Analýzy

GfK: Trh s elektrem v ČR a SR ve 2. čtvrtletí 2013

Ve druhém čtvrtletí roku 2013 se tempo růstu obratu trhu technického spotřebního zboží v ČR meziročně zvýšilo na více než 4 %, na Slovensku naopak došlo k téměř 3% poklesu.

František Doupal
Zdroj: GfK Temax
  • 20. 8. 2013
  • 7 min
GfK: Trh s elektrem v ČR a SR ve 2. čtvrtletí 2013

V ČR ve výrazně negativních číslech zůstává sektor spotřební elektroniky a mírné poklesy jsou také u fota a kancelářské techniky. Ostatní sektory meziročně rostou, nejdynamičtěji sektor telekomunikací.

Na Slovensku je najhorší vývoj je v spotrebnej elektronike a fote, mierne poklesy sú i vo veľkých a malých domácich spotrebičoch. Naopak sektor telekomunikácií solídne rastie.

Malé domácí spotřebiče

Trh malých domácích spotřebičů pokračuje v růstu i ve druhém čtvrtletí roku 2013. V porovnání se stejným obdobím loňského roku zaznamenal nárůst o 2,8 %. Za pozitivním vývojem stojí zejména skupina kuchyňských robotů a kávovarů, nárůst však zaznamenaly také kategorie rychlovarných konvic, vysoušečů vlasů či holicích strojků. Kategoriemi, které naopak ve druhém čtvrtletí tohoto roku klesaly, jsou parní hrnce, vysavače a žehličky. 

Slovenský trh v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku zaznamenal trh malých domácich spotrebičov v druhom štvrťroku pokles o 2,7 %. Negatívny vývoj segmentu je daný poklesom vo väčšine kategórií, najmä pri vysávačoch a kuchynských robotoch a mixéroch - tie pritom ešte v prvom štvrťroku zaznamenali rast. Kategóriami, ktorým sa naopak darilo rásť, sú kávovary, holiace strojčeky a strihače vlasov.

Velké domácí spotřebiče

Ve druhém kvartálu roku 2013 trh s velkými domácími spotřebiči v ČR zaznamenal oživení - meziročně rostl o 4,5 % a téměř tak dohnal ztrátu z prvního čtvrtletí. Nárůst byl přes všechny produktové skupiny, z hlavních produktových skupin rostly zejména pračky. Na trhu se zvýšila průměrná cena u volně stojících spotřebičů, především díky vývoji cen u ledniček.

Na Slovensku druhom kvartáli roku 2013 pokračoval pokles trhu s veľkými domácimi spotrebičmi,  a to takmer o 6 %. Pozitívny vývoj na trhu zaznamenali iba relatívne malé produktové skupiny – mrazničky a sušičky.  Naďalej rastú internetové predaje, aj keď pri nich dochádza k spomaleniu tempa rastu. K výraznému poklesu došlo pri vstavaných spotrebičoch.

Spotřební elektronika

Ani ve druhém čtvrtletí roku 2013 se v České republice v sektoru spotřební elektroniky nezměnil negativní trend z předcházejících čtvrtletí a trh meziročně propadl o více než 15 %. V záporných číslech zůstává i klíčová část trhu, televizory. Pozitivně se však vyvíjejí přístroje s velkou úhlopříčkou, také i díky pokročilým funkcím (Smart TV, 3D). Poklesy jsou však i u většiny dalších kategorií, jako například set top boxů, audiosystémů nebo DVD přehrávačů.

V druhom štvrťroku pokračuje v sektore spotrebnej elektroniky na Slovensku negatívny vývoj. V záporných číslach ostáva aj kľúčová časť trhu, televízory. Pozitívne sa však vyvíjali prístroje s veľkou uhlopriečkou, taktiež aj vďaka pokročilým funkciám (Smart TV, 3D). Poklesy sú však aj vo väčšine ďalších kategórií, ako napríklad set top boxov, audio systémov alebo DVD prehrávačov.

Informační technologie

Negativní vývoj ekonomiky pokračuje i ve druhém čtvrtletí roku 2013. Navzdory těmto nepříliš pozitivním obecným podmínkám se celý trh informačních technologií v ČR relativně vzchopil, a to zejména díky počítačům a media tabletům. Ve druhém kvartále se obratově největší produktová skupina přenosných počítačů dostává částečně z krize. Mírný růst na úrovni 1% je však také možné přičíst k relativně vyšším výprodejům na trhu. Desktopový trh se za druhé čtvrtletí rovněž pohyboval v mírně pozitivních číslech. Trh s media tablety i nadále zažívá růsty v řádech desítek procent. Na trhu monitorů bez TV tuneru také nedochází k výraznějším změnám a negativní trend tedy stále přetrvává.

