GfK: Prodej smartphonů ve 4. čtvrtletí 2015 rostl, a to včetně ČR
Celosvětová poptávka po chytrých telefonech dosáhla ve 4.čtvrtletí 2015 368 milionů kusů, což je o 14 % více než v předešlém čtvrtletí a o 6 % více než ve stejném období roku 2014. Tržby ve čtvrtletí však zůstaly kvůli klesající průměrné ceně telefonů na stejné úrovni a činily tedy přibližně 115 miliard dolarů. Za rok 2015 se prodalo 1,5 miliardy chytrých telefonů, což představuje 7% meziroční nárůst.
Meziroční nárůst tržeb byl částečně oslaben poklesem průměrné prodejní ceny o dvě procenta, což oproti předchozímu roku vedlo k menšímu, pětiprocentnímu zvýšení obratu na 399 miliard dolarů.
Kevin Walsh, ředitel oddělení trendů a prognóz GfK, řekl: „Nehledě na rekordní čtvrté čtvrtletí a velice dobrý celkový výkon za rok 2015, výsledky v jednotlivých zemích jsou různé. Trhy jsou stále více ovlivňovány lokálními faktory, nikoli regionálními či odvětvovými trendy. Různící se ekonomické trendy, nasycení trhů, masové přijetí produktu, politika, společenské změny a dokonce sport - to vše má dopad na poptávku po chytrých telefonech a na jejich ceny v jednotlivých zemích.“
Hnací motor růstu: rozvíjející se ekonomiky v regionu APAC
Ve 4. čtvrtletí 2015 zůstaly hlavní hnací silou rozvoje globálního trhu chytrých telefonů nově vznikající tržní ekonomiky regionu APAC s 21% meziročním nárůstem počtu prodaných kusů.
Z hlediska jednotlivých zemí hrála klíčovou roli Indie, kde byl zaznamenán 34% meziroční nárůst počtu prodaných kusů, především prodejem levnějších telefonů (v ceně pod sto dolarů) - v této cenové kategorii došlo k meziročnímu nárůstu počtu prodaných kusů na 76 %. Stále existuje značný prostor pro zvyšování poptávky po chytrých telefonech u zákazníků, kteří si jej kupují poprvé, neboť penetrace telefonů ze segmentu pod sto dolarů činila v posledním čtvrtletí loňského roku jen 24 %.
Ve 4. čtvrtletí 2015 se zrychlil růst v Číně
Poté, kdy se ve 3. čtvrtletí 2015 vrátil v meziročním srovnání mírný růst (po sérii čtyřech záporných čtvrtletních výsledcích, jež začala 3. čtvrtletím 2014), zažila Čína ve 4. kvartále 2015 zrychlení růstu prodeje chytrých telefonů oproti předchozímu roku o 12 %. V tomto období bylo dosaženo rekordního počtu prodaných kusů 106,6 milionu. S objemovým přírůstkem 11 milionů kusů to znamená, že Čína v posledním čtvrtletí přispěla ke globálnímu růstu celou polovinou.
Ve srovnání s předešlým rokem došlo ke zvýšení poptávky napříč všemi cenovými kategoriemi, přičemž byl zaznamenán výrazný posun k luxusnějším výrobkům (za cenu pět set dolarů a vyšší). U tohoto segmentu se zvýšil tržní podíl na 18 % oproti necelým 15 % v předchozím čtvrtletí, což se následně odrazilo na růstu průměrné prodejní ceny meziročně o čtyři procenta na 314 dolarů a rovněž tržeb o 16 % na 33 miliard USD.
