Analýzy

Gartner: Celosvětový prodej tabletů v roce 2013 vzrostl o 68 %

V roce 2013 se prodalo 195,4 milionu tabletů, které dle Gartneru představovaly 90 % všech prodaných ultramobilních přístrojů. Nejrozšířenější platformou byl Android, za kterým následoval iOS. Podíl dalších platforem byl pouze okrajový.

František Doupal
Zdroj: Gartner
Gartner: Celosvětový prodej tabletů v roce 2013 vzrostl o 68 %

„Tablety se během roku 2013 staly běžným spotřebním zbožím, k čemuž došlo zejména díky cenově dostupným zařízením se systémem Android,“ řekla Roberta Cozza, vedoucí výzkumu ve společnosti Gartner. „V roce 2014 bude na trhu obrovské množství nejrůznějších zařízení a z pohledu výrobců bude důležité se zaměřit na použitelnost přístrojů, smysluplné technologie a fungující podpůrný ekosystém, protože pouhý hardware jim nezajistí ani loajalitu zákazníků, ani vyšší zisky.“

V roce 2013 došlo k 16,8% propadu tržního podílu tabletů se systémem Apple iOS, za kterým je nutné hledat zvyšující se kvalitu konkurenčních zařízení (ať již značkových výrobců na trzích v rozvinutých zemích nebo neznačkových výrobců v rozvojových zemích). Prodej v rozvojových zemích podle Gartneru vzrostl v roce 2013 o 145 % a v rozvinutých zemích vzrostly o 31 %. „Tablety Apple mají silnou pozici ve vyšších cenových segmentech trhu a oproti ostatním výrobcům za nimi stojí také silný ekosystém aplikací a příslušenství. Díky modelu mini se navíc také úspěšně rozšířily i na trh s menšími přístroji,“ doplnila Roberta Cozza.

Celosvětový prodej tabletů v roce 2013 dle OS (v kusech)
OSProdeje 2013Tržní podíl 2013Prodeje 2012Tržní podíl 2012
Android120 961 44561,9 %53 341 25045,8 %
iOS70 400 15936 %61 465 63252,8 %
Microsoft4 031 8022,1 %1 162 4351 %
Ostatní41 598< 0,1 %379 0000,3 %
Celkem195 435 004100 %116 348 317100 %

Prodeje tabletů se systémy od Microsoftu se během roku 2013 sice zlepšovaly, ale jejich podíl stále zůstává velmi malý. I přes rychlou reakci v podobě upravených Windows 8.1 se zatím netěší velkému zájmu zákazníků. „Aby byl Microsoft konkurenceschopný i v tomto segmentu, musí vytvořit kompletní podpůrný ekosystém pro zákazníky i vývojáře napříč celým portfoliem produktů, které pokrývá,“ uvedla Roberta Cozza. Relativně lépe se Microsoftu dařilo v segmentu ultramobilních zařízení, které jsou více zaměřené na produktivitu a jejichž hardware je více flexibilní v otázce konstrukce a zpracování.

Nejen díky zvýšenému prodeji ve 4. čtvrtletí 2013 si Apple mezi výrobci tabletů upevnil první pozici. Největší meziroční růst prodeje zaznamenal v roce 2013 Samsung (336 %), kterému patřila v roce 2013 druhá příčka. Díky širokému produktovému portfoliu i silnému marketingu se Samsungu dařilo stahovat náskok Applu. Rozsáhlá nabídka přístrojů umožňuje nejen uspokojit nejrůznější potřeby zákazníků, ale zároveň dovoluje Samsungu i zkoušet reakce trhu a vyhledávat tržní mezery a příležitosti k růstu.

Z výrobců v první pětce se dále dařilo společnosti Lenovo, která zaznamenala 198% meziroční nárůst. „Lenovo za svůj současný úspěch vděčí uvedení inovativních tabletů ve druhé polovině loňského roku a také vyvážené nabídce tabletů se systémy Android a Windows,“ uvedla Isabelle Durand, hlavní výzkumná analytička společnosti Gartner. „Lenovo má navíc také silný vývoj a je schopno rychle reagovat na aktuální tržní trendy.“

Celosvětový prodej tabletů v roce 2013 dle výrobců (v kusech)
VýrobceProdeje 2013Tržní podíl 2013Prodeje 2012Tržní podíl 2012
Apple70 400 15936 %61 465 63252,8 %
Samsung37 411 92119,1 %8 583 1467,4 %
Asus11 039 1565,6 %6 262 3715,4 %
Amazon9 401 8464,8 %7 707 8006,6 %
Lenovo6 525 7623,3 %2 186 9931,9 %
Ostatní60 656 16131 %30 142 37425,8 %
Celkem195 435 004100 %116 348 317100 %

Tablety nelze považovat za zcela samostatnou kategorii, Gartner je řadí do skupiny tzv. ultramobilních zařízení (kam dále spadají např. i přístroje s různými typy hybridních konstrukcí). Ultramobilních zařízení se v roce 2013 prodalo 216 milionů (68% meziroční nárůst oproti roku 2012) a tablety se na tomto čísle podílely 90 %.

„Ačkoli nabídka hybridních zařízení nebyla v roce 2013 příliš široká, šlo o nejrychleji rostoucí segment ultramobilních zařízení. Díky klávesnici jde o přístroje použitelné i pro práci a další produktivní činnosti, což dokázalo přitáhnout zájem zákazníků, kteří zároveň ocenili i možnost zařízení používat jako samostatný tablet. Díky modelu Transformer Book T100 se jedničkou segmentu stala společnost Asus," doplnila Roberta Cozza.

Segmentu ultramobilů navíc Gartner předpovídá růst i do budoucna. Zejména uživatelé, kteří nechtějí vlastnit a využívat více zařízení současně, ale chtějí zůstat v souladu s aktuálními trendy, jimi totiž budou často nahrazovat své starší počítače.