Gartner: Celosvětový prodej tabletů v roce 2013 vzrostl o 68 %
V roce 2013 se prodalo 195,4 milionu tabletů, které dle Gartneru představovaly 90 % všech prodaných ultramobilních přístrojů. Nejrozšířenější platformou byl Android, za kterým následoval iOS. Podíl dalších platforem byl pouze okrajový.
„Tablety se během roku 2013 staly běžným spotřebním zbožím, k čemuž došlo zejména díky cenově dostupným zařízením se systémem Android,“ řekla Roberta Cozza, vedoucí výzkumu ve společnosti Gartner. „V roce 2014 bude na trhu obrovské množství nejrůznějších zařízení a z pohledu výrobců bude důležité se zaměřit na použitelnost přístrojů, smysluplné technologie a fungující podpůrný ekosystém, protože pouhý hardware jim nezajistí ani loajalitu zákazníků, ani vyšší zisky.“
V roce 2013 došlo k 16,8% propadu tržního podílu tabletů se systémem Apple iOS, za kterým je nutné hledat zvyšující se kvalitu konkurenčních zařízení (ať již značkových výrobců na trzích v rozvinutých zemích nebo neznačkových výrobců v rozvojových zemích). Prodej v rozvojových zemích podle Gartneru vzrostl v roce 2013 o 145 % a v rozvinutých zemích vzrostly o 31 %. „Tablety Apple mají silnou pozici ve vyšších cenových segmentech trhu a oproti ostatním výrobcům za nimi stojí také silný ekosystém aplikací a příslušenství. Díky modelu mini se navíc také úspěšně rozšířily i na trh s menšími přístroji,“ doplnila Roberta Cozza.
| Celosvětový prodej tabletů v roce 2013 dle OS (v kusech) | ||||
| OS | Prodeje 2013 | Tržní podíl 2013 | Prodeje 2012 | Tržní podíl 2012 |
| Android | 120 961 445 | 61,9 % | 53 341 250 | 45,8 % |
| iOS | 70 400 159 | 36 % | 61 465 632 | 52,8 % |
| Microsoft | 4 031 802 | 2,1 % | 1 162 435 | 1 % |
| Ostatní | 41 598 | < 0,1 % | 379 000 | 0,3 % |
| Celkem | 195 435 004 | 100 % | 116 348 317 | 100 % |
Prodeje tabletů se systémy od Microsoftu se během roku 2013 sice zlepšovaly, ale jejich podíl stále zůstává velmi malý. I přes rychlou reakci v podobě upravených Windows 8.1 se zatím netěší velkému zájmu zákazníků. „Aby byl Microsoft konkurenceschopný i v tomto segmentu, musí vytvořit kompletní podpůrný ekosystém pro zákazníky i vývojáře napříč celým portfoliem produktů, které pokrývá,“ uvedla Roberta Cozza. Relativně lépe se Microsoftu dařilo v segmentu ultramobilních zařízení, které jsou více zaměřené na produktivitu a jejichž hardware je více flexibilní v otázce konstrukce a zpracování.
Nejen díky zvýšenému prodeji ve 4. čtvrtletí 2013 si Apple mezi výrobci tabletů upevnil první pozici. Největší meziroční růst prodeje zaznamenal v roce 2013 Samsung (336 %), kterému patřila v roce 2013 druhá příčka. Díky širokému produktovému portfoliu i silnému marketingu se Samsungu dařilo stahovat náskok Applu. Rozsáhlá nabídka přístrojů umožňuje nejen uspokojit nejrůznější potřeby zákazníků, ale zároveň dovoluje Samsungu i zkoušet reakce trhu a vyhledávat tržní mezery a příležitosti k růstu.
Z výrobců v první pětce se dále dařilo společnosti Lenovo, která zaznamenala 198% meziroční nárůst. „Lenovo za svůj současný úspěch vděčí uvedení inovativních tabletů ve druhé polovině loňského roku a také vyvážené nabídce tabletů se systémy Android a Windows,“ uvedla Isabelle Durand, hlavní výzkumná analytička společnosti Gartner. „Lenovo má navíc také silný vývoj a je schopno rychle reagovat na aktuální tržní trendy.“
| Celosvětový prodej tabletů v roce 2013 dle výrobců (v kusech) | ||||
| Výrobce | Prodeje 2013 | Tržní podíl 2013 | Prodeje 2012 | Tržní podíl 2012 |
| Apple | 70 400 159 | 36 % | 61 465 632 | 52,8 % |
| Samsung | 37 411 921 | 19,1 % | 8 583 146 | 7,4 % |
| Asus | 11 039 156 | 5,6 % | 6 262 371 | 5,4 % |
| Amazon | 9 401 846 | 4,8 % | 7 707 800 | 6,6 % |
| Lenovo | 6 525 762 | 3,3 % | 2 186 993 | 1,9 % |
| Ostatní | 60 656 161 | 31 % | 30 142 374 | 25,8 % |
| Celkem | 195 435 004 | 100 % | 116 348 317 | 100 % |
Tablety nelze považovat za zcela samostatnou kategorii, Gartner je řadí do skupiny tzv. ultramobilních zařízení (kam dále spadají např. i přístroje s různými typy hybridních konstrukcí). Ultramobilních zařízení se v roce 2013 prodalo 216 milionů (68% meziroční nárůst oproti roku 2012) a tablety se na tomto čísle podílely 90 %.
„Ačkoli nabídka hybridních zařízení nebyla v roce 2013 příliš široká, šlo o nejrychleji rostoucí segment ultramobilních zařízení. Díky klávesnici jde o přístroje použitelné i pro práci a další produktivní činnosti, což dokázalo přitáhnout zájem zákazníků, kteří zároveň ocenili i možnost zařízení používat jako samostatný tablet. Díky modelu Transformer Book T100 se jedničkou segmentu stala společnost Asus," doplnila Roberta Cozza.
Segmentu ultramobilů navíc Gartner předpovídá růst i do budoucna. Zejména uživatelé, kteří nechtějí vlastnit a využívat více zařízení současně, ale chtějí zůstat v souladu s aktuálními trendy, jimi totiž budou často nahrazovat své starší počítače.