Analýzy

GfK: Trh s elektrem v západní Evropě ve 4. čtvrtletí 2013

Ve čtvrtém čtvrtletí poklesly prodeje na západoevropském trhu s technickým spotřebním zbožím o 3,1 % na 58,3 miliardy eur. Celkový objem tržeb za rok 2013 dosáhl 196,3 miliard eur, což v meziročním srovnání představuje pokles o 3,6 %. Ke zvýšení tržeb došlo na telekomunikačním trhu a na trhu malých domácích spotřebičů.

Pavel Gregor
Zdroj: GfK
  • 10. 3. 2014
  • 9 min
GfK: Trh s elektrem v západní Evropě ve 4. čtvrtletí 2013

Ze všech sektorů zkoumaných ve studii GfK Temax Western Europe byl na prvním místě z hlediska růstu prodejů telekomunikační trh. Díky chytrým telefonům, které fungují jako hnací síla, zaznamenal tento sektor největší růst jak ve čtvrtém čtvrtletí, tak i za celý rok 2013. Trh malých domácích spotřebičů (SDA) byl úspěšný nejen ve čtvrtém čtvrtletí, ale též za celý rok 2013. Jinak ale byl rok 2013 pro západoevropský trh s technickým zbožím nejednoznačný s tím, že došlo i k velkým rozdílům mezi jednotlivými zeměmi. Dobrý vývoj bylo možné pozorovat zejména v Portugalsku, Švédsku a Španělsku.

Telekomunikace

Telekomunikační trh dosáhl v období od října do prosince růstu o 2,7 % a za celý rok 2013 o 6,6 %. To znamená, že pro tento sektor bylo čtvrté čtvrtletí dobré a celý rok pak velmi dobrý. Navíc to byl nejlepší výsledek ve srovnání se všemi ostatními sektory, na které se studie GfK Temax Western Europe zaměřuje. Objem tržeb za poslední čtvrtletí roku 2013 činil zhruba 12,3 miliard euro a za celý rok bylo dosaženo tržeb celkem 41,3 miliardy euro. Ve Španělsku, Švédsku, Portugalsku a Itálii byl růst telekomunikačního trhu dokonce dvojciferný. Chytré telefony se osvědčily jako vynikající vánoční dárek. Během svátků se to potvrdilo na mnoha evropských trzích, kde si spotřebitelé vyměňovali své zastaralé běžné telefony za nejnovější high-tech přístroje. Tato zařízení nejen nabízejí kompletní balíček aplikací zajišťujících zábavu, ale též stále zdokonalují hlavní funkci, kterou je komunikace. Poprvé jsou tyto produkty dostupné i za nepříliš vysoké ceny, jako např. přístroj s dvoujádrovým procesorem a čtyřpalcovým displejem za 99 euro. Takové nabídce bylo samozřejmě těžké odolat a pro rodiče, kteří zoufale hledali nějaký dárek, který by pak nemuseli 27. prosince vracet, to bylo snadné rozhodnutí.

Malé domácí spotřebiče

Na konci roku činily tržby na trhu SDA za čtvrté čtvrtletí 4,3 miliard euro a za celých 12 měsíců zhruba 13,2 miliard euro. Růst prodeje zaznamenaný od ledna do prosince činil 1,5 procenta, zatímco ve čtvrtém čtvrtletí dosáhl tento ukazatel 2,4 %. Pokud jde o jednotlivé země, je třeba zdůraznit Portugalsko, kde skončil negativní trend, jenž započal v roce 2010. Přestože vánoční období je krátké, z Německa vyšel, ve srovnání s ostatními zeměmi zahrnutými do studie GfK Temax Western Europe, nejsilnější růstový impuls. Ve čtvrtém čtvrtletí představovaly nejsilnější faktor růstu v západní Evropě vysavače. Konkrétně to byly robotické vysavače, které v tomto segmentu napomohly významnému zvýšení tržeb. Rovněž tradiční kuchyňské přístroje byly významným tahounem růstu, přičemž největší vliv jejich prodejů byl zaznamenán ve Francii, Itálii a Německu. Zvýšil se i prodej mixérů a modely za cenu vyšší než 60 euro vedly ve srovnání s rokem 2012 k významnému růstu. Samostatné zubní kartáčky vykazovaly nadále růst jak po celý rok 2013, tak i v posledním čtvrtletí. Negativní zpráva přišla ze segmentu přístrojů na přípravu horkých nápojů, především kávovarů na kapsle a na přípravu překapávané kávy, žehliček, žehliček na vlasy a epilátorů.

