Gartner: Prodej mobilních telefonů byl ve třetím čtvrtletí slabý
Globální prodej chytrých telefonů koncovým uživatelům podle Gartneru ve třetím čtvrtletí roku 2019 meziročně klesl o 0,4 %. Poptávka zůstává slabá zejména proto, že zákazníci hlejí co nejlepší poměr ceny a užitné hodnoty. Společnost Huawei prodala o 13 milionů telefonů více, Apple naopak téměř o pět milionů méně. V ČR prodej meziročně klesl o 0,3 %.
„Dnešní uživatelé chytrých telefonů volí modely střední třídy, neboť nabízejí lepší poměr ceny a užitné hodnoty než prémiové přístroje,“ řekl ředitel výzkumu v Gartneru Anshul Gupta. „V některých případech také dochází k odložení rozhodnutí o nákupu telefonu, neboť uživatelé čekají na nástup 5G sítí ve svých zemích.“
Díky této změně dokázaly značky jako Samsung, Huawei, Xiaomi, Oppo a Vivo posílit své pozice v nižší a střední třídě – Huawei, Samsung a Oppo díky tomu ve třetím čtvrtletí dokonce rostly. Oproti tomu Apple zaznamenal další meziroční dvouciferný propad prodeje.
Huawei rostla dvouciferným tempem navzdory zpomalující se poptávce
Čínská společnost Huawei jako jediná mezi velkými výrobci rostla meziročně dvouciferným tempem – ve třetím čtvrtletí prodala 65,8 milionu chytrých telefonů, což představuje meziroční růst o 26 %. Klíčem k úspěchu byly především aktivity na domácím čínském trhu, kde firma prodala 40,5 milionu chytrých telefonů a navýšila svůj tržní podíl o 15 %.
Zákaz přístupu ke klíčovým technologiím z USA zatím nebyl plně realizován (navíc byl ohlášen tříměsíční odklad), nicméně události měly negativní dopad na značku na mezinárodním trhu. O to více podpořil růst Huawei domácí čínský ekosystém – americké sankce probudily patriotismus u partnerů Huawei v Číně a vytvořily situaci, v níž je jí obtížné na tamním trhu konkurovat. Roli hrály i investice do dceřiných značek Honor a Nova, vícekanálové přítomnosti (online i kamenné obchody), nebo rozvoj 5G a další technologické inovace.
| Celosvětový prodej smartphonů ve 3. čtvrtletí 2019 (v tisících kusů) | ||||
| Výrobce | Prodej 3Q91 | Tržní podíl | Prodej 3Q18 | Trřní podíl |
| Samsung | 79 056,7 | 20,4 % | 73 360,1 | 18,9 % |
| Huawei | 65 822 | 17 % | 52 218,4 | 13,4 % |
| Apple | 40 833 | 10,5 % | 45 746,6 | 11,8 % |
| Xiaomi | 32 271,1 | 8,3 % | 33 219,7 | 8,5 % |
| Oppo | 30 834,4 | 8 % | 30 563,4 | 7,9 % |
| Ostatní | 138 659,9 | 35,8 % | 153 965,8 | 39,6 % |
| Celkem | 387 477,2 | 100 % | 389 074 | 100 % |
Samsung si celosvětově udržel první příčku při meziročním nárůstu prodejů o 7,8 % - společnosti podle A. Gupty pomohla agresivní revize portfolia a zaměření na modely střední a nižší třídy.
Prodej iPhonů ve třetím čtvrtletí dále klesal – 40,8 milionu prodaných kusů představuje meziroční pokles o 10,7 %. Ani speciální nabídky a slevy zavedené na řadě trhů nedokázaly trend obrátit. V oblasti pevninské Číny se prodeje iPhonů zlepšily, nicméně jde o zotavení po dvouciferném propadu z počátku roku. Počáteční zájem o modely řady iPhone 11 naznačuje, že prodeje v posledním čtvrtletí by mohly být lepší.
Situace na českém trhu
V Česku ve třetím čtvrtletí roku 2019 prodeje chytrých telefonů meziročně poklesly o 0,3 % (na 1,11 milionu kusů). Jde o výrazně menší propad než v předchozím čtvrtletí (ten činil přibližně 4 čtyři procenta, tedy asi milion kusů). Tuzemské prodeje Applu ve třetím čtvrtletí meziročně stouply ze 151 na 160 tisíc kusů – projevil se patrně start řady iPhone 11. Společnost Huawei naopak musela čelit mírnému propadu z 205 na 200 tisíc prodaných kusů. Na českém trhu nejvíce posiloval Samsung – o více než 10 % z 330 na 386 tisíc kusů, rostlo také Xiaomi ze 190 na 197 tisíc kusů.