Analýzy

GfK Temax: Západoevropský trh spotřební elektroniky ve 2. čtvrtletí 2016 rostl

Ve druhém čtvrtletí 2016 rostl západoevropský trh technického spotřebního zboží ve srovnání s druhým čtvrtletím roku 2015 o 2,1 %. Růst tržeb byl zaznamenán u spotřební elektroniky, velkých domácích spotřebičů, malých domácích spotřebičů a sektoru telekomunikací. Celkově vygeneroval západoevropský trh technického spotřebního zboží 48,3 miliardy eur.

František Doupal
Zdroj: GfK
  • 23. 9. 2016
  • 3 min
GfK Temax: Západoevropský trh spotřební elektroniky ve 2. čtvrtletí 2016 rostl

Spotřební elektronika 

Sektor spotřební elektroniky profitoval z evropského mistrovství ve fotbale EURO 2016. Ve srovnání s 2. čtvrtletím 2015 tržby za stejné období 2016 vzrostly o 9,5 % a dosáhly 6,4 miliardy eur.

Významný nárůst hodnoty prodejů zaznamenala Francie, kde pokračoval přechod od standardního rozlišení (SDTV) k vysokému rozlišení (HD) televizního signálu. To vyvolalo velký nárůst prodeje set-top-boxů.

Nadále rostl také segment audio produktů především zásluhou audiosystémů s připojením a bezdrátových reproduktorů s Bluetooth.

Fotopřístroje

Ve 2. čtvrtletí 2016 dosáhl sektor fotopřístrojů v západní Evropě hodnoty 1,2 miliardy eur, což ve srovnání se stejným obdobím roku 2015 představuje pokles o 7,8 %. Finský, švédský a britský trh zaznamenaly jednociferný růst.

Fotoaparáty vyšších tříd a výměnné objektivy si vedly lépe, ale nedokázaly vykompenzovat výrazný pokles v segmentech levnějších a středně drahých přístrojů.

Velké domácí spotřebiče

Ve srovnání s druhým čtvrtletím 2015 sektor ve druhém kvartále 2016 celkově vzrostl o 5,1 %.

Všechny země zapojené do průzkumu zaznamenaly ve 2. čtvrtletí 2016 v porovnání se stejným obdobím loňského roku nárůst tržeb. V Nizozemí bylo dosaženo dvojciferného růstu, k němuž přispěly všechny skupiny produktů s výjimkou praček.

Klíčovou kategorií západoevropského trhu velkých domácích spotřebičů byly sušičky prádla – jejich prodeje se celkově zvýšily o 16 %. K dobrému výsledku přispěly rovněž vestavné spotřebiče, jejichž prodeje vzrostly o 6 %.

Malé domácí spotřebiče

Ve druhém kvartálu 2016 byl u malých domácích spotřebičů zaznamenán růst o 3,5 %. V Dánsku, Francii a Španělsku došlo k dvojcifernému zvýšení prodejů. Všechny ostatní trhy vykázaly jednociferný růst s výjimkou Spojeného království, kde trh poklesl o 2,8 %. Celkově dosáhla ve 2. čtvrtletí 2016 hodnota prodeje malých domácích spotřebičů 3,8 miliardy eur.

Růst trhu byl tažen především prodejem akumulátorových tyčových vysavačů, plně automatických espres a elektrických ventilátorů.

 

Informační technologie

Tržby dosáhly ve 2. čtvrtletí 2016 zhruba 12,3 miliardy eur, což znamená ve srovnání se stejným obdobím 2015 pokles o 2,8 %.

Dramaticky se propadl především řecký trh (poklesl o více než 30 %). Prodeje se snížily rovněž ve Spojeném království, a sice o 5,7 %. Naopak ve Francii a ve Finsku růst dosáhl 8,7 a 9,8 %. Přetrvávající ekonomická krize v Řecku a značná nejistota po britském referendu poptávku oslabily.

Telekomunikace

Ve 2. čtvrtletí vzrostl telekomunikační sektor oproti stejnému období 2015 o 3,8 %. S 12,3 miliardami eur jde o největší sektor v rámci technického spotřebního zboží. Tržby rostly v celé západní Evropě kromě Dánska, Řecka a Finska.

Tržní podíl chytrých telefonů (s displejem pět palců a více) se ve 2. kvartálu 2016 výrazně zvýšil – až na 60 %. Současně vzrostl tržní podíl high-end smartphonů (za více než 500 eur), a sice na 35 %.

Kancelářská technika a spotřební materiál

Pokles o 1,4 % ve 2. čtvrtletí 2016 znamená, že sektor kancelářské techniky v porovnání se stejným obdobím 2015 nadále oslabuje. Přesto však byl zaznamenán zdravý růst v Rakousku (o 7,6 %), Portugalsku (o 4 %) a v Německu (o 3,5 %).

Na druhou stranu v Nizozemí a v Belgii došlo ve 2. čtvrtletí 2016 k významnému poklesu tržeb.