Analýzy

Gartner: Prodej smartphonů ve 3. čtvrtletí 2014 vzrostl o 20 %

Celosvětový prodej chytrých telefonů během třetího čtvrtletí 2014 podle společnosti Gartner vzrostl o 20,3 % na 301 milionů kusů. Zatímco na rozvojových trzích růst překonával rekordy, v západní Evropě se propadal. Čtvrtletí se neslo ve znamení ústupu společnosti Samsung na úkor čínských „draků“.

Gartner: Prodej smartphonů ve 3. čtvrtletí 2014 vzrostl o 20 %

„Prodej tzv. hloupých telefonů bez operačního systému během sledovaného období meziročně klesl o 25 %. Dělo se tak zejména kvůli stále menším rozdílům mezi těmito přístroji a levnými přístroji se systémem Android,“ uvedla Roberta Cozza, ředitelka výzkumu ve společnosti Gartner.

Na celkových prodejích mobilních telefonů se smartphony ve třetím čtvrtletí podílely z 66 %. V roce 2018 už budou chytré telefony podle Gartneru tvořit devět z deseti prodaných mobilních telefonů. V součtu se prodalo 455,8 milionu mobilních telefonů, což je zhruba stejně, jako ve stejném období loňského roku.

Celosvětový prodej smartphonů ve 3. čtvrtletí 2014 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 3Q14Tržní podíl 3Q14Prodej 3Q13Tržní podíl 3Q13
Samsung73,21224,4 %80,35732,1 %
Apple38,18712,7 %30,3312,1 %
Huawei15,9355,3 %11,6664,7 %
Xiaomi15,7735,2 %3,6181,5 %
Lenovo15,0125 %12,8825,2 %
Ostatní142,89247,5 %111,44544,5 %
Celkem301100 %250,298100 %

Z regionálního hlediska se nejvíce dařilo rozvojovým regionům včetně východní Evropy a Blízkého východu a Afriky, kde byl v souhrnu zaznamenán téměř 50% nárůst prodeje. Relativně dobře se dařilo také trhu severoamerickému, který i díky nástupu nových iPhonů 6 a 6 Plus vykázal nárůst o téměř 20 %.

 

Celosvětový prodej smartphonů dle OS ve 3. čtvetletí 2014 (v milionech kusů)
PlatformaProdej 3Q14Tržní podíl 3Q14Prodej 3Q13Tržní podíl 3Q13
Android250,0683,1 %205,24382 %
iOS38,18712,7 %30,3312,1 %
Windows9,033 %8,9163,6 %
BlackBerry2,420,8 %4,41,8 %
Ostatní1,310,4 %1,40,6 %
Celkem301100 %250,297100 %

Ve třetím čtvrtletí 2014 se na celosvětové úrovni na prodeji smartphonů výrazně podíleli čínští výrobci. Společnosti Huawei, Xiaomi a Lenovo v součtu dokázaly zvýšit svůj tržní podíl o více než čtyři procenta. Firmy Apple a Samsung dohromady ztratily ve srovnání se stejným obdobím loňského roku sedm procent tržního podílu.