Analýzy

GfK: Globální trh technického spotřebního zboží překročil hranici jednoho bilionu eur

Globální prodej technického spotřebního zboží v roce 2018 dosáhl na 1,01 bilionu eur a poprvé tak překročil hranici bilionu eur. To představuje oproti předešlému roku čtyřprocentní nárůst. Nejvíce tomu pomohly segmenty telekomunikací (+7 %), malých domácích spotřebičů (+7 %), spotřební elektroniky a fota (+6 %) a informační technologie a kancelářská technika (+1 %).

František Doupal
Zdroj: GfK
  • 25. 2. 2019
  • 5 min
GfK: Globální trh technického spotřebního zboží překročil hranici jednoho bilionu eur

Globální tržby za velké domácí spotřebiče naopak poklesly o procento. GfK očekává, že na globálním trhu technického spotřebního zboží dojde v roce 2019 k dvouprocentnímu navýšení prodejů na úroveň 1,03 bilionu eur.

Asijsko-pacifický region si v roce 2018 s podílem tržeb 42 % udržel pozici na trhu technického spotřebního zboží. Dalších 25 % tržeb bylo vygenerováno v Evropě, zhruba 20 % v Severní Americe, sedm procent v Latinské Americe a šest procent v regionu Střední východ/Turecko/Afrika.

Markus Kick, expert GfK na technické spotřební zboží, uvedl: „Globálně dosáhly v roce 2018 prodeje technického spotřebního zboží více než bilionu eur. To je skutečný milník pro obchod i pro dané odvětví. Ukázalo se, že největší hnací silou prodejů byla oblast telekomunikací, malých domácích spotřebičů a spotřební elektroniky. Vidíme, že vývoj směřuje k nákupu prémiových produktů téměř ve všech segmentech. Spotřebitelé rovněž u produktů požadují vyšší konektivitu a jejich snadné a pohodlné použití. Na základě tohoto trendu GfK očekává v roce 2019 solidní nárůst prodejů na úrovni dvou procent.“

Telekomunikace

Telekomunikace, které v roce 2018 zajistily 44 % z celkových tržeb a jejich objem činil zhruba 440 miliard eur, představují v technickém spotřebním zboží největší segment. Stále více spotřebitelů se nyní především v kategorii chytrých telefonů rozhoduje pro prémiové produkty, díky čemuž došlo k navýšení globálních prodejů o dalších sedm procent. Z hlediska prodaného množství však trh stagnuje.

Navzdory výsledkům v Latinské Americe (-5 %) se tržby v roce 2018 celosvětově zvedly, zejména v Evropě (+14 %) a v Severní Americe (+12 %). V roce 2019 však GfK další nárůst tržeb neočekává, spíše předpokládá stabilní vývoj na stejné úrovni jako v předchozím roce.

Velké domácí spotřebiče

Velké domácí spotřebiče i nadále představovaly v roce 2018 v rámci technického spotřebního zboží druhý největší segment s tržbami kolem 177 miliard eur nehledě na to, že došlo k mírnému poklesu o procento. Celkově se v loňském roce velkým domácím spotřebičům jako jsou chladničky, trouby, pračky a myčky připisovalo asi 17 % z celkových tržeb za prodej technického spotřebního zboží. V současné době vývoj směřuje k nákupu multifunkčních zařízení a zajištění jejich konektivity, tedy možnosti propojovat zařízení mezi sebou, anebo je ovládat pomocí jiného zařízení.

Pozitivně se tržby v loňském roce vyvíjely v regionech Latinská Amerika (+ 6 %), Evropa (+ 3 %) a Asie-Pacifik (+ 2 %). GfK předpovídá pro rok 2019 další významný globální nárůst tržeb ve výši 6 %, který více než vykompenzuje mírné ztráty z loňska.

Informační technologie/kancelářská technika

V roce 2018 utratili spotřebitelé na celém světě zhruba 157 miliard eur za IT, kancelářskou techniku a spotřební materiál, což je zhruba stejně jako v předchozím roce. V segmentu IT je nyní poptávka po vysoce výkonných zařízeních, především v segmentu herních počítačů a herních notebooků. Zatímco v Latinské Americe a v Asii-Pacifiku tržby v roce 2018 mírně stouply, v Evropě stagnovaly a v regionu Střední východ/Turecko/Afrika, jakož i v Severní Americe mírně poklesly.

Segment kancelářské techniky a spotřebního materiálu zaznamenal pozitivní vývoj. Globální prodeje se v roce 2018 zvýšily o tři procenta na přibližně 16 miliard eur, přičemž růst zajistila Asie a především Čína. V roce 2019 však GfK očekává u segmentu informační technologie/kancelářská technika globální snížení tržeb asi o tři procenta.

Spotřební elektronika/foto

Globální prodeje v segmentu spotřební elektronika/foto stouply v roce 2018 téměř o 6 % na 153 miliard eur. Sám o sobě tento segment tvoří asi 15 % veškerých prodejů technického spotřebního zboží.

Také u spotřební elektroniky lze pozorovat zvyšující se zájem o prémiové produkty. Výrazný nárůst prodejů zaznamenaly dražší televizory s obrazovkou nejméně 50 palců. V segmentu prémiových produktů stoupá oblíbenost televizních přijímačů OLED. Na trhu audio produktů byl růst tažen hlavně prodejem sluchátek a přenosných Bluetooth reproduktorů. Prodeje zábavní elektroniky se vyvíjely pozitivně obzvláště v Latinské Americe (+ 24 %). Prodeje v regionech Asie-Pacifik, Evropa a Střední východ/Turecko/Afrika stouply o čtyři až pět procent.

V segmentu foto se nepodařilo zvrátit negativní trend a v roce 2018 došlo k poklesu tržeb o dalších pět procent. Globálně dosáhly tržby za fotoaparáty a příslušenství tržby 15 miliard eur. Pozitivním aspektem je rostoucí zájem o high-end fotoaparáty. Pro rok 2019 předpovídá GfK na globálním trhu spotřební elektroniky a foto poněkud menší růst tržeb zhruba na úrovni čtyř procent.

Malé domácí spotřebiče

Globální prodeje malých domácích spotřebičů dosáhly v roce 2018 zhruba 86 miliard eur. To představuje značný nárůst o sedm procent. Díky velmi silné poptávce v Číně se prodeje v Asii-Pacifiku zvýšily celkově o 13 %. V Latinské Americe, stejně jako v regionu Střední východ/Turecko/Afrika, vzrostly tržby o deset procent, zatímco růst v Evropě činil sedm procent. Pouze v Severní Americe prodeje poklesly o dvě procenta.

Spotřebitelé se i nadále zaměřují na „convenience“, tedy snadné a pohodlné užití výrobků. Momentálně jsou velmi populární tyčové vysavače na baterie.