Analýzy

‪Gartner: Prodej smartphonů v roce 2014 překročil miliardu kusů

Celosvětový prodej chytrých telefonů ve čtvrtém čtvrtletí 2014 meziročně vzrostl o rekordních 29,9 %. Samsung ztratil vedoucí postavení, které si udržoval od roku 2011 a jeho místo zaujal Apple, kterému se dařilo díky novým modelům.

Michala Benešovská
Zdroj: Gartner
‪Gartner: Prodej smartphonů v roce 2014 překročil miliardu kusů

V roce 2014 se prodalo přes 1,2 miliardy chytrých telefonů, což je o 28,4 % více než v roce 2013. Chytré telefony přitom představovaly dvě třetiny všech prodaných mobilních telefonů.

Společnost Samsung, lídr na trhu se smartphony, však čelila problémům. „Na trhu se smartphony se v posledním čtvrtletí roku pozice Samsungu zhoršila a společnost přišla o téměř 10 % ze svého tržního podílu,“ řekl Anshul Gupta, analytik společnosti Gartner. Samsung se neustále snaží na klesající prodeje reagovat, rekordní prodeje však zaznamenal naposledy ve třetím čtvrtletí roku 2013. Pokles je způsoben zejména výrazným tlakem, kterému Samsung čelí v segmentu smartphonů s vyšší cenou.

Celosvětový prodej smartphonů ve 4. čtvrtletí 2014 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 4Q14Tržní podílProdej 4Q13Tržní podíl
Apple74,820,4 %50,2217,8 %
Samsung7319,9 %83,3229,5 %
Lenovo (+ Motorola)24,36,6 %16,475,8 %
Huawei215,7 %16,15,7 %
Xiomi18,65,1 %5,62 %
Ostatní15542,4 %111,239,3 %
Celkem367,5100 %282,9100 %

Mezi výrobci prémiových smartphonů dominuje jednoznačně Apple, také čínští výrobci však nabízejí kvalitní hardware, a to za výrazně nižší ceny. Síla Samsungu je v široké nabídce vlastních aplikací, obsahu a služeb. Ty mohou pomoci zvýšit loajalitu uživatelů k zařízením a značce Samsung a podpořit dlouhodobou snahu vymezit se také v segmentu high-endových zařízení,“ řekla Roberta Cozza, vedoucí výzkumu ve společnosti Gartner. ‬ ‪

Apple

Applu se v posledním čtvrtletí loňského roku dařilo. Počet prodaných smartphonů překračující 74,8 milionů kusů společnosti zajistil vůdčí postavení na trhu.‬ Úspěchu Applu napomohlo i uvedení přístrojů s velkou obrazovkou, které byly reakcí na stále aktuální poptávku zákazníků z amerického a čínského trhu. Silný ekosystém a nové přístroje iPhone 6 a iPhone 6 Plus zaujaly stávající uživatele, ale zároveň byly dostatečně atraktivní, aby nalákaly nové uživatele hledající telefony s velkým displejem. 

Celosvětový prodej smartphonů v roce 2014 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 4Q14Tržní podílProdej 4Q13Tržní podíl
Samsung307,624,7%299,830,9 %
Apple191,415,4%150,815,5 %
Lenovo (+ Motorola)81,46,5%57,45,9 %
Huawei685,5%46,64,8 %
LG57,74,6%46,44,8 %
Ostatní538,743,3%36838 %
Celkem1 245100 %969100 %

Lenovo

Na světovém trhu se smartphony zaujalo ve čtvrtém čtvrtletí Lenovo společně s Motorolou třetí místo. Celkový podíl Lenova na trhu činil 6,6 %, meziroční prodeje vzrostly o 47,6 %. Prodej mobilních telefonů na čínském trhu v tomto období vzrostl o 7,8 %. Lenovo s mobilními telefony prorazilo také v Rusku, Indii, Indonésii a Brazílii, což se podepsalo ve čtvrtém čtvrtletí na 26% meziročním růstu. ‬Čínští výrobci, jako je Huawei a Xiaomi, pokračovali v úspěšných prodejích v Číně a expandovali také na další trhy. Nejvíce se jim vedlo v segmentu středních a low-end smartphonů.

Čínští výrobci již nestojí v pozadí," dodala Roberta Cozza. „Začínají nabízet kvalitní zařízení s atraktivním vybavením a mohou směle soupeřit s etablovanými značkami. O tom kdo uspěje na vyspělých trzích však rozhodne budování značky a marketing.

Počet prodaných smartphonů s OS (v milionech kusů)
Operační systém2014Tržní podíl2013Tržní podíl
Android1 00480,7 %76178,5 %
iOS19115,4 %15015,5 %
Windows Phone352,8 %313,2 %
BlackBerry80,6 %181,9 %
Ostatní60,5 %80,9 %
Celkem1 245100 %970100 %

Operační systémy

Dostupnost chytrých telefonů a jejich cena zrychlily migraci uživatelů, což se odráží také v rozmachu trhu s mobilními operačními systémy. Ten v loňském roce zaznamenal dvouciferný růst ve většině rozvíjejících se zemí, včetně Indie, Ruska a Mexika. Nejoblíbenějším OS se stal Android a to zásluhou čínských a další menší výrobců. Zavedení výrobci soustředící se na high-end segment se i nadále snažili zaujmout samotnou značkou a jejím vybudovaným ekosystémem. Windows Phone stagnoval,ale v dílčím oblastech zaznamenal dobré výsledky, zejména na některých evropských trzích a v segmentu firemních zákazníků. ‬