Velké domácí přístroje

Celkový objem prodejů na trhu velkých domácích spotřebičů (MDA) činil za celý rok 2013 zhruba 30,5 miliard euro, což znamená meziroční pokles o 1,4 %, přesto se však ve čtvrtém čtvrtletí objevily určité známky oživení trhů, které se v minulém období silně propadly. Celkový vývoj byl ve srovnání s předchozím rokem stabilní - celkový objem tržeb činil 8,1 miliardy euro a trh klesl o 0,3 %. Pro mnohé trhy, na něž byla zaměřena studie GfK Temax Western Europe, byl poslední čtvrtletí úspěšný. Po Itálii se začaly ke konci roku 2013 zotavovat i další země postižené ekonomickou krizí, jako Řecko, Portugalsko a Španělsko, a to ve všech produktových kategoriích včetně vestavěných kuchyňských spotřebičů. Za pokles cen u všech kategorií v těchto zemích může hlavně značná cenová citlivost spotřebitelů. Jedinou výjimkou je Portugalsko, kde ceny rostly. Na rozdíl od obecného trendu se němečtí spotřebitelé zaměřují i nadále na luxusnější výrobky za vyšší ceny a velkou pozornost přitom věnují úspoře elektrické energie.

Informační technologie

Západoevropský trh s informačními technologiemi (IT) dosáhl ve čtvrtém čtvrtletí objemu tržeb zhruba 17,5 miliard euro, což v meziročním srovnání znamená o 3,6 % méně. Za celý rok 2013 činil objem tržeb přibližně 57,6 miliard euro, což ve srovnání s rokem 2012 znamená pokles o 3 %. Podíváme-li se na jednotlivé země, Portugalsko a Řecko zaznamenaly v posledním čtvrtletí dvojciferný růst. Trhy ve Španělsku a Švédsku též vykázaly pozitivní vývoj. Očekáváme, že v roce 2014 dojde na západoevropském trhu IT k mírnému růstu o 3 až 4 %. Konkrétně jde o to, že problematické země jižní Evropy by měly překonat průměrný růst západoevropského trhu jako celku. Růst je tažen především novými typy počítačů, jako jsou ultra tenké, otočné a s odnímatelným displejem, zařízení all-in-one nebo notebooky s dotykovou obrazovkou. Předpokládá se, že prodej tabletů se zpomalí, což se týká zejména tabletů s velkým displejem, kde již došlo k vyššímu nasycení trhu. Poptávka po tabletech s malým displejem poroste i nadále.

Kancelářské vybavení a spotřební materiál

Západoevropský trh s kancelářským vybavením a spotřebním materiálem (OE) zaznamenal ve čtvrtém čtvrtletí 2013 pokles o 3,9 % na 4 miliardy euro. Roční objem tržeb dosáhl 15,2 miliard euro, což ve srovnání s rokem 2012 odpovídá meziročnímu poklesu o 4 %. Tomuto trendu dokázalo vzdorovat pouze Německo, Řecko a Švédsko, jež ve čtvrtém čtvrtletí zaznamenaly pozitivní růst. Negativní trend GfK sleduje na celém trhu OE již po několik let. Pokud jde o segment tiskáren a spotřebního materiálu potýkající se s obtížemi delší dobu, nerýsuje se na obzoru nic, co by mohlo naznačovat obrat k lepšímu. Začíná se však ukazovat, že jistým světlým bodem jsou laserové MFD barevné tiskárny. Počínaje koncem loňského léta dosahují tyto produkty pozitivních výsledků a nyní zaujímají na trhu s tiskárnami třetí místo za inkoustovými MFD tiskárnami a monolaserovými tiskárnami. To, zda nová generace tiskáren NFC (Near Field Communication) skutečně přinese tolik potřebný impuls k pozitivnímu vývoji, zůstává pro rok 2014 velkou otázkou. Určitě lze počítat s tím, že nové produkty s touto aplikací uvede na trh celá řada výrobců.

