Gartner: V letošním roce se prodá 7,3 milionu Chromebooků
Celosvětový prodej Chromebooků by se měl podle společnosti Gartner během roku 2015 zvýšit o 27 % na výsledných 7,3 milionu zařízení. Hlavním odbytištěm až doposud byly vzdělávací instituce, kam v loňském roce zamířily téměř tři čtvrtiny přístrojů (72 %).
„Od uvedení prvního modelu na trh v roce 2011 sklízejí tyto přenosné počítače úspěch zejména v oblasti vzdělávání,“ uvedla Isabelle Durand, ředitelka výzkumu ve společnosti Gartner. „V loňském roce do vzdělávacích institucí zamířilo 72 % všech prodaných Chromebooků v regionu EMEA, 69 % v regionu Asie a Pacifiku a 60 % v USA.“
V komerčním segmentu je zájem o počítače se systémem Chrome OS nízký. Google se však na tuto situaci snaží reagovat rozšiřováním nabídky (pracovních) aplikací a také postupným rozšiřováním funkcí, které je možné používat i v offline režimu.
„Chromebooky by mohly být úspěšné v organizacích, které si nemohou dovolit vysoké investice do IT infrastruktury,“ doplnila Isabelle Durand. „Chromebooky se stanou přijatelnou volbou pro zaměstnance, pokud je podniky budou chápat jako jednoduché, levné a snadno udržovatelné nástroje pro přístup k webovým aplikacím i dalším službám za předpokladu, že nejsou z jiných příčit tlačeny k nasazení Windows.“
| Podíl Chromebooků v jednotlivých segmentech v roce 2014 | |||
| Region | Vzdělávání | Firmy | Spotřebitelé |
| Asie a Pacifik | 68,8 % | 16,5 % | 14,7 % |
| EMEA | 72,3 % | 0,9 % | 26,8 % |
| USA | 60,3 % | 1,1 % | 38,6 % |
V určitých segmentech si dokázaly Chromebooky vybudovat již poměrně silnou pozici, na druhou stranu ale musí Google spolu s výrobci pracovat na rozšiřování povědomí a znalosti o nich, a to zejména mimo USA. Existuje totiž velká skupina uživatelů, kterým by základní možnosti Chromebooků založených na službách Googlu zcela dostačovaly, ti ale jednoduše o jejich existenci nevědí, nebo se jich z různých důvodů obávají.
„Většina uživatelů Chromebooků jsou technicky založení uživatelé, kteří je kupují jako doplněk ke svému hlavnímu stolnímu či přenosnému počítači. Ostatní běžní spotřebitelé je pak kupují jako další stroj do domácností zejména díky nízkým pořizovacím nákladům,“ podotkla Isabelle Durand. „Jedním z hlavních faktorů, které ovlivňují rozšíření Chromebooků, jsou problémy s dostupností internetového připojení a pochopení fungování cloudových služeb jako takových.“
| Prodej Chromebooků v letech 2014 - 2016 (v milionech) | |||
| Region | 2014 | 2015 | 2016 |
| Severní Amerika | 4,82 | 6,02 | 6,18 |
| Jižní Amerika | 0,142 | 0,178 | 0,224 |
| EMEA | 0,62 | 0,866 | 1,276 |
| Asie a Pacifik | 5,728 | 7,288 | 7,953 |
Z regionálního hlediska se v loňském roce drtivá většina (84 %) Chromebooků prodala v severní Americe. Druhým největším odbytištěm pak byla oblast EMEA s 11% podílem na celkových prodejích.
Největším výrobcem Chromebooků byl v roce 2014 Acer, který prodal přes dva miliony kusů. Druhá příčka patřila společnosti Samsung s 1,7 miliony kusů a třetí společnosti HP s milionem prodaných kusů.