Gartner: Celosvětové prodeje PC ve 4. čtvrtletí 2013
Během čtvrtého čtvrtletí 2013 se celosvětově prodalo 82,6 milionu osobních počítačů, což představuje meziroční pokles o 6,9 %. Celkem šlo již o sedmé čtvrtletí v řadě, kdy prodeje počítačů klesaly.
„Přestože celosvětové prodeje počítačů i nadále klesaly, věříme, že trhy, jako je např. ten americký, se již odrazily ode dna,“ uvedla Mikako Kitagawa, vedoucí výzkumu ve společnosti Gartner. „Silný růst tabletů má i nadále negativní dopad na prodeje v rozvojových zemích, kde uživatelé místo počítačů často využívají chytré telefony nebo právě tablet a bez počítačů se jednoduše obejdou.“
Globální prvenství mezi dodavateli počítačů ve 4. čtvrtletí i v celém roce těsně připadlo Lenovu, za kterým se s nepatrnou ztrátou umístilo HP. Tržní podíl společnosti Lenovo činil ve 4. čtvrtletí 18,1 % (meziroční nárůst o 6,6 %). Společnosti se dařilo ve všech regionech kromě asijsko-pacifického, kde se příliš dobře nevedlo zejména na čínském trhu. Tržní podíl HP byl ve 4. čtvrtletí 16,4 % (na rozdíl od Lenova však společnost vykázala meziroční pokles o 7,2 %).
| Celosvětový prodej počítačů ve 4. čtvrtletí 2013 (v kusech) | |||||
| Výrobce | Prodeje 4Q13 | Tržní podíl 4Q13 | Prodeje 4Q12 | Tržní podíl 4Q12 | Meziroční změna |
| Lenovo | 14 932 408 | 18,1 % | 14 005 093 | 15,8 % | 6,6 % |
| HP | 13 592 600 | 16,4 % | 14 642 581 | 16,5 % | -7,2 % |
| Dell | 9 773 821 | 11,8 % | 9 205 892 | 10,4 % | 6,2 % |
| Acer | 6 474 738 | 7,8 % | 7 703 752 | 8,7 % | -16 % |
| Asus | 5 399 000 | 6,5 % | 6 661 483 | 7,5 % | -19 % |
| Ostatní | 32 461 044 | 39,3 % | 36 509 123 | 41,1 % | -11,1 % |
| Celkem | 82 633 610 | 100 % | 88 727 923 | 100 % | -6,9 % |
Třetí místo připadlo ve 4. čtvrtletí s 11,8% tržním podílem Dellu. Po dokončení přerodu v soukromou společnost Dell nově nadefinoval své zaměření a mimo firemní klientelu, kde je tradičně velmi silný, se chce také více zaměřovat na běžné uživatele.
Na obsazení čtvrtého a pátého místa se ani tentokrát nic nezměnilo, patřily již tradičně společnostem Acer a Asus. Obě společnosti se stále více zaměřují na tablety a jejich výsledky za 4. čtvrtletí loňského roku to jen potvrzují. Počítače jsou pro obě společnosti i nadále důležitým segmentem, ale nejsou pro ně klíčové. Acer se navíc začíná prosazovat ve třídě Chromebooků, Asusu si naopak vybudoval dobrou reputaci jako výrobce tabletů.
V USA se ve sledovaném období prodalo 15,8 milionu počítačů, což je o 7,5 % méně než ve stejném období loňského roku. Navzdory více než 10% propadu prodejů zůstává jedničkou na americkém trhu HP s podílem 26,5 %.
V regionu Asie/Pacifiku se prodalo ve 4. čtvrtletí loňského roku 26,5 milionu počítačů (pokles meziročně o 9,8 %).
Prodeje počítačů se v regionu EMEA zastavily těsně pod 26 miliony kusů, což představovalo 6,7% meziroční pokles.
| Celosvětový prodej počítačů v EMEA ve 4. čtvrtletí 2013 (v kusech) | |||||
| Výrobce | Prodeje 4Q13 | Tržní podíl 4Q13 | Prodeje 4Q12 | Tržní podíl 4Q12 | Meziroční změna |
| HP | 5 096 395 | 19,7 % | 5 346 902 | 19,3 % | -4,7 % |
| Lenovo | 3 819 979 | 14,8 % | 3 088 862 | 11,1 % | 23,7 % |
| Acer | 2 763 858 | 10,7 % | 3 002 467 | 10,8 % | -7,9 % |
| Asus | 2 400 000 | 9,3 % | 2 794 279 | 10,1 % | -14,1 % |
| Dell | 2 354 254 | 9,1 % | 2 351 993 | 8,5 % | 0,1 % |
| Ostatní | 9 429 544 | 36,5 % | 11 129 981 | 40,2 % | -15,3 % |
| Celkem | 25 864 030 | 100 % | 27 714 484 | 100 % | -6,7 % |
„Propad prodejů již nebyl tak výrazný, jako v sedmi předchozích čtvrtletích. Oproti 3. čtvrtletí jsme dokonce zaznamenali v regionu EMEA 17,7% nárůst,“ uvedla Isabelle Durand, vedoucí výzkumu v Gartneru. K růstu pomohly dobré prodeje notebooků a ultrabooků a částečně také díky zlevňování i přístroje s hybridními typy konstrukcí, které pomalu začínají konkurovat dražším tabletům. „To může jednak potvrzovat pokračující změny uživatelských trendů, ale také blížící se konec období poklesu, který započal před dvěma lety.“
Prodeje klesaly v západní Evropě, východní Evropě i na Středním východě a v Africe. „Ve většině zemí západní Evropy byl zaznamenán relativně slabý pokles, protože zde byly prodeje výrazně taženy firmami,“ uvedl Ranjit Atwal, vedoucí výzkumu ve společnosti Gartner. „V západní Evropě se však dařilo také v běžném spotřebitelském segmentu, zatímco ve východní Evropě se lépe prodávaly spíše tablety se systémem Android.
Jedničkou regionu EMEA bylo ve 4. čtvrtletí 2013 HP. Na druhém místě skončilo Lenovo, které v regionu rostlo již šestým čtvrtletím v řadě. Zároveň šlo také o jediného výrobce mezi prvními pěti, který zde vykázal dvouciferný růst.
| Celosvětový prodej počítačů v roce 2013 (v kusech) | |||||
| Výrobce | Prodeje 2013 | Tržní podíl 2013 | Prodeje 2012 | Tržní podíl 2012 | Meziroční změna |
| Lenovo | 53 272 522 | 16,9 % | 52 187 653 | 14,9 % | 2,1 % |
| HP | 51 252 229 | 16,2 % | 56 505 757 | 16,1 % | -9,3 % |
| Dell | 36 788 285 | 11,6 % | 37 611 247 | 10,7 % | -2,2 % |
| Acer | 25 689 496 | 8,1 % | 35 745 401 | 10,2 % | -28,1 % |
| Asus | 20 030 837 | 6,3 % | 24 339 951 | 6,9 % | -17,7 % |
| Ostatní | 128 934 147 | 40,8 % | 144 669 689 | 41,2 % | -10,9 % |
| Celkem | 315 967 516 | 100 % | 351 059 698 | 100 % | -10 % |
Celosvětově se v roce 2013 prodalo 315,9 milionu počítačů, o 10 % méně než v roce 2012. Je to vůbec nejhorší pokles počítačového trhu v historii s propadem prodejů na úroveň roku 2009. Trhu panovalo Lenovo s 16,9% podílem následované společností HP s podílem 16,2 %.