Pokračoval přechod k přístrojům vybaveným LTE a přístrojům s větším displejem. Mobilní telefony s pětipalcovým a větším displejem tvořily 71 % chytrých telefonů prodaných v tomto čtvrtletí oproti 53 % prodaným za stejné období roku 2014. Podíl chytrých telefonů s LTE dosáhl úrovně, jež představuje téměř úplné nasycení trhu. GfK odhaduje, že v roce 2016 dojde ke zpomalení růstu prodaných kusů na 17 %, což znamená obrovský propad oproti 248 % v roce 2015. Cenově konkurující lokální značky získávají v zemi stále větší podíl a ve 4. kvartále 2015 už zajistily 75 % poptávky po chytrých telefonech, což je nárůst oproti 69 % ve 4. kvartále 2014.
Podle odhadu GfK dojde v Číně v roce 2016 k návratu mírného růstu na úrovni tří procent poté, kdy byl v roce 2015 zaznamenán meziroční pokles o dvě procenta. Předpokládá se, že tomu napomůže očekávané zvýšení dotací operátorů.
Na středním východě a v Africe si nejlépe vedl Egypt
Nehledě na mírné zpomalení růstu se poptávka po chytrých telefonech v zemích MEA zvýšila ve 4. kvartále meziročně o 12 %. Ve většině zemí regionu byl zaznamenán nárůst, ale Egypt jasně vedl, neboť poptávka v této zemi vzrostla meziročně o 27 %.
V Latinské Americe lákaly levnější přístroje
Poptávka po chytrých telefonech v Latinské Americe ve 4. čtvrtletí 2015 nadále klesala - meziročně o 13 %. Vývoj ovlivnila nepříznivá makroekonomická situace v Brazílii, díky které v zemi došlo k poklesu poptávky oproti předchozímu roku o 26 %. Průměrná prodejní cena se v regionu ve srovnání s předchozím rokem snížila o 12 %, neboť spotřebitelé začali upřednostňovat levnější zařízení. Snížení poptávky spolu s nižší průměrnou prodejní cenou vedly k poklesu tržeb o 23 % na sedm miliard dolarů.
Stabilní poptávka v rozvinutých zemích regionu APAC
Poptávka v rozvinutých zemích regionu APAC zůstala ve 4. čtvrtletí 2015 stabilní poté, kdy v předchozím kvartále poklesla meziročně o tři procenta. Poptávka po chytrých telefonech v Jižní Koreji začala opět růst (meziročně o osm procent) poprvé od čtvrtého čtvrtletí 2013. Napomohlo tomu jednoduše i srovnání se slabými výsledky 4. čtvrtletí 2014. Regionální růst však byl oslaben o šestiprocentní pokles poptávky v Japonsku.
Růst ve Francii, Německu i Velké Británii
Meziroční nárůst objemu prodaných chytrých telefonů v západní Evropě činil ve 4. kvartále 2015 pět procent, čemuž napomohl 61% přírůstek prodejů u velmi levného segmentu (pod sto dolarů). Celkový nárůst akceleroval na třech největších trzích: ve Francii, Německu a Velké Británii.
Mírný nárůst ve střední Evropě tažený Polskem
Meziroční navýšení počtu prodaných chytrých telefonů ve střední Evropě zůstalo na úrovni čtyř procent, zejména díky výraznému 36% přírůstku v Polsku. V důsledku politických a ekonomických problémů poklesla poptávka meziročně v Rusku o 7 a na Ukrajině o 14 %.
Růst v České republice
Trh mobilních telefonů v České republice rostl meziročně jednociferným číslem. Celkově se prodalo v České republice za rok 2015 přes 3,4 milionu mobilních telefonů. Segment chytrých telefonů, jakožto klíčová kategorie, tvořil ¾ prodaných telefonů.
Kevin Walsh pak uzavřel: „Očekáváme, že v roce 2016 nebudou působit ani tak globální trendy, jako spíše faktory na úrovni jednotlivých zemí. Podle prognóz GfK budou růst zajišťovat klíčové trhy vznikajících tržních ekonomik v regionu APAC a MEA. Přestože bude rok 2016 dalším rokem globálního růstu, klíčovým faktorem pro pochopení vývoje trhu bude znalost jeho segmentace a regionálních specifik.“