ČSÚ: Domácnosti, internet a online nakupování v roce 2013
K internetu se Češi nejčastěji připojují přes Wi-Fi, ale roste podíl připojení přes mobilní zařízení. Nejaktivnější jsou na internetu lidé mezi 16–24 lety. Internet se nejvíce používá k posílání e-mailů a nakupuje na něm 34 % uživatelů.
Podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) bylo v roce 2013 k internetu připojeno nejvíce domácností prostřednictvím Wi-Fi (50 %) a ADSL (22%), výrazně klesá podíl ISDN, které bylo v roce 2007 nejpoužívanější metodou přístupu k internetu, dnes však činí již jen pouhá 4 %.
Mezi kraji jsou na tom v připojení domácností k internetu nejlépe Praha, Středočeský kraj a Jihomoravský kraj (více než 68 %), nejhůře pak Liberecký a Olomoucký kraj (pod 60 %). Tyto a mnohé další zajímavé informace vyplývají ze zprávy Českého statistického úřadu Domácnosti a Internet.
V mezinárodním srovnání počtu domácností s počítačem je ČR pod průměrem – počítačem bylo v roce 2012 vybaveno 72,5 % domácností, zatímco průměr EU byl 77,9 %. Z hlediska domácností vybavených vysokorychlostním připojením k internetu si vede ČR lépe – na evropský průměr ztrácí necelá 4 %.
K internetu přistupovalo celkem 70 % lidí ve věku od šestnácti let výše (v roce 2007 to bylo 45 %). Pokud bychom uživatele rozdělili na muže a ženy, zjistili bychom, že k internetu v roce 2013 ze sta procent přistupovalo 73 % mužů (49 % v roce 2007) a ze sta procent 68 % žen (41 % v roce 2007). Nejvíce k internetu přistupují Češi ve věku 16 – 24 let (96 %) a 25 – 34 let (92 %).
Celkem 21 % Čechů se připojovalo k internetu z mobilu (26 % mužů a 15 % žen). Nejvíce se k internetu z mobilních zařízení připojují Češi ve věkové kategorii 16 – 24 let (51 %), s rostoucím věkem tento počet klesá až na 2 % u věkové kategorie 65 – 74 let.
Mezi nejpopulárnější činnosti vykonávané na internetu patří posílání e-mailů, účast na sociálních sítích, vyhledávání informací (o zboží a službách, o cestování a o zdraví), internetové bankovnictví, prodej zboží a služeb, čtení on-line zpráv, přehrávání a stahování filmů nebo videí, poslech rádia, sledování TV a hraní počítačových her (všechny sledované kategorie vykázaly oproti roku 2009 růst). Největší nárůst vykázaly účast v sociálních a profesních sítích, internetové bankovnictví, prodej zboží a služeb či přehrávání a stahování filmů.
K nakupování prostřednictvím internetu sáhlo v roce 2013 34 % Čechů (a celkem 49 % uživatelů internetu). Před šesti lety, tedy v roce 2007, to přitom bylo 15 %, resp. 34 % uživatelů a o tři roky později, v roce 2010, činila tato čísla 25 %, resp. 41 %.
Nákupů přes internet využilo v roce 2013 34 % uživatelů ve věku 16 let a výše (v roce 2007 to bylo 15 %). Při rozdělení na muže a ženy odhalíme, že v roce 2013 nákupů přes internet využilo 36 % mužů a 33 % žen. Nakupování přes internet nejčastěji využívala věková skupina 25 – 34 let (58 % Čechů v roce 2013, resp. 25 % Čechů v roce 2007).
Ze zboží se na internetu nejčastěji nakupovalo oblečení a obuv (za posledních 12 měsíců tuto možnost využilo 47 % Čechů, kteří v posledních 12 měsících nakoupili přes internet), kosmetika a zdravotní prostředky (25%), elektronika (23 %), sportovní potřeby (22 %), knihy a časopisy (17 %) a bílá technika (11 %).
Mezi službami patřily k nejprodávanějším kategoriím vstupenky (36 % Čechů), jízdenky a letenky (16 %), ubytování (15 %), jiné služby v oblasti cestování (13 %), fitnesss a welness (10 %), fotoslužby (9 %) a telekomunikační služby (6 %).