Gartner: Prodej chytrých telefonů v 1. čtvrtletí 2015 rostl
Celosvětový prodej chytrých telefonů ve druhém čtvrtletí roku 2015 podle společnosti Gartner meziročně vzrostl o 13,5 % na 330 milionů kusů. Šlo o nejpomalejší zaznamenaný nárůst od roku 2013.
„Přestože poptávka po cenově dostupnějších 3G a 4G chytrých telefonech nadále pomáhala růstu zejména na rozvíjejících se trzích, celkové prodeje chytrých telefonů se v jednotlivých regionech v letošním druhém čtvrtletí poměrně lišily,“ vysvětlil Ashul Gupta, vedoucí výzkumu ve společnosti Gartner. „Rozvíjející se země v asijském a pacifickém regionu (vyjma Číny), východní Evropě, Středním východě a v Africe zaznamenaly největší nárůsty, zejména díky dobré nabídce čínských a lokálních výrobců.“
„Největším trhem z hlediska prodeje chytrých telefonů je Čína, na kterou připadalo 30 % všech prodejů ve druhém čtvrtletí roku 2015. Právě její slabý růst negativně ovlivnil vývoj celého trhu mobilních telefonů ve druhém čtvrtletí,“ řekl Gupta. „Čínský trh již dosáhl nasycenosti – tamní trh už prakticky táhne jen cyklus obnovy s malým počtem těch, kdo si chytrý telefon kupují poprvé. Spíše než cenově dostupné přístroje tak pro výrobce budou klíčem prémiové chytré telefony, které dokáží zákazníky oslovit a přesvědčit k upgradu, a umožní tak výrobcům udržet si nebo navýšit svůj tržní podíl na Čínském trhu.“
| Celosvětový prodej chytrých telefonů ve 2. čtvrtletí 2015 (v milionech kusů) | ||||
| Výrobce | Prodej 1Q15 | Tržní podíl | Prodej 2Q14 | Tržní podíl |
| Samsung | 72,073 | 21,9 % | 76,129 | 26,2 % |
| Apple | 48,086 | 14,6 % | 35,345 | 12,2 % |
| Huawei | 2,826 | 7,8 % | 17,658 | 6,1 % |
| Lenovo | 16,406 | 5 % | 19,082 | 6,6 % |
| Xiaomi | 16,065 | 4,9 % | 12,541 | 4,3 % |
| Ostatní | 151,228 | 45,9 % | 129,63 | 44,6 % |
| Celkem | 329,676 | 100 % | 290,384 | 100 % |
Přes uvedené modely řady S6 jsou prémiové modely Samsungu nadále pod tlakem telefonů Apple s většími obrazovkami. Samsung přišel o 4,3 procentních bodů ze svého tržního podílu a jeho prodeje poklesly ve druhém čtvrtletí letošního roku o 5,3 % (v kusech). Nejvyšší nárůst prodejů naopak zaznamenala společnost Huawei – o 46,3 %, zejména díky úspěšným prodejům na zahraničních trzích a úspěchům 4G modelů v Číně. Prodeje iPhonu rostly o 36 % a Apple díky tomu získal 2,4 procentních bodů tržního podílu. Apple byl velmi úspěšný při upgradech u svých stávajících uživatelů jak na rozvíjejících se, tak vyspělých trzích – a zejména v Číně, kde prodeje iPhone rostly meziročně o 68 % na 11,9 milionů kusů.
Dvouciferný růst Applu v nejvyšším segmentu nadále negativně ovlivňoval prodeje prémiových modelů konkurence i jejich marže. Řada výrobců musela revidovat svá portfolia, aby si udrželi konkurenceschopnost ve střední a základním segmentu. Výsledkem byly cenové války a zlevňování ve snaze vyprodat skladové zásoby před příchodem nových zařízení, který je plánován na druhou polovinu letošního roku.
| Celosvětový prodej chytrých telefonů ve 2. čtvrtl. 2015 dle OS (v milionech kusů) | ||||
| Výrobce | Prodej 1Q15 | Tržní podíl | Prodej 2Q14 | Tržní podíl |
| Android | 271,01 | 82,2 % | 243,484 | 83,8 % |
| iOS | 48,086 | 14,6 % | 35,345 | 12,2 % |
| Windows | 8,198 | 2,5 % | 8,095 | 2,8 % |
| BlackBerry | 1,153 | 0,3 % | 2,044 | 0,7 % |
| Ostatní | 1,229 | 0,4 % | 14,168 | 0,5 % |
| Celkem | 329,676 | 100 % | 290,384 | 100 % |
Na trhu operačních systémů pro chytré telefony se projevily zejména horší výsledky telefonů s Androidem v Číně v kombinaci s výbornými výsledky Apple na stejném trhu – ten rostl poslední tři čtvrtletí právě na úkor Androidu. „Android zaznamenal vůbec nejnižší meziroční růst ve výši 11 % a celkový podíl 82,2 % ve druhém čtvrtletí 2015,“ řekl k tomu Ashul Gupta. Microsoft nadále bojuje o posílení poptávky po zařízeních s Windows Phone – a to i v nejlevnějším segmentu. „Vzhledem k nedávné redukci a škrtům, které Microsoft učinil v oblasti mobilního hardwaru, musíme vyčkat na jasný náznak dlouhodobého závazku v oblasti chytrých telefonů.“
„Snadný vstup na trh zařízení s Androidem bude nadále lákat řadu nových hráčů společně s novými aktivitami čínských výrobců nebo obchodními modely inovativních internetových firem, které nebudou závislé na zisku z výroby a prodeje hardware,“ dodal Gupta.
| Celosvětový prodej mobilních telefonů ve 2. čtvtl. 2015 (v milionech) | ||||
| Výrobce | Prodej 1Q15 | Tržní podíl | Prodej 2Q14 | Tržní podíl |
| Samsung | 88,739 | 19,9 % | 97,418 | 21,9 % |
| Apple | 48,086 | 10,8 % | 35,345 | 8 % |
| Microsoft | 27,69 | 6,2 % | 43,814 | 9,9 % |
| Huawei | 26,119 | 5,9 % | 18,219 | 4,1 % |
| LG | 17,662 | 4 % | 18,31 | 4,1 % |
| Lenovo | 16,626 | 3,7 % | 19,266 | 4,3 % |
| Xiaomi | 16,065 | 3,6 % | 12,541 | 2,8 % |
| TCL | 15,733 | 3,5 % | 13,923 | 3,1 % |
| Micromax | 9,884 | 2,2 % | 8,578 | 1,9 % |
| Celkem | 166,635 | 36,9 % | 164,148 | 37 % |
| Celkem | 445,759 | 100 % | 444,19 | 100 % |
Celkový prodej mobilních telefonů dosáhl ve druhém čtvrtletí 446 milionů kusů a meziročně tak nedošlo prakticky k žádnému nárůstu (0,4 %). Výrobci zaměřující se na rozvíjející se trhy (Huawei, ZTE, TCL, Micromax) těžili z vysoké poptávky v těchto zemích, zatímco globální hráči jako je Sony, Samsung nebo HTC, jen obtížně dosahovali růstu v nejvyšším segmentu.