Tržní podíl | Prodej 2Q14 | Tržní podíl | Meziroční změna |
| Apple | 10,9 | 24,5 | 13,3 | 27,7 | -17,9 |
| Samsung | 7,6 | 17 | 8,6 | 18 | -12 |
| Lenovo | 2,5 | 5,7 | 2,4 | 4,9 | 6,8 |
| Huawei | 1,6 | 3,7 | 0,8 | 1,7 | 103,6 |
| LG | 1,6 | 3,6 | 0,5 | 1 | 246,4 |
| Ostatní | 20,4 | 45,6 | 22,4 | 46,7 | -9,3 |
| Celkem | 44,7 | 100 | 48 | 100 | -7 |
Navzdory poklesu prodeje si ve druhém čtvrtletí letošního roku udržela prvenství na trhu s tablety společnosti Apple. Na druhém místě se – opět navzdory poklesu prodeje – udržela společnost Samsung. Na dalších příčkách se – již s relativně malými rozestupy – usadily společnosti Lenovo, Huawei a LG.
„Prodlužující se životní cyklus přístrojů a rostoucí konkurence v podobě chytrých telefonů a dalších přístrojů v kombinaci s faktem, že na mnoho stávajících přístrojů lze stále nainstalovat nejnovější verzi operačního systému, stojí za klesajícím zájmem o nové tablety převážně ve spotřebitelském segmentu,“ uvedl Jitesh Ubrani, analytik společnosti IDC. „Díky novým zařízením s odnímatelnou konstrukcí a funkcím pro zvýšení pracovní produktivity, které jsou například součástí nového iOS 9, by však trh mohl znovu nalézt svou ztracenou dynamiku.“