Český trh s multifunkčními zařízeními dle GfK v roce 2011
Objemové prodeje MFD sice za prvních deset měsíců roku 2011 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku(1) narostly o šest procent, ale doprovázel je značný pokles cen a následně i snížení tržeb zhruba o desetinu. Zájem rostl především o nejlevnější výrobky, a to u obou technologií – inkoustové i laser/LED.
Meziroční snížení průměrné ceny(2) MFD dosáhlo 16 procent, což při srovnání s vývojem ostatních sledovaných skupin sektoru(3) IT současně znamenalo také nejvýraznější pokles. Na druhé straně vývoj obratu se u MFD nepropadl do takové míry jako u řady dalších sledovaných skupin IT. Z tohoto pohledu byly výjimkou přenosné počítače, které jako jediné zaznamenaly v obratu přírůstek. Dalším specifikem skupiny multifunkčních zařízení byl jejich relativně největší podíl prodejů v retailových kanálech(4).
Retail a reselleři
V prvních deseti měsících minulého roku se čtyři MFD z pěti prodaly prostřednictvím retailových odbytových cest, jejichž podíl přitom meziročně narostl o pět procentních bodů. Z celkového objemu prodeje retailových kanálů tvořily největší díl prodeje v Computer Shops, ve kterých meziročně vzrostl množstevní prodej o necelou třetinu především na úkor System Houses. V těch se však ještě v říjnu loňského roku dařilo prodávat MFD v průměru za cenu 4 100 korun(5), zatímco v Computer Shops za 2 600 korun.
Inkoustové MFD
V období od ledna do října minulého roku se prodalo inkoustových MFD čtyřikrát více než výrobků s technologií laser/LED. Ty naopak díky vyšší pořizovací ceně převážily s 54procentním podílem na celkových tržbách. Meziroční pokles průměrné ceny inkoustových MFD představoval 14 procent, byl tedy mírnější než u laser/LED Basic multifunkčních zařízení, ať již v provedení pro černobílý nebo barevný tisk. Levné výrobky v ceně nižší než 50 eur představovaly u inkoustových multifunkčních zařízení necelých 40 procent jejich celkového objemu a tento segment zaznamenal na českém trhu meziroční nárůst o osm procentních bodů.
Laser/LED MFD
Hlavní část objemových prodejů (94 procent) vytvářely i v minulém roce Basic MFD, typ Advanced svůj podíl meziročně mírně ztratil. Vyšším tempem rostla u Basic MFD monochromatická zařízení. Výrobků pro barevný tisk se sice také dařilo prodávat v meziročním srovnání více, tempo jejich přírůstku však bylo nižší než u černobílého tisku. U obou zařízení však tržby meziročně klesly, byť u monochromatických MFD Basic pouze o dvě procenta.
Vývoj průměrné ceny laser/LED MFD Basic
Pokles průměrné ceny laser/LED MFD Basic představoval zhruba pětinu. U monochromatických zařízení dosáhl 17 procent, u barevných se přehoupl přes 20 procent. V říjnu 2011 se tato zařízení pro černobílý tisk prodávala v průměru za 4 600 korun, zatímco před rokem za ně kupující zaplatili ještě o necelých tisíc korun více. Zařízení určená pro barevný tisk se v říjnu 2011 dokonce poprvé prodávala za cenu v průměru nižší než 8 000 korun. Před rokem ve stejném období za tyto výrobky spotřebitelé zaplatili průměrně přes 10 000 korun.
Cenový vývoj posledních dvou let u laser/LED MFD Basic jednoznačně směřuje k levným provedením. Každé druhé monochromatické MFD tohoto typu se za prvních deset měsíců loňského roku prodalo v ceně do 150 eur, přitom meziročně tento segment posílil o 20 procentních bodů. Velmi podobně se vyvíjela situace u barevného tisku, kde polovinu objemových prodejů tvořily výrobky v ceně do 300 eur. Také tento segment meziročně značně získal, konkrétně 17 procentních bodů u barevných laser/LED MFD Basic.
Poznámky:
1) Není-li dále v textu uvedeno jinak, pak meziroční srovnání znamená období I-X 2011 vs. I-X 2010.
2) Vážena počtem prodaných kusů.
3) Přenosné a stolní počítače (včetně serverů a workstationů), LCD monitory, MFD, samostatné tiskárny a skenery.
4) Retailové kanály: CES, CS, MM, OER/TCS. Reseller kanál: SH.
CES – Consumer Electronic Stores – prodejny spotřební elektroniky,
CS – Computer Shops – prodejny zaměřené na prodej produktů výpočetní techniky, zejména PC, monitory, tiskárny, komponenty PC apod., jsou orientovány především na soukromé zákazníky,
MM – Mass Merchandisers – obchodní domy, zásilkové služby, hypermarkety, Cash & Carry,
OER – Office Equipment Retailers – obchody kancelářské techniky,
SH – System Houses – firmy zabývající se obchodem s výpočetní technikou, ale s větším důrazem na další služby, instalace, vývoj softwaru apod., jsou zaměřeny na firemní zákazníky,
TCS – Telecommunication Specialists – na obratu prodejen se z významné části podílí produkty komunikační techniky, instalace a údržba telekomunikačního vybavení.
5) Všechny ceny jsou zaokrouhleny na stovky korun.
GfK Czech, oddělení Retail and Technology, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezentativního vzorku maloobchodních prodejen. Více na www.gfk.cz a www.gfkrt.com, případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Retail and Technology Director (zdenek.barta@gfk.com).
Zdroj: Zdeněk Bárta, Retail and Technology Director, GfK Czech