Navzdory zhoršujúcej sa ekonomickej situácii, celý IT trh v SR mierne oživuje najmä vďaka media tabletom. V druhom kvartáli sa obratovo najväčšia produktová skupina prenosných počítačov dostáva pozvoľna z krízy. Mierne oživenie pri tejto produktovej skupine však môže byť taktiež pripísané relatívne nižším základom v rovnakom období minulého roku. Vývoj v druhom kvartáli na trhu s monitormi a desktopmi neindikuje nejakú výraznú zmenu záporného trendu. Trh s media tabletmi aj naďalej zažíva veľmi dobré časy v podobe rastu v rádoch desiatok percent.

Fototrh

Trh digitálních fotoaparátů v ČR ve druhém čtvrtletí zaznamenal meziroční pokles o 4,4 % v hodnotovém vyjádření.  Negativní vývoj vykazovaly obě klíčové kategorie, tj. kompakty s pevným objektivem a digitální zrcadlovky. Jediným rostoucím segmentem byly kompakty s výměnným objektivem, které však nebyly zdaleka schopny kompenzovat ztrátu zbylých dvou kategorií. V rámci kompaktů s pevným objektivem nadále pokračuje přesun spotřebitelské poptávky k zařízením s vícenásobným optickým zoomem.

V druhom štvrťroku zaznamenal slovenský trh digitálnych fotoaparátov pokles. V medziročnom zrovnaní utratili spotrebitelia o 12 % menej ako v rovnakom období minulého roku. Negatívny vývoj foto trhu ovplyvnili digitálne zrkadlovky, ktoré po dlhej dobe medziročne klesali a neboli tak schopné vykompenzovať stratu kompaktov s pevným objektívom. Jedinou rastúcou kategóriou tak ostali kompakty s výmenným objektívom, ktoré však vďaka nízkemu trhovému podielu nemohli výraznejšie ovplyvniť vývoj celkového trhu.

Telekomunikace

Obrat sektoru telekomunikací zaznamenal v ČR ve druhém čtvrtletí roku 2013 nárůst o více než 27 % oproti stejné periodě předcházejícího roku. Bylo to způsobeno především velmi pozitivním vývojem segmentu chytrých telefonů. V kusovém vyjádření pak trh stagnoval.

Obrat sektoru za Open Market zaznamenal na Slovensku v druhom štvrťroku tohto roku pozitívny vývoj a rástol o 12 % oproti rovnakej perióde roku predchádzajúceho.

Kancelářská technika

Ve druhém čtvrtletí se v ČR celkový obrat sektoru více přiblížil prodejům z předchozího roku. Hodnota prodejů meziročně klesala již pouze o 2,4 %. Posun zaznamenal segment inkoustových tiskových zařízení, kde se poptávka částečně přesouvá k zařízením ve středních a vyšších cenových pásmech s efektivnějším provozem. V rámci segmentu laserového tisku nadále rostou prodeje multifunkčních zařízení.

Po pomerne pozitívnom začiatku roku zaznamenal trh kancelárskej techniky v druhom štvrťroku už iba podobnú hodnotu predajov ako v predchádzajúcom roku. Celková výška predajov dosiahla cca 5 miliónov EUR. Oslabili pritom najmä predaje samostatných tlačiarní. Z hľadiska tlačových technológií naďalej pokračoval v raste segment laserových zariadení.

GfK Temax: Obtížnější ekonomická situace 

Přestože spotřebitelská důvěra je stále nízká a celkové maloobchodní tržby klesaly i v druhém čtvrtletí tohoto roku, spotřebitelé jsou ochotni investovat do technického spotřebního zboží více než loni.

Slovenskí spotrebitelia šetria a obmedzujú spotrebu. Citeľný je tiež negatívny vplyv nezamestnanosti. Nepredpokladá sa zmena tohto trendu ani v najbližšej budúcnosti. Táto situácia má následne nepriaznivý dopad na predaj technického spotrebného tovaru.

Autor: Zdeněk Bárta