GfK Temax: Trh s elektrem v západní Evropě ve 4. čtvrtletí 2014 rostl
Ve čtvrtém čtvrtletí 2014 zaznamenal západoevropský trh technického spotřebního zboží nárůst obratu o 3,5 % a dosáhl zhruba 60,5 miliardy eur. Rok 2014 byl celkově úspěšný díky tomu, že tržby vzrostly o 2,1 % a celková hodnota prodeje dosáhla téměř 201,2 miliard eur.
Z hlediska růstu zaujímá první místo telekomunikační sektor. Hnací silou pozitivního vývoje tohoto trhu byly i nadále chytré telefony, které v posledním čtvrtletí zaznamenaly dvojciferný nárůst. Tento trend však měl částečně negativní dopad na trh fotopřístrojů. Pokud jde o jednotlivé země, pozitivně se vyvíjely Belgie, Španělsko, Nizozemí, Německo, Portugalsko, Velká Británie a zejména Řecko.
Telekomunikace: „Wearables“ jako oblíbený vánoční dárek
Ve srovnání se stejným obdobím předešlého roku vzrostl obrat západoevropského telekomunikačního trhu ve 4. čtvrtletí 2014 o 13,5 %. O zvýšené prodeje se samozřejmě zasloužilo vánoční období. Celková hodnota prodeje od října do konce prosince dosáhla 14,9 miliardy eur. Tržby za rok 2014 činily 46,8 miliardy eur, což představuje oproti předchozímu roku nárůst o 5,7 %. Ačkoliv rakouský trh poklesl, v ostatních zemích západní Evropy došlo k pozitivnímu vývoji, přičemž ve většině z nich byl zaznamenán solidní dvojciferný růst. Na trh byly úspěšně uvedeny vlajkové modely, které v posledním čtvrtletí napomohly zvýšenému růstu prodejů. Kromě toho se poprvé wearables (chytré hodinky a monitory aktivit) staly velmi populární jako vánoční dárky.
Malé domácí spotřebiče: Trend je stále pozitivní
Ve čtvrtém čtvrtletí 2014 vykázal západoevropský trh malých domácích spotřebičů růst o 5,8 % a dosáhl hodnoty 4,4 miliardy eur. Za rok 2014 činily tržby 13,8 miliard euro a v porovnání s rokem 2013 vzrostly o 5,9 %. K tomuto vývoji přispěly všechny země s výjimkou Belgie a Řecka, kde došlo k mírnému poklesu tržeb. Prodeje byly taženy na jedné straně modernějšími produktovými variantami, jako jsou robotické vysavače nebo fritézy s nízkou spotřebou oleje. Na druhou stranu prodej klasických malých domácích spotřebičů, jako jsou tradiční kuchyňské roboty, rychlovarné konvice a plně automatická espresa, se také zvýšil nadprůměrně. Růst západoevropského trhu malých domácích spotřebičů bylo možné pozorovat v celém širokém sortimentu produktů.
Velké domácí spotřebiče: Rok sušiček prádla
Prodej v segmentu velkých domácích spotřebičů vzrostl v západní Evropě na 8,6 miliardy eur. Výsledek odpovídá zvýšení o 5,6 %. Růst byl dán pozitivním vývojem prakticky ve všech zemích kromě Švédska a Belgie. Celková hodnota prodeje v roce 2014 dosáhla téměř 31,9 miliardy eur, což odpovídá růstu o 4,2 %. V posledním čtvrtletí zaznamenaly pozitivní vývoj všechny produktové skupiny. Na prvním místě se umístily sušičky prádla, které zaznamenaly od října do konce prosince dvojciferný nárůst. Rozhodujícím momentem byla vysoká poptávka po energeticky úsporných a levnějších zařízeních, která následovala po značném snížení cen.
