Analýzy

IDC: Celosvětový prodej monitorů ve 4. čtvrtletí 2013 klesl o 3,8 %

Celosvětově se ve 4. čtvrtletí 2013 prodalo necelých 35 milionů monitorů, což je o 0,4 % méně oproti 3. čtvrtletí roku 2013 a o téměř 4 % méně v porovnání se stejným obdobím roku 2012. Navzdory celkovému poklesu trhu rostly prodeje monitorů Dell a HP.

IDC: Celosvětový prodej monitorů ve 4. čtvrtletí 2013 klesl o 3,8 %

„Společnosti Dell a HP dokázaly již podruhé v letošním roce i navzdory celkovému poklesu růst v počtu prodaných monitorů,“ uvedla Jeniffer Song, analytička společnosti IDC. „Počty prodaných monitorů rostly zejména díky Itálii a Španělsku i v regionu EMEA.“

Pro 1. čtvrtletí roku 2014 předpokládá IDC v celosvětovém měřítku pokles prodejů o 9 % na 31,7 milionu kusů. Prognóza na rok 2014 pak počítá se 125,6 miliony prodaných monitorů, což bude v porovnání s rokem 2013 představovat pokles o 8,6 %. S poklesem je pak nutné počítat i v dalších letech – pro rok 2018 IDC počítá s necelými 105 miliony prodaných monitorů.

 Technologie

  • Osvětlení LED bylo použito u 87,3 % všech monitorů prodaných ve 4. čtvrtletí roku 2013, což je o 14,4 % více, nežli ve stejném období roku 2012.
  • Nejvíce se prodávaly monitory s úhlopříčkou 21 palců – jejich tržní podíl činil ve sledovaném období 20,7 %.
  • Téměř 80 % monitorů disponovalo obrazovkou s poměrem stran 16:9.
  • V roce 2013 bylo televizním tunerem vybaveno 5,4 % prodaných monitorů a toto číslo by mělo růst až na necelých osm procent v roce 2018. Trh s monitory doplněnými o televizní přijímač ovládají společnosti Samsung a LG, jejichž tržní podíl činí dohromady 96 %.
  • Dotykové monitory byly stále velmi minoritní záležitostí – ve 4. čtvrtletí 2013 činily pouhých 0,4 % prodaných zařízení.
IDC: Celosvětový prodej monitorů ve 4. čtvrtletí 2013 (v kusech)
VýrobceProdej 4Q13Tržní podíl 4Q13Prodej 4Q12Tržní podíl 4Q12Meziroční změna
Dell4 968 11214,2 %4 611 01712,7 %7,7 %
HP4 265 66312,2 %3 903 51510,8 %9,3 %
Samsung4 172 10912 %5 441 96715 %-23,3 %
LG3 438 0369,8 %3 505 2509,7 %-1,9 %
Lenovo2 987 5718,6 %3 517 0639,7 %-15,1 %
Celkem34 904 866100 %36 293 376100 %-3,8 %

Výrobci

Největším výrobcem monitorů zůstala společnost Dell, která ve 4. čtvrtletí 2013 prodala pět milionů monitorů (tržní podíl 14,2 %). Druhá příčka patřila společnosti HP, která vykázala v regionu EMEA největší meziroční nárůst (10,8 %). Samsung zůstal třetím největším výrobcem monitorů podle počtu prodaných kusů, stal se však jedničkou ve velikosti tržeb (1,08 miliardy USD). Čtvrtá příčka patřila společnosti LG, za kterou následovalo Lenovo.