Analýzy

Gartner: Celosvětové prodeje PC ve 4. čtvrtletí 2013

Během čtvrtého čtvrtletí 2013 se celosvětově prodalo 82,6 milionu osobních počítačů, což představuje meziroční pokles o 6,9 %. Celkem šlo již o sedmé čtvrtletí v řadě, kdy prodeje počítačů klesaly.

František Doupal
Zdroj: Gartner
Gartner: Celosvětové prodeje PC ve 4. čtvrtletí 2013

„Přestože celosvětové prodeje počítačů i nadále klesaly, věříme, že trhy, jako je např. ten americký, se již odrazily ode dna,“ uvedla Mikako Kitagawa, vedoucí výzkumu ve společnosti Gartner. „Silný růst tabletů má i nadále negativní dopad na prodeje v rozvojových zemích, kde uživatelé místo počítačů často využívají chytré telefony nebo právě tablet a bez počítačů se jednoduše obejdou.“

Globální prvenství mezi dodavateli počítačů ve 4. čtvrtletí i v celém roce těsně připadlo Lenovu, za kterým se s nepatrnou ztrátou umístilo HP. Tržní podíl společnosti Lenovo činil ve 4. čtvrtletí 18,1 % (meziroční nárůst o 6,6 %). Společnosti se dařilo ve všech regionech kromě asijsko-pacifického, kde se příliš dobře nevedlo zejména na čínském trhu. Tržní podíl HP byl ve 4. čtvrtletí 16,4 % (na rozdíl od Lenova však společnost vykázala meziroční pokles o 7,2 %).

Celosvětový prodej počítačů ve 4. čtvrtletí 2013 (v kusech)
VýrobceProdeje 4Q13Tržní podíl 4Q13Prodeje 4Q12Tržní podíl 4Q12Meziroční změna
Lenovo14 932 40818,1 %14 005 09315,8 %6,6 %
HP13 592 60016,4 %14 642 58116,5 %-7,2 %
Dell9 773 82111,8 %9 205 89210,4 %6,2 %
Acer6 474 7387,8 %7 703 7528,7 %-16 %
Asus5 399 0006,5 %6 661 4837,5 %-19 %
Ostatní32 461 04439,3 %36 509 12341,1 %-11,1 %
Celkem82 633 610100 %88 727 923100 %-6,9 %

Třetí místo připadlo ve 4. čtvrtletí s 11,8% tržním podílem Dellu. Po dokončení přerodu v soukromou společnost Dell nově nadefinoval své zaměření a mimo firemní klientelu, kde je tradičně velmi silný, se chce také více zaměřovat na běžné uživatele.

Na obsazení čtvrtého a pátého místa se ani tentokrát nic nezměnilo, patřily již tradičně společnostem Acer a Asus. Obě společnosti se stále více zaměřují na tablety a jejich výsledky za 4. čtvrtletí loňského roku to jen potvrzují. Počítače jsou pro obě společnosti i nadále důležitým segmentem, ale nejsou pro ně klíčové. Acer se navíc začíná prosazovat ve třídě Chromebooků, Asusu si naopak vybudoval dobrou reputaci jako výrobce tabletů.

V USA se ve sledovaném období prodalo 15,8 milionu počítačů, což je o 7,5 % méně než ve stejném období loňského roku. Navzdory více než 10% propadu prodejů zůstává jedničkou na americkém trhu HP s podílem 26,5 %.

V regionu Asie/Pacifiku se prodalo ve 4. čtvrtletí loňského roku 26,5 milionu počítačů (pokles meziročně o 9,8 %).

Prodeje počítačů se v regionu EMEA zastavily těsně pod 26 miliony kusů, což představovalo 6,7% meziroční pokles.

Celosvětový prodej počítačů v EMEA ve 4. čtvrtletí 2013 (v kusech)
VýrobceProdeje 4Q13Tržní podíl 4Q13Prodeje 4Q12Tržní podíl 4Q12Meziroční změna
HP5 096 39519,7 %5 346 90219,3 %-4,7 %
Lenovo3 819 97914,8 %3 088 86211,1 %23,7 %
Acer2 763 85810,7 %3 002 46710,8 %-7,9 %
Asus2 400 0009,3 %2 794 27910,1 %-14,1 %
Dell2 354 2549,1 %2 351 9938,5 %0,1 %
Ostatní9 429 54436,5 %11 129 98140,2 %-15,3 %
Celkem25 864 030100 %27 714 484100 %-6,7 %

„Propad prodejů již nebyl tak výrazný, jako v sedmi předchozích čtvrtletích. Oproti 3. čtvrtletí jsme dokonce zaznamenali v regionu EMEA 17,7% nárůst,“ uvedla Isabelle Durand, vedoucí výzkumu v Gartneru. K růstu pomohly dobré prodeje notebooků a ultrabooků a částečně také díky zlevňování i přístroje s hybridními typy konstrukcí, které pomalu začínají konkurovat dražším tabletům. „To může jednak potvrzovat pokračující změny uživatelských trendů, ale také blížící se konec období poklesu, který započal před dvěma lety.“

Prodeje klesaly v západní Evropě, východní Evropě i na Středním východě a v Africe. „Ve většině zemí západní Evropy byl zaznamenán relativně slabý pokles, protože zde byly prodeje výrazně taženy firmami,“ uvedl Ranjit Atwal, vedoucí výzkumu ve společnosti Gartner. „V západní Evropě se však dařilo také v běžném spotřebitelském segmentu, zatímco ve východní Evropě se lépe prodávaly spíše tablety se systémem Android.

Jedničkou regionu EMEA bylo ve 4. čtvrtletí 2013 HP. Na druhém místě skončilo Lenovo, které v regionu rostlo již šestým čtvrtletím v řadě. Zároveň šlo také o jediného výrobce mezi prvními pěti, který zde vykázal dvouciferný růst.

Celosvětový prodej počítačů v roce 2013 (v kusech)
VýrobceProdeje 2013Tržní podíl 2013Prodeje 2012Tržní podíl 2012Meziroční změna
Lenovo53 272 52216,9 %52 187 65314,9 %2,1 %
HP51 252 22916,2 %56 505 75716,1 %-9,3 %
Dell36 788 28511,6 %37 611 24710,7 %-2,2 %
Acer25 689 4968,1 %35 745 40110,2 %-28,1 %
Asus20 030 8376,3 %24 339 9516,9 %-17,7 %
Ostatní128 934 14740,8 %144 669 68941,2 %-10,9 %
Celkem315 967 516100 %351 059 698100 %-10 %

Celosvětově se v roce 2013 prodalo 315,9 milionu počítačů, o 10 % méně než v roce 2012. Je to vůbec nejhorší pokles počítačového trhu v historii s propadem prodejů na úroveň roku 2009. Trhu panovalo Lenovo s 16,9% podílem následované společností HP s podílem 16,2 %.