Analýzy

IDC: Android a iOS v roce 2014 drtily konkurenci

Podle IDC byly systémy Android a iOS v roce 2014 na 96,3 % prodaných chytrých telefonech. V roce 2013 přitom Android a iOS zabíraly 93,8% podíl trhu.‬ Tato čísla jasně ukazují, kdo na trhu dominuje.

IDC: Android a iOS v roce 2014 drtily konkurenci

Android a iOS si upevnily v roce 2014 svou pozici na trhu,“ řekl Ramon Llamas, vedoucí výzkumu v IDC. Dle Llamase Androidu pomohla především silná poptávka koncových uživatelů, aktualizované produktové portfolio a rozšíření nabídky low-cost zařízení.

Zůstává otázkou, zda se zmíněným systémům podaří svou pozici udržet i do budoucna, jelikož už na trhu není moc příležitostí, kam expandovat. „Apple už vstoupil i na trh phabletů, takže už nemá příliš na výběr, kam se dál vydat. Samsung, lídr na trhu smartphonů s Androidy, v roce 2014 stagnoval a systém se podařilo hodně rozšířit spíše zásluhou menších výrobců,“ popsal aktuální situaci Llamas.‬

Melissa Chau z IDC zastává názor, že Windows Phone, BlackBerry, Firefox, Sailfish a ostatní platformy pro Android a iOS momentálně nepředstavují prakticky žádnou konkurenci a dodala, že výrobci mají snahu situaci změnit: „Výrobci situaci na trhu s OS vnímají a hledají nové cesty, jak na trh přivést další systémy. Jejich snaha se projevuje především na low-end trhu,“ vysvětlila Chau. „Microsoft nabízí levné Lumie, Tizen konečně na začátku roku vstoupil na indický trh, takže tendence narušovat dominantní postavení Androidu se stále objevují.“

Prodej smartphonů dle OS za 4. čtvrtletí 2014 (v milionech)
PlatformaProdej 4Q14Tržní podílProdej 4Q14Tržní podílMeziroční změna
Android289,176,6 %228,478,2 %26,6 %
iOS74,519,7 %5117,5 %46,1 %
Windows Phone10,72,8 %8,83 %21,6 %
BlackBerry1,40,4 %1,70,6 %-17,1 %
Ostatní1,80,5 %2,30,8 %-21,7 %
Celkem377 100 %292,2 100 % 29,2 %

Android

V roce 2014 Android přesáhl hranici miliardy přístrojů, což je významný mezník. Samsung si udržel vedoucí pozici s velkým náskokem a dodal více přístrojů s Androidem než zbývajících pět výrobců dohromady. Současně však Samsung v podstatě stagnoval, zatímco asijští výrobci, jemnovitě Huawei, Lenovo (s Motorolou), LG Electronics, Xiaomi a ZTE na trh zaútočily s řadami přístrojů, díky kterým se podařilo Google platformu masově rozšířit.

iOS

Podíl zařízení s iOS začátkěm roku 2014 lehce klesl, později se však trh s iOS smartphony zpamatoval a dosáhl nového rekordu. Smartphony s iOS následně rostly souběžně s tempem trhu. Pro Apple bylo klíčové uvedení většího iPhonu a jeho kladné přijetí na klíčových trzích. Otázka je, zda Apple podobné tempo udrží, protože zařízení s většími obrazovkami byly mezi posledními mezerami v jeho produktovém portfoliu.‬

Prodej smartphonů dle OS za rok 2014 (v milionech)
PlatformaProdej 2014Tržní podílProdej 2013Tržní podílMeziroční změna
Android1 05981,5 %80279 %32 %
iOS19314,8 %15315,1 %25,6 %
Windows Phone352,7 %343,3 %4,2 %
BlackBerry5,80,4 %191,9 %-69,8 %
Ostatní7,70,6 %2,30,2 %234,8 %
Celkem1 300100 %1 018100 %27,7 %

Windows Phone

Windows Phone za předními operačními systémy znatelně zaostal. Meziroční růst 4,2 % je výrazně pod hodnotou růstu celého trhu. Po jarní akvizici Nokie Microsoft vsázel především na Lumie nižší třídy. Zároveň spoléhal na své partnery HTC a Samsung, že pokryjí trh s high-endovými zařízeními. Microsoft momentálně usiluje o uvedení Windows Phone do high-endového segmentu, k tomu mu má dopomoci především letošní plánované uvedení Windows 10.‬

BlackBerry

BlackBerry jako jediný z předních operačních systémů zaznamenal pokles, a to o 69,8 % oproti roku 2013. V minulém roce uvedl BlackBerry Passport a BlackBerry Classic, kterým se dařilo. CEO John Chen očekává, že se v roce 2015 prodá až deset milionů kusů BlackBerry smartphonů, což by znamenalo 72% nárůst (v roce 2014 bylo prodáno 5,8 milionů kusů).‬