Analýzy

GfK: Trh s elektrem v západní Evropě v 1. čtvrtletí 2014

Západoevropský trh technického spotřebního zboží vykazoval v prvním čtvrtletí 2014 relativní stabilitu. Tržby činily téměř 48,1 miliardy eur, což ve srovnání s prvním čtvrtletím roku 2013 představuje mírný pokles o 0,5 %.

Pavel Gregor
Zdroj: GfK
  • 6. 6. 2014
  • 6 min
GfK: Trh s elektrem v západní Evropě v 1. čtvrtletí 2014

K pozitivnímu vývoji došlo především na trhu s velkými a malými domácími spotřebiči, kde ve srovnání s předešlým rokem došlo ke zvýšení prodejů. Telekomunikační segment se jevil jako stabilní, ale růst se v prvním čtvrtletí 2014 zastavil. Pokud jde o jednotlivé země, pak nejlepší vývoj zaznamenalo Portugalsko, Španělsko a Velká Británie.

Malé domácí spotřebiče: silný růst v segmentu kuchyňských spotřebičů a vysavačů

V prvním čtvrtletí 2014 dosáhly tržby na západoevropském trhu malých domácích spotřebičů téměř 3,3 miliard euro. To představuje v meziročním srovnání stabilní růst na úrovni 4,4 procenta. Na tomto pozitivním vývoji se podílely téměř všechny země zařazené do výzkumu GfK Temax Western Europe. Výjimkou bylo pouze Švédsko a Německo s tím, že v Německu došlo k mírnému poklesu o 0,9 procenta. Největší dynamika růstu byla zaznamenána v segmentu kuchyňských přístrojů a vysavačů. Velká poptávka byla zejména po dobře vybavených bezšňůrových tyčových a bezsáčkových cylindrových vysavačích za prémiové ceny. V segmentu kuchyňské techniky byly tahounem růstu tradiční kuchyňské roboty a stolní mixéry, které byly obzvláště oblíbené v Británii.

Velké domácí spotřebiče: rychlý start do prvního čtvrtletí

Západoevropský trh velkých domácích spotřebičů zaznamenal rychlý start vedoucí k pozitivnímu růstu na úrovni 3,9 procenta. Celkový objem prodejů v prvním čtvrtletí 2014 dosáhl 7,7 miliard euro. Nejrychleji tento trh rostl v Německu a Velké Británii, přičemž v Británii došlo k výraznému zvýšení cen. Vývoj ve Švédsku poněkud zaostával za výsledky předchozího roku, což znamenalo mírný pokles o 0,3 procenta. Země nejvíce zasažené ekonomickou krizí, tedy Portugalsko a Řecko, rovněž vykázaly významné oživení, i když řecký trh se stále ještě potýká se silným tlakem na ceny zboží. Ve všech zkoumaných zemích došlo k nárůstu prodejů sušiček prádla s tepelným čerpadlem, což ukazuje na obecný trend k nákupu energeticky úsporných spotřebičů.

Telekomunikace: zvyšuje se tlak na ceny chytrých telefonů

Západoevropský trh telekomunikačních zařízení dosáhl v první čtvrtině 2014 zhruba půlprocentního růstu, což představuje tržby ve výši téměř 10 miliard euro. Přestože je západoevropský trh vyspělý, poptávka po mobilních telefonech i smartphonech byla v prvním čtvrtletí pozitivní. Poptávka po mobilních telefonech však začíná být zcela nasycena, což znamená, že cenovou erozi již nelze kompenzovat zvyšováním prodejů v rámci produktového mixu. Přesto však se díky chystaným novým modelům v segmentu chytrých i běžných mobilních telefonů vrací naděje, že ve druhém čtvrtletí se vývoj prodejů opět zlepší.

Kancelářské vybavení a spotřební materiál: optimistické signály

V prvním čtvrtletí 2014 zůstal západoevropský trh kancelářského zboží a spotřebního materiálu na úrovni prvního čtvrtletí roku 2013, kdy objem tržeb dosáhl 4 miliard euro. Ze zemí, v nichž probíhalo šetření GfK Temax Western Europe, došlo k pozitivnímu vývoji v Německu, Nizozemí, Řecku a Velké Británii. Trh s tiskárnami byl i nadále pod značným tlakem. Na některých trzích se však začíná negativní trend obracet a tržby opět vykazují růst, což je bezesporu pozitivní signál. Díky tomu by se mohl pokles v segmentu spotřebních materiálů poněkud zpomalit.

Informační technologie: nejdůležitější je mobilita a flexibilita

Celkový objem tržeb zaznamenaný v prvním čtvrtletí 2014 na západoevropském trhu informačních technologií dosáhl zhruba 14 miliard euro, což ve srovnání s předešlým rokem znamená pokles o 2 procenta. Přesto však v Německu, Portugalsku a Řecku došlo k významnému nárůstu. Očekává se, že v roce 2014 poroste poptávka po počítačích, která uspokojí zákazníky hlavně z hlediska mobilního využití a zajímavého designu. Především nabere na obrátkách prodej dotykových zařízení. Navíc je nepochybné, že současné chování uživatelů těchto zařízení zvýší poptávku po řešeních v oblasti ukládání dat a síťových zařízení pro sdílení a ukládání obsahu.

Spotřební elektronika: negativní trend se významně zmírňuje

Celkový objem tržeb vygenerovaný na západoevropském trhu spotřební elektroniky dosáhl v prvním čtvrtletí 2014 téměř 7,7 miliard euro. To představuje oproti loňskému roku mírný pokles o 2,3 procenta. Negativní trend se však významně zmírnil, zejména ve Velké Británii, Švédsku a Portugalsku. Přestože lze pozorovat určité pozitivní signály ukazující na růst trhu, oživení zatím není stabilní. Segment televizorů zůstává pod cenovým tlakem a z hlediska prodejů nevykazuje praktický žádný pozitivní vývoj. GfK nicméně naznačuje, že se objevuje jistý potenciál růstu v segmentu televizí s vysokým rozlišením (HDTV) používající technologii 4K/UHD, jakož i v oblasti připojovaných audio zařízení a dokovacích reproduktorů.

Fotopřístroje: na klesajícím trhu se objevují skuliny umožňující růst

V prvním čtvrtletí 2014 dosáhl objem prodejů v segmentu fotopřístrojů na západoevropském trhu skoro 1,4 miliard euro. To představuje ve srovnání s loňským rokem pokles o 15,2 procenta. Ze všech zemí zahrnutých do šetření GfK Temax Western Europe si vedla nejlépe Velká Británie, ale přesto také tato země hlásila negativní růst. Pozitivní růst bylo možné pozorovat u modelů vysoké kvality, které nelze snadno nahradit chytrými telefony. Kromě toho začalo u fotoaparátů hrát mnohem důležitější roli Wi-fi připojení, jež umožňuje rychlou datovou komunikaci.

Výhled

Po celkově těžkém roce 2013 se zdá, že západoevropský trh technického spotřebního zboží začíná v prvním čtvrtletí znovu nabírat dech. Pozitivní dopad na celkový vývoj měla především situace v segmentu malých a velkých domácích spotřebičů. Nadějné signály začaly přicházet i z některých zemí. Především země jižní Evropy, zasažené ekonomickou krizí nejsilněji, vykázaly během prvních tří měsíců roku 2014 částečné zvýšení prodejů. To se odráží i na posledních výsledcích výzkumu spotřebitelského klimatu, který v Evropě provádí GfK a který došel k závěru, že optimismus spotřebitelů stoupá.