Analýzy

GfK: Trh s elektrem v ČR a SR v 1. čtvrtletí 2013

Trh s technickým spotřebním zbožím během prvního čtvrtletí roku 2013 v ČR meziročně narostl o více než 1 %. Slovenský trh naopak ve stejném období poklesl o 7 %.

František Doupal
Zdroj: GfK
  • 23. 5. 2013
  • 7 min
GfK: Trh s elektrem v ČR a SR v 1. čtvrtletí 2013

V ČR zůstává vývoj negativní zejména u spotřební elektroniky a také u velkých domácích spotřebičů a kancelářské techniky. Dvouciferný nárůst zaznamenáváme u telekomunikací a foto techniky. Pozitivně se vyvíjejí i sektory informačních technologií a malých domácích spotřebičů.

Na Slovensku je najhorší vývoj v informačných technológiách a poklesy sú aj v telekomunikáciách, vo veľkých a malých domácich spotrebičoch a v spotrebnej elektronike. Jediné sektory, ktoré zaznamenali nárast, sú foto a kancelárska technika.

Malé domácí spotřebiče

Trh malých domácích spotřebičů v České republice zaznamenal v prvním čtvrtletí roku 2013 v porovnání se stejným obdobím loňského roku mírný nárůst, konkrétně 2,3%. Nárůst byl způsoben především díky růstu produktové skupiny kuchyňských robotů a mixerů, a to zejména díky zvýšenému zájmu o kategorii tradičních kuchyňských robotů, nárůst ale zaznamenaly také menší kategorie jako drtiče (choppery) a stolní mixéry. Dále rostly především následující produktové skupiny: vysoušeče vlasů, holicí strojky (a to především díky pánskému holení) a kávovary. Největší pokles naopak zaznamenaly fritézy, parní hrnce a vysavače.

Slovenský trh, rovnako ako vo väčšine kategórií, aj pre trh malých domácich spotrebičov znamenal prvý kvartál negatívny vývoj -1,4 %. Pri pohľade na konkrétne produktové kategórie je viditeľný dvojciferný nárast pri Kuchynských robotoch  a mixéroch, a to predovšetkým vďaka záujmu o kategóriu „Kitchen machines“. Pozitívny vývoj zaznamenali aj strihače vlasov, holiace strojčeky a kávovary. Ostatné kategórie sa ocitli v červených číslach. Najviac strácali fritézy a pekárne.

Velké domácí spotřebiče

Trh s velkými domácími spotřebiči vykázal za první čtvrtletí roku 2013 v ČR pokles o 4,6 %. Pokles v řádu jednotek procent jsme zaznamenali převážně u větších produktových skupin co do objemu – vaření, chlazení a pračky. Internetové prodeje nadále pokračují v růstu.

Na Slovensku v prvom kvartáli roku 2013 poklesol trh s veľkými domácimi spotrebičmi o viacej ako 7  %. Pozitívny vývoj na trhu zaznamenali iba relatívne malé produktové skupiny mrazničky a sušičky. Naďalej rastú internetové predaje. K výraznému poklesu došlo pri vstavaných spotrebičoch.

Spotřební elektronika

V Česku v prvním čtvrtletí roku 2013 pokračuje v sektoru spotřební elektroniky negativní vývoj, nicméně tempo poklesu obratu oproti loňskému roku přece jenom zpomalilo. V záporných číslech zůstává i klíčová část trhu, televizory. Pozitivně se však vyvíjejí přístroje s velkou úhlopříčkou, také i díky pokročilým funkcím (Smart TV, 3D). Po několikaletém období zmenšování trhu začaly růst objemy prodejů videokamer (díky akčním kamerám), MP3/MP4 přehrávačů a autonavigací. Bohužel tyto výše zmíněné pozitivní příklady nejsou až na výjimky doprovázené růstem obratu a tak nedokážou kompenzovat výrazné propady některých dalších kategorií či podsegmentů, jako například televizorů s malou úhlopříčkou, set top boxů, stolních a přenosných DVD přehrávačů nebo domácích kin.

Na Slovensku v prvom štvrťroku pokračuje v sektore spotrebnej elektroniky negatívny vývoj, avšak tempo poklesu obratu oproti minulému roku výrazne spomalilo. Hodnota kľúčovej časti trhu, televízorov, sa nepatrne znížila. Pozitívne sa však vyvíjajú prístroje s veľkou uhlopriečkou, tiež aj vďaka pokročilým funkciám (Smart TV, 3D).

Po niekoľkoročnom zmenšovaní trhu začali rásť predaje videokamier, hlavne vďaka akčným kamerám. V ostatných kategóriách sú ale vývoje v podstate negatívne. Môžeme síce nájsť rastúce segmenty ako Blu-Ray prehrávače a tradičné audio systémy, ale bohužiaľ tie nedokážu kompenzovať výrazné prepady niektorých ďalších kategórií či podsegmentov ako napríklad televízorov s malou uhlopriečkou, set top boxov, stolných a prenosných DVD prehrávačov.