Spotřební elektronika

Celkový objem tržeb na západoevropském trhu spotřební elektroniky (CE) tvořil v roce 2013 cca 31,4 miliardy euro. To představuje ve srovnání s předcházejícím rokem pokles o 15,6 %. Přestože se negativní trend v posledním čtvrtletí poněkud zmírnil, zůstal negativní a v meziročním srovnání došlo k poklesu o 8,1 %. Objem tržeb tak dosáhl zhruba 10,3 miliard euro. Objevují se však pozitivní signály naznačující, že v roce 2014 by mohlo dojít k určitému oživení trhu. Mistrovství světa ve fotbale v Brazílii by mělo mít v červnu pozitivní dopad na prodeje televizorů. Mohla být to být dobrá příležitost pro stimulaci prodejů plochých televizorů druhé generace s větší obrazovkou nad 50 palců, se zvýšenou kvalitou obrazu a 4k UHD. Reproduktory představují stále výzvu pro trh s audiozařízeními. Pozitivní trend již lze pozorovat u zařízení blootooth, airplay a NFC používaných pro docking a minireproduktory. Platí to rovněž pro stolní audio zařízení a dokonce i pro sluchátka. Tyto trendy by mohly znamenat, že sektor spotřební elektroniky přestane být tolik závislý na prodeji televizorů.

Fotopřístroje

Západoevropští spotřebitelé vydali za fotografické přístroje (PH) ve 4. čtvrtletí 2013 téměř 2 miliardy euro, což v mezičtvrtletním srovnání představuje pokles o 21,6 %. Za celý rok 2013 dosáhly tržby 7,2 miliard a snížily se tak o 15,7 %. Západoevropský trh s fotopřístroji nabízí nejednotný obrázek. Zatímco segmenty, jež jsou pod silným tlakem chytrých telefonů zaznamenávají velký pokles tržeb, digitální fotoaparáty vysoké kvality si vedou mimořádně dobře. Ve skutečnosti prodeje digitálních fotoaparátů nejvyšší kvality vzrostly v závislosti na cílové skupině a zamýšlené oblasti použití. Projevila se vysoká poptávka po fotoaparátech s pevným objektivem. Jde o fotoaparáty s většími obrazovými snímači (větším počtem pixelů) nebo o tzv. travel zoom digitální fotoaparáty (velmi tenký přístroj s optickým zoomem +20x). Obecně vzato přibývá fotoaparátů s možností internetového připojení a koncem roku 2013 nabízel každý sedmý prodaný fotoaparát možnost sdílet obrázky přes integrovanou WLAN.

Chytré telefony patrně způsobují pokles trhu levných kompaktů, ale vedle toho přivádějí k fotografování mnohem větší počet lidí než kdykoli dříve. Díky tomu vzniká jedinečná příležitost pro to, aby mnoho spotřebitelů začalo mít hlubší zájem o fotografování, který je nakonec může motivovat k nákupu fotoaparátů vyšší kvality.

Na obzoru se rýsuje vzestup

Přestože západoevropský trh má za sebou celkově nejednoznačný rok, pohled nazpět naznačuje jednotlivé růstové trendy. To platí jak o konkrétních sektorech a zemích, jimž se věnovala studie GfK Temax Western Europe, tak o ekonomických podmínkách, jež se očekávají v roce 2014. Závěr posledního průzkumu spotřebitelského klimatu ukazuje, že Evropa se dostává z recese. Ve většině zemí se na konci roku 2013 opět zlepšily důležité ukazatele, k nimž patří ekonomická a příjmová očekávání. Přestože ochota nakupovat je proměnlivá, celkově taktéž vykazuje mírnou vzestupnou tendenci. O budoucnosti se vyjadřují optimisticky i jiné instituce, jako např. Evropská komise. Celkově vzato se očekává, že Evropa v roce 2014 znovu poroste. Platí to i o členských zemích EU zasažených krizí nejvíce, jako je Itálie, Španělsko, Portugalsko a Řecko, pro které se předpovídá mírné posílení ekonomiky. Pokud jde o západoevropský trh technického zboží, zůstává naděje, že očekávané pozitivní trendy dokáže realizovat lépe než v roce 2013.