IDC: Android a iOS v roce 2014 drtily konkurenci
Podle IDC byly systémy Android a iOS v roce 2014 na 96,3 % prodaných chytrých telefonech. V roce 2013 přitom Android a iOS zabíraly 93,8% podíl trhu. Tato čísla jasně ukazují, kdo na trhu dominuje.
- 2. 3. 2015
- 3 min
„Android a iOS si upevnily v roce 2014 svou pozici na trhu,“ řekl Ramon Llamas, vedoucí výzkumu v IDC. Dle Llamase Androidu pomohla především silná poptávka koncových uživatelů, aktualizované produktové portfolio a rozšíření nabídky low-cost zařízení.
Zůstává otázkou, zda se zmíněným systémům podaří svou pozici udržet i do budoucna, jelikož už na trhu není moc příležitostí, kam expandovat. „Apple už vstoupil i na trh phabletů, takže už nemá příliš na výběr, kam se dál vydat. Samsung, lídr na trhu smartphonů s Androidy, v roce 2014 stagnoval a systém se podařilo hodně rozšířit spíše zásluhou menších výrobců,“ popsal aktuální situaci Llamas.
Melissa Chau z IDC zastává názor, že Windows Phone, BlackBerry, Firefox, Sailfish a ostatní platformy pro Android a iOS momentálně nepředstavují prakticky žádnou konkurenci a dodala, že výrobci mají snahu situaci změnit: „Výrobci situaci na trhu s OS vnímají a hledají nové cesty, jak na trh přivést další systémy. Jejich snaha se projevuje především na low-end trhu,“ vysvětlila Chau. „Microsoft nabízí levné Lumie, Tizen konečně na začátku roku vstoupil na indický trh, takže tendence narušovat dominantní postavení Androidu se stále objevují.“
| Prodej smartphonů dle OS za 4. čtvrtletí 2014 (v milionech) | |||||
| Platforma | Prodej 4Q14 | Tržní podíl | Prodej 4Q14 | Tržní podíl | Meziroční změna |
| Android | 289,1 | 76,6 % | 228,4 | 78,2 % | 26,6 % |
| iOS | 74,5 | 19,7 % | 51 | 17,5 % | 46,1 % |
| Windows Phone | 10,7 | 2,8 % | 8,8 | 3 % | 21,6 % |
| BlackBerry | 1,4 | 0,4 % | 1,7 | 0,6 % | -17,1 % |
| Ostatní | 1,8 | 0,5 % | 2,3 | 0,8 % | -21,7 % |
| Celkem | 377 | 100 % | 292,2 | 100 % | 29,2 % |
Android
V roce 2014 Android přesáhl hranici miliardy přístrojů, což je významný mezník. Samsung si udržel vedoucí pozici s velkým náskokem a dodal více přístrojů s Androidem než zbývajících pět výrobců dohromady. Současně však Samsung v podstatě stagnoval, zatímco asijští výrobci, jemnovitě Huawei, Lenovo (s Motorolou), LG Electronics, Xiaomi a ZTE na trh zaútočily s řadami přístrojů, díky kterým se podařilo Google platformu masově rozšířit.
iOS
Podíl zařízení s iOS začátkěm roku 2014 lehce klesl, později se však trh s iOS smartphony zpamatoval a dosáhl nového rekordu. Smartphony s iOS následně rostly souběžně s tempem trhu. Pro Apple bylo klíčové uvedení většího iPhonu a jeho kladné přijetí na klíčových trzích. Otázka je, zda Apple podobné tempo udrží, protože zařízení s většími obrazovkami byly mezi posledními mezerami v jeho produktovém portfoliu.
| Prodej smartphonů dle OS za rok 2014 (v milionech) | |||||
| Platforma | Prodej 2014 | Tržní podíl | Prodej 2013 | Tržní podíl | Meziroční změna |
| Android | 1 059 | 81,5 % | 802 | 79 % | 32 % |
| iOS | 193 | 14,8 % | 153 | 15,1 % | 25,6 % |
| Windows Phone | 35 | 2,7 % | 34 | 3,3 % | 4,2 % |
| BlackBerry | 5,8 | 0,4 % | 19 | 1,9 % | -69,8 % |
| Ostatní | 7,7 | 0,6 % | 2,3 | 0,2 % | 234,8 % |
| Celkem | 1 300 | 100 % | 1 018 | 100 % | 27,7 % |
Windows Phone
Windows Phone za předními operačními systémy znatelně zaostal. Meziroční růst 4,2 % je výrazně pod hodnotou růstu celého trhu. Po jarní akvizici Nokie Microsoft vsázel především na Lumie nižší třídy. Zároveň spoléhal na své partnery HTC a Samsung, že pokryjí trh s high-endovými zařízeními. Microsoft momentálně usiluje o uvedení Windows Phone do high-endového segmentu, k tomu mu má dopomoci především letošní plánované uvedení Windows 10.
BlackBerry
BlackBerry jako jediný z předních operačních systémů zaznamenal pokles, a to o 69,8 % oproti roku 2013. V minulém roce uvedl BlackBerry Passport a BlackBerry Classic, kterým se dařilo. CEO John Chen očekává, že se v roce 2015 prodá až deset milionů kusů BlackBerry smartphonů, což by znamenalo 72% nárůst (v roce 2014 bylo prodáno 5,8 milionů kusů).