Informační technologie: Trh počítačů opět roste
Ve 4. čtvrtletí vzrostl západoevropský trh informačních technologií o procento na 16,9 miliardy eur. Prodeje za rok 2014 dosáhly 56,3 miliardy eur, což ukazuje na růst o 1,4 procenta. Ten generoval ve čtvrtém kvartále především německý trh. Zákazníky oslovila praktická zařízení 2 v 1 a tablety s Windows 8. Poptávku podpořily příznivé ceny, rozšířený výběr produktů a jejich snadné použití. Pozitivní trend na počítačovém trhu byl rovněž ovlivněn zvyšujícím se prodejem periferních zařízení a softwaru.
Spotřební elektronika: Oživení trhu
V posledním čtvrtletí 2014 západoevropský trh spotřební elektroniky ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku mírně poklesl, a sice o 2,1 %. Od října do konce prosince činil obrat 10 miliard eur. Výsledky za celý rok však byly pozitivní, bylo dosaženo růstu o 0,6 % a celkové hodnoty prodeje ve výši 31,5 miliardy euro. Trh televizorů táhly v roce 2014 inovace. Na prodej měly vliv novinky jako televizory UHD/4k se čtyřnásobným rozlišením, než mají obrazovky televizorů Full HD, a smart televizory s rozšířenou možností streamování obsahu. Nadále rostl i trh audio kategorií, kde hrály nejdůležitější roli všechny bezdrátové technologie, jež lze používat k přenosu hudby buďto do reproduktorů nebo do sluchátek.
Kancelářská technika a spotřební materiál: Pozitivní trend na trhu multifunkčních zařízení
Trh kancelářské techniky a spotřebního materiálu zaznamenal ve čtvrtém čtvrtletí pokles tržeb o 3,4 % a dosáhl čtyř miliard eur. Meziroční vývoj byl rovněž negativní - ve srovnání s předešlým rokem byl zaznamenán pokles prodeje o 1,5 %. Celková hodnota prodeje v roce 2014 činila 15,2 miliardy eur. Pokud jde o jednotlivé země, především ve Francii došlo ke značnému poklesu tržeb. Trhy v Německu, Spojeném království, Nizozemí a Řecku však vykázaly pozitivní vývoj. Poptávka po tiskových zařízeních zůstala negativní stejně jako v předešlých letech. Avšak prodeje v segmentu multifunkčních zařízení jsou na vzestupu, a to se týká jak inkoustových, tak i laserových zařízení. Přestože pozitivní trend nestačil na to, aby se spirála negativního vývoje obrátila, dává šanci na opatrný pozitivní výhled do roku 2015.
Fotopřístroje: Silnou konkurenci představují chytré telefony
Ve čtvrtém čtvrtletí 2014 činila hodnota prodeje na trhu fotopřístrojů 1,5 miliardy eur. V meziročním srovnání to odpovídá propadu o 15,4 %. Celkový vývoj v roce 2014 byl také negativní s propadem tržeb o 16,5 %, což představuje celkovou hodnotu prodeje 5,6 miliardy eur. Ačkoliv byla nedávno zaznamenána zvýšená poptávka po zařízeních s vysokou hodnotou technické výbavy, nestačí to na vyrovnání propadu v jiných segmentech. Především základní modely kompaktů nyní čelí rostoucí konkurenci ze strany chytrých telefonů, jež nabízejí stále se zvyšující kvalitu obrazu.
Solidní vývoj v náročném roce
Rok 2014 byl velmi náročný. Několik zemí se i nadále potýkalo s nepříznivými ekonomickými podmínkami a současně se zvýšil počet oblastí představujících z geopolitického hlediska velké riziko - především jde o nestabilní situaci v souvislosti s rusko-ukrajinským konfliktem. Přesto se však některé země, jež se dříve potýkaly s obrovskými potížemi, vrátily na cestu růstu a pozitivně ovlivňují západoevropský trh technického spotřebního zboží, který vykázal celkově vývoj. Ve 4. čtvrtletí 2014 se nálada spotřebitelů v celé Evropské unii zlepšila. Výzkum spotřebitelského klimatu GfK naznačil, že na konci roku téměř ve všech zemích Evropské unie vzrostla ekonomická i příjmová očekávání, stejně jako ochota spotřebitelů nakupovat. Přesto však přetrvávají rizika, která by mohla během následujících měsíců pozitivní ekonomický vývoj zbrzdit.