Analýzy

IDC: Apple porazil Microsoft na jeho vlastním hřišti, trhu s levnými produkty vévodí Amazon

První čtvrtletí roku 2016 přineslo další propad v prodeji tabletů. Pokles činil 14,7 % a celkově se dle IDC celosvětově prodalo 39,6 milionu kusů.

Ondřej Kosnar
Zdroj: IDC
IDC: Apple porazil Microsoft na jeho vlastním hřišti, trhu s levnými produkty vévodí Amazon

Pokles prodeje samostatných tabletů v prvním čtvrtletí roku 2016 pokračoval. Nicméně tento typ zařízení stále zabírá 87,6 % celkového prodeje. Segment se navíc stal synonymem pro low-end trh, na čemž mohli vydělat výrobci jako je Amazon (kteří prodejem hardwaru pouze rozšiřují svůj záběr). Naopak společnostem, pro něž je prodej hardwaru klíčový, tato situace příliš neprospěla. Trojciferný meziroční růst však zaznamenal segment oddělitelných zařízení.

„Microsoft se svou produktovou řadou Surface do jisté míry vytvořil trh s oddělitelnými tablety,“ řekl Jitesh Ubrani z IDC. „ Tato zařízení vydělávají na úpadku klasických PC, která nahrazují. Nedávný nástup Applu do tohoto segmentu navíc zajistil společnosti v krátkodobém rozsahu vedoucí pozici. Vzhledem k vyšší ceně a faktu, že iOS musí teprve dokázat svou připravenost na podnikový provoz, však delší období zůstává pro Apple výzvou.

Důsledkem upadajícího obratu u klasických tabletů byl nástup oddělitelných zařízení od výrobců, kteří se donedávna specializovali především na mobilní technologie (Samsung, Huawei). Středně vysoká cena se ale podepíše na jejich prodejích. Spotřebitelé, kteří hledají výkon, budou nejspíš volit produkty typu Surface a pro ty, kteří nechtějí tolik zatěžovat peněženku, jsou tu produkty výrobců EFun, RCA apod.

 

Prodej tabletů v 1. čtvrtletí 2016 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 1Q16Tržní podílProdej 1Q15tržní podílMeziroční změna
Apple10,325,9 %12,627,2 %-18,8 %
Samsung615,2 %8,318 %-28,1 %
Amazon2,25,7 %00,1 %5421,7 %
Lenovo2,25,5 %2,55,4 %-13,8 %
Huawei2,15,2 %1,12,4 %82,2 %
Celkem39,6100 %46,4100 %-14,7 %

Nástup oddělitelných tabletů od výrobců smarthphonů je reálnou hrozbou pro tradiční PC,“ dodal Jean Philippe Bouchard z IDC. „Znalost mobilního segmentu a portfolio těchto společností jim umožňuje konkurovat velmi agresivním způsobem. Je navíc pravděpodobné, že daní výrobci využijí oddělitelných zařízení ke kombinaci se svými smartphony a vytvoří tak pro koncového zákazníka zcela novou zkušenost ve využití mobilních technologií.

Vedoucí pozice Applu není překvapivá, přičemž budoucnost iPadu je spíše v nahrazování starších zařízení (starších iPadů nebo PC), než ve zcela nových produktech. Samsung zažívá pokračující úspěch své řada Galaxy Tab, která je jedním z posledních „prémiových“ tabletů se systémem Android.  Nástup nové řady TabPro S byl však kvůli vysoké ceně poměrně vlažný.

Levné tablety Fire od Amazonu rozhodně nejsou první zařízení svého druhu, ale jejich úspěch dokazuje sílu společnosti, která dosáhla meziročního růstu o 5 421,7 %. Lenovo ztrácí na ustupujícím zájmu o samostatné tablety s Androidem. I když firma představila nové oddělitelné produkty, z hlediska výkonu a ceny má její portfolio v tomto směru stále mezery. Top pětku uzavírá Huawei, u nichž většina prodaných zařízení spadá do kategorie samostatných tabletů. Nicméně společnost v únoru představila svůj nový oddělitelný tablet MateBook.