Gartner: Huawei odsunulo Apple na třetí místo mezi výrobci chytrých telefonů
Podle Gartneru předstihla ve druhém čtvrtletí letošního roku společnost Huawei poprvé Apple a stala se druhým největším výrobcem chytrých telefonů. Celkově v období prodej chytrých telefonů meziročně vzrostl o dvě procenta na 374 milionů kusů.
„Prodeje chytrých telefonů Huawei rostly ve druhém čtvrtletí roku 2018 meziročně o 38,6 %. Společnosti se daří přicházet s inovativními funkcemi a rozšiřovat nabídku chytrých telefonů tak, aby lépe pokryla širší spotřebitelské segmenty,“ prohlásil Anshul Gupta, ředitel výzkumu společnosti Gartner. „Také její investice do prodejních kanálů, budování značky a pozicování zařízení Honor pomohlo zvýšit prodeje. Společnost Huawei nyní dodává přístroje Honor na 70 trhů po celém světě, což se ukazuje jako hlavní motor jejího růstu.“
První pozici mezi dodavateli chytrých telefonů si dále drží Samsung, který ale dodal ve druhém čtvrtletí 2018 o 12,7 % méně přístrojů. „Samsung čelí zpomalování poptávky po chytrých telefonech a rostoucí konkurenci ze strany čínských výrobců,“ uvedl Gupta. „Klesá také poptávka po špičkových modelech, což Samsungu snižuje ziskovost. Společnost ale očekává, že nový model Note 9 obnoví růst.“
| Celosvětový prodej smartphonů ve 2. čtvrtletí 2018 (v milionech kusů) | ||||
| Dodavatel | Prodej 2Q18 | Tržní podíl (%) | Prodej 2Q17 | Tržní podíl(%) |
| Samsung | 72,2 | 19,3 | 82,9 | 22,6 |
| Huawei | 49,8 | 13,3 | 36 | 9,8 |
| Apple | 44,7 | 11,9 | 44,3 | 12,1 |
| Xiaomi | 32,8 | 8,8 | 21,2 | 5,8 |
| OPPO | 28,5 | 7,6 | 26,1 | 7,1 |
| Others | 146 | 39 | 156,1 | 42,6 |
| Celkem | 374,3 | 100 | 366,6 | 100 |
Prodeje Applu se prakticky nezměnily. Meziročně šlo ve druhém čtvrtletí o velmi mírný růst (0,9 %). „Minimální vylepšení, které nabídly nejnovější vlajkové lodě Applu, vedly k pomalejšímu růstu,“ řekl Anshul Gupta. „Poptávka po modelu iPhone X začala zpomalovat mnohem dříve než u předchozích novinek. Rostoucí konkurence čínských značek a zvyšující se nároky zákazníků na hodnotu telefonů činí na Apple obrovský tlak.“
Nejlépe to ilustruje čtvrtý výrobce v pořadí, čínská společnost Xiaomi, která se soustředila nejen na rozšíření svého portfolia, ale také na zavedení jednotného maloobchodního modelu a integraci offline i online prodeje, a na zpomalujícím trhu chytrých telefonů tak rostla vůbec nejrychleji – meziročně o více než 50 %.
| Celosvětový prodej smartphonů ve 2. čtvrtletí 2018 dle OS (v milionech kusů) | ||||
| Platforma | Prodej 2Q18 | Tržní podíl (%) | Prodej 2Q17 | Tržní podíl(%) |
| Android | 329,5 | 88 | 321,8 | 87,8 |
| iOS | 44,7 | 11,9 | 44,3 | 12,1 |
| Ostatní OS | 0,112 | 0,1 | 0,433 | 0,1 |
| Celkem | 374,3 | 100 | 366,6 | 100 |
Z hlediska operačních systémů zvýšil Android (88 %) o dvě desetina procenta svůj náskok před iOS (11,9 %). Na všechny ostatní operační systémy dohromady již u nově prodaných chytrých telefonů nepřipadá ani desetina procenta podílu – v absolutních číslech klesly jejich prodeje meziročně na čtvrtinu (ze 433 na 112 tisíc kusů).