Informační technologie

IT sektor je v ČR momentálně vysoce rozvinutý a velmi nasycený trh. I přes nepříznivá ekonomická očekávání pro rok 2013 a velmi nízké prodeje přenosných počítačů, se celkový trh IT vyhoupl do kladných čísel. V prvním kvartále roku 2013 tento růst činil 4,6 %. Všechny sledované IT kategorie momentálně zažívají horší časy s výjimkou tabletů. Ty vykazují významný růst i díky ještě relativně nižším prodejům ve stejném období minulého roku. Celkově pak tento jejich růst znamená pozitivní čísla pro celý IT sektor. Trh s monitory bez TV tuneru pokračuje v předpokládaném poklesu. Monitory bez TV tuneru s podporou 3D technologie a dotykové monitory tento negativní vývoj neodvrací.

IT sektor je na Slovensku dobre vyvinutý a pomerne nasýtený trh. Vzhľadom k nepriaznivým ekonomickým okolnostiam a slabším predajom v oblasti telekomunikácii sa celý trh v medziročnom porovnaní výrazne znižuje. Tento značný pokles tvoril 13 percent v prvním kvartáli roku 2013. Všetky pásové výrobky preukázali negatívny vývoj, s výnimkou tabletov. Tie  vykazujú významný rast aj vďaka ešte relatívne  nižším predajom v rovnakom  období minulého roku. Celkovo potom tento ich rast odvracia  ešte ďaleko rozsiahlejší prepad IT sektoru. Displeje bez TV tunera pokračovali v miernom poklese. Monitory bez TV tuneru s podporou 3D technológie a dotykové monitory tento negatívny vývoj neodvracajú.

Trh s fotoaparáty

Český trh digitálních fotoaparátů v meziročním srovnání rostl o 14 % v hodnotovém vyjádření. Tento pozitivní vývoj byl ovlivněn všemi třemi kategoriemi. Největší dynamiku nárůstu zaznamenaly digitální zrcadlovky, následovaly je kompakty s výměnným objektivem a nejnižší tempo růstu vykazovaly kompakty s pevným objektivem. Váha poslední zmiňované kategorie na celkovém obratu tak meziročně opět klesla právě na úkor digitálních zrcadlovek.

Na Slovensku stále pokračuje pozitívny trend na trhu digitálnych fotoaparátov. Z hľadiska obratu rástol v medziročnom porovnaní o 18 %. Výrazne sa na tom podieľal segment digitálnych zrkadloviek, zatiaľ čo kompakty s pevným objektívom v medziročnom porovnaní ľahko strácali v kusovom aj hodnotovom vyjadrení. Kompakty s výmenným objektívom rovnako zaznamenali pozitívny vývoj, avšak tempo rastu tejto kategórie kontinuálne spomaľuje.

Telekomunikace

Obrat sektoru zaznamenal v ČR v prvním čtvrtletí roku 2013 nárůst o více než 19 % oproti stejné periodě předcházejícího roku. Bylo to způsobeno především velmi pozitivním vývojem segmentu chytrých telefonů.

Na Slovensku obrat sektoru zaznamenal v prvom štvrťroku tohto roku pokles o viac ako 8 % oproti rovnakej perióde roku predchádzajúceho.

Kancelářská technika

Přesto, že dynamika poklesu prodejů kancelářské techniky v ČR ve srovnání s předchozími obdobími o něco zvolnila, v prvním kalendářním čtvrtletí zůstává meziroční tempo prodejů stále negativní. Celková hodnota prodejů klesala v porovnání s loňskem o 4,6 %. Pokles zaznamenaly všechny hlavní produktové kategorie s výjimkou laserových multifunkcí, jejichž prodeje již několik období po sobě rostou.

V prvom štvrťroku tohto roku slovenský trh kancelárskej techniky zaznamenal medziročný nárast predanej hodnoty takmer o 8 %. Celková výška tržieb pritom dosiahla cca 6 miliónov EUR. K celkovému rastu hodnoty predajov prispeli ako rastúce  predaje multifunkcií, tak aj samostatných tlačiarní. Z hľadiska tlačových technológií je pozitívny vývoj tržieb ťahaný pokračujúcim dopytom po laserových zariadeniach.

Obtížnější ekonomická situace

Spotřeba domácností v České republice v roce 2012 klesala a zatím se tento trend nemění ani v roce 2013. Spotřebitelská důvěra je stále nízká, lidé váhají nad každým významnějším nákupem. Tato situace pak ovlivňuje prodeje technického spotřebního zboží.

Slovenskí spotrebitelia šetria a obmedzujú spotrebu. Citeľný je tiež negatívny vplyv nezamestnanosti. Nepredpokladá sa zmena tohto trendu ani v najbližšej  budúcnosti. Táto situácia má následne epriaznivý dopad napredaj technického spotrebného tovaru.