Analýzy

GfK: Trh s elektrem v západní Evropě ve 2. čtvrtletí 2014 vzrostl o 1,1 %

Západoevropský trh technického zboží ve druhém čtvrtletí 2014 meziročně stoupl o 1,1 % na 44,9 miliardy eur. Hnací silou pozitivního vývoje, který bylo možné pozorovat v různé míře ve všech zemích, byl sektor spotřební elektroniky.

František Doupal
Zdroj: GfK Temax
  • 11. 9. 2014
  • 4 min
GfK: Trh s elektrem v západní Evropě ve 2. čtvrtletí 2014 vzrostl o 1,1 %

Ve druhém čtvrtletí 2014 nabral vývoj západoevropského trhu se spotřební elektronikou na dynamice. Obrat dosáhl téměř 6,9 miliard eur, což ve srovnání se stejným obdobím předešlého roku znamená zvýšení o 5,8 %. Impuls do sektoru přinesly nejmodernější technologie jako např. ultra HD, UHD Curved, OLED i smart televizorů. Kromě toho se objevila inovativní řešení u reproduktorů a audiosystémů pro streamování, jež znamenají potenciál pro rozvoj audio segmentu. Posílení trhu přineslo i mistrovství světa ve fotbale, jehož vliv byl patrný zejména v Řecku, Velké Británii a Portugalsku.

Malé domácí spotřebiče

Západoevropský trh s malými domácími spotřebiči se dynamicky rozvíjel i ve druhém čtvrtletí 2014 - vzrostl o 3,4 % na téměř tři miliardy eur. O vývoj se zasloužil zejména dvojciferný růst v Portugalsku a ve Spojeném království. K růstu přispěly kuchyňské přístroje, přístroje pro úpravu vlasů, elektrické zubní kartáčky a vysavače, zatímco mírný pokles zaznamenaly kávovary.

Kancelářská technika a spotřební materiál

Poprvé po dlouhé době znovu rostl sektor kancelářské techniky a spotřebního materiálu. Růst činil ve srovnání s předešlým rokem 2,3 %, takže bylo dosaženo takřka 3,9 miliard eur. K výsledku významně přispělo Řecko, Velká Británie, Holandsko, Francie, Německo a Itálie. Pokud jde o konkrétní produkty, byly to především dataprojektory a videoprojektory - poptávka po nich byla opět spojená zejména s fotbalovým mistrovstvím světa. Pod značným tlakem zůstal trh tiskáren.

Velké domácí spotřebiče

Po dobrém startu na začátku roku 2014 trh velkých domácích spotřebičů nadále rostl a zaznamenal zvýšení o 2,1 %. Ve druhém čtvrtletí dosáhl téměř 7,4 miliardy eur. Růst zajistily zejména prodeje ve Spojeném království, Nizozemí, Řecku, Portugalsku a Německu. Šlo především o velkou poptávku po lednicích a myčkách nádobí. Nejdůležitějším faktorem dynamického rozvoje trhu zůstává energetická účinnost.

Informační technologie

Ve druhém čtvrtletí 2014 se západoevropský trh informačních technologií navrátil k růstu - zvýšení tržeb o 1,2 % znamená dosažení tržeb ve výši 12,4 miliardy eur. Nejdůležitější roli sehrálo Německo, zatímco trhy některých jiných zemí i nadále klesaly. Celkovému růstu trhu napomohla zařízení se zajímavým designem a snadnou přenositelností (ultratenké počítače, UMPC, tablety a tablet PC zařízení). Navíc došlo k ukončení podpory systému Windows XP, což také na trhu s počítači přispělo ke zvýšení poptávky.

Telekomunikace

Telekomunikační trh v západní Evropě uzavřel druhé čtvrtletí roku 2014 drobným propadem růstu. Bez ohledu na pokles o 0,3 % dosáhl celkový obrat přes deset miliard eur. Svým dvojciferným růstem se vymykal Iberský poloostrov. Chytré telefony zaznamenaly pokles průměrné ceny. Současně však více než 50 % prodejů tvořily produkty v hodnotě vyšší než 300 eur. Funkce chytrých telefonů se neustále vylepšují. Chytré telefony se tudíž stávají stále důležitějšími při každodenních činnostech, a rovněž vedou k inovacím v řadě jiných technologických oblastí, jako jsou např. mobilní platby, „chytrá domácnost“ nebo sledování zdraví.

Fotoaparáty a příslušenství

Trh fotopřístrojů v západní Evropě zaznamenal pokles o 20,5 % na necelých 1,4 miliardy eur. Takovýto vývoj byl zjištěn ve všech zemích, kde se výzkum prováděl.  V některých segmentech bylo možné pozorovat zajímavé trendy: prodeje kompaktů s pevným objektivem a velkým senzorem stouply o pět procent, prodeje kompaktů s výměnným objektivem vzrostly podstatně více nežli trh jako celek - vykázaly růst na úrovni tří procent – a pozitivně se vyvíjely rovněž objektivy vysoké kvality. Tržby v segmentu cestovních digitálních fotoaparátů (fotoaparáty s více než 20tinásobným přiblížením v tenkém provedení) se zvýšily o 3 %.

Růst trhu s technickým spotřebním zbožím nabral obrátky

Pozitivní trendy zaznamenané během prvního čtvrtletí 2014 se na západoevropském trhu technického spotřebního zboží přeměnily ve druhém čtvrtletí ve skutečný růst. Dobré zprávy přišly především ze sektoru spotřební elektroniky, který byl předtím mimořádně slabý a nyní je z hlediska růstu na prvním místě. Zásluhu na tom má hlavně mistrovství světa ve fotbale v Brazílii. Kromě poptávky po špičkových televizorech přispělo mistrovství světa rovněž ke zvýšení prodejů videoprojektorů a dataprojektorů v sektoru kancelářské techniky a spotřebního materiálu. Povzbuzující signály přicházely po celou dobu z Portugalska a Řecka, jež hlásily silný růst, přestože jde o malé trhy. Spotřební klima v západní Evropě ukázalo, že v různých zemích existují různá očekávání spojená s mnoha pozitivními impulzy. Spotřebitelé v Německu, Spojeném království a ve Španělsku se k budoucnosti stavěli velmi optimisticky.