Analýzy

IDC: Celosvětové prodeje PC ve 4. čtvrtletí 2013

Ve 4. čtvrtletí 2013 se podle IDC prodalo 82,2 milionu počítačů, což představuje 5,6% meziroční pokles. Prodeje za celý rok 2013 pak dle IDC klesly oproti roku 2012 o 10 %.

IDC: Celosvětové prodeje PC ve 4. čtvrtletí 2013

„Trh s počítači se vyvíjel téměř v souladu s odhady společnosti IDC, růst se však doposud bohužel stále nastartovat nepodařilo,“ uvedl Loren Loverde viceprezident výzkumu ve společnosti IDC. „Prodeje klesaly již sedmým čtvrtletím v řadě a ani vánoční sezóna nedokázala tento vývoj příliš zvrátit. Kromě USA se však prodeje ve všech ostatních regionech zvyšovaly, což potvrzuje naše předpoklady na zlepšení s tím, že v průběhu roku 2014 by se mohla prodejní čísla dostat ze záporných hodnot.“ 

Celosvětové prodeje PC ve 4. čtvrtletí 2013 (v tisících kusů)
VýrobceProdeje 4Q13Tržní podíl 4Q13Prodeje 4Q12Tržní podíl 4Q12Meziroční změna
Lenovo15 27918,6 %14 01316,1 %9 %
HP13 77916,8 %15 05917,3 %-8,5 %
Dell10 03012,2 %9 48210,9 %5,8 %
Acer5 5406,7 %7 0468,1 %-21,4 %
Asus4 9886,1 %5 6106,4 %-11,1 %
Ostatní32 59539,6 %35 84041,2 %-9,1 %
Celkem82 211100 %87 049100 %-5,6 %

Situace v regionech

Spojené státy – ve 4. čtvrtletí roku 2013 se prodalo 17,1 milionu počítačů, což představuje meziroční pokles o 1,6 %. Zájem běžných spotřebitelů byl "vlahý", což vedlo k odkládání nákupů. Zejména díky přechodu ze systému Windows XP na jeho modernější alternativy se tedy lépe dařilo firemním prodejům.

EMEA – prodeje počítačů byly i ve 4. čtvrtletí roku 2013 spíše omezené. Poptávku ze strany firem podle očekávání podpořila potřeba vyčerpat rozpočty před koncem roku a také blížící se ukončení podpory systému Windows XP. Poptávka ze strany spotřebitelů byla podle očekávání nízká.

Celosvětové prodeje PC v roce 2013 (v tisících kusů)
VýrobceProdeje 2013Tržní podíl 2013Prodeje 2012Tržní podíl 2012Meziroční změna
Lenovo53 77117,1 %52 34815 %2,7 %
HP52 17116,6 %58 12916,6 %-10,3 %
Dell37 79112 %38 71911,1 %-2,4 %
Acer24 0227,6 %33 5889,6 %-28,5 %
Asus18 6665,9 %23 2146,6 %-19,6 %
Ostatní128 13440,7 %143 38641 %-10,6 %
Celkem314 554100 %349 383100 %-10 %

Situace u výrobců

Lenovo – zejména díky prodejům v regionu EMEA, Japonsku a latinské Americe se společnosti Lenovo dařilo posilovat svůj náskok na pozici světové jedničky v objemu prodaných počítačů. Firma i nadále zůstává velmi agresivní v šíři produktového portfolia, flexibilitě i rozvoji distribučního kanálu.

HP – společnost zůstává světovou dvojkou, na některých trzích se však společnosti přestává dařit, což potvrdily výsledky z domácího, tedy amerického trhu, na kterém se prodeje firmy ve 4. čtvrtletí meziročně propadly o 12 %.

Dell – společnosti se podařilo ve 4. čtvrtletí 2013 meziročně zvýšit prodeje o 5,6 %. Silný byl Dell tradičně v USA, ale např. i v regionu Asie/Pacifiku se prodeje vyhouply do růstových hodnot.