Analýzy

IDC: Celosvětový prodej tabletů v 1. čtvrtletí 2014 zpomalil

Během prvního čtvrtletí 2014 se podle společnosti IDC celosvětově prodalo 50 milionů tabletů a zařízení 2 v 1. V porovnání s prvním čtvrtletím roku 2013 jde o nárůst o 3,9 %, při porovnání se silným posledním čtvrtletím loňského roku pak jde o téměř 36% pokles. Prodej klesal u přístrojů se všemi operačními systémy i velikostmi obrazovek. Dá se očekávat, že budoucnost bude pro výrobce v tomto segmentu stále složitější.

František Doupal
Zdroj: IDC
IDC: Celosvětový prodej tabletů v 1. čtvrtletí 2014 zpomalil

„Vzrůstající počet telefonů s velkými displeji a uživatelé, kteří setrvávají u svých stávajících tabletů, místo pořizování nových, byly dvěma hlavními faktory, které stály za menším prodejem, než se původně očekávalo,“ uvedl Tom Mainelli, viceprezident výzkumu ve společnosti IDC. „Nákupy ve firemním sektoru navíc nebyly tak velké, aby dokázaly překonat pokles spotřebitelského sektoru.“

Jedničkou na trhu s tablety a přístroji 2 v 1 zůstává i nadále Apple. Se 16,4 miliony prodaných přístrojů si však pohoršil nejenom v porovnání s předchozím čtvrtletím (kdy prodal 26 milionů tabletů), ale i s prvním čtvrtletím roku 2013 (19,5 milionů tabletů). Svůj tržní podíl však zvětšila společnost Samsung, která skončila na celosvětové druhé příčce, za což svědčí i své silné spolupráci s mobilními operátory. Na dalších příčkách v celosvětovém prodeji tabletů pak skončily společnosti Asus, Lenovo a Amazon.

Celosvětový prodej tabletů v 1. čtvrtletí 2014 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 1Q14Tržní podíl 1Q14Prodej 1Q13Tržní podíl 1Q14Meziroční změna
Apple16,432,5 %19,540,2 %-16,1 %
Samsung11,222,3 %8,517,5 %32 %
Asus2,55 %2,65,4 %-2,8 %
Lenovo2,14,1 %0,61,3 %224,3 %
Amazon11,9 %1,83,7 %-47,1 %
Ostatní17,234,2 %15,531,8 %11,5 %
Celkem50,4100 %48,6100 %3,9 %

„S téměř dvoutřetinovým podílem Android i nadále dominoval trhu,“ uvedl Jitesh Ubrani, analytik společnosti IDC. „I přes svůj malý tržní podíl pomalu na síle získává platforma Windows. A to i díky levným přístrojům 2 v 1, jako je Asus T100, které zaujmou zákazníky hledající „něco dostatečně dobrého.“