Český trh s elektronikou dle GfK v roce 2011
Meziroční srovnání(1) tržeb v oblasti spotřební elektroniky a fotopotřeb skončilo za období první poloviny roku 2011 s mírnou ztrátou. Většinu sortimentu zasáhlo v různé míře snížení cen, i když spotřebitelé dávali často přednost technicky vybaveným modelům. Nadále přitom rostl zájem o internetový prodej.
Sektor spotřební elektroniky(2) zahrnuje podle interního členění GfK celkem deset sledovaných skupin a oblast fotopotřeb digitální fotoaparáty a paměťové karty. Obrat sledovaného sortimentu spotřební elektroniky meziročně klesl o šest procent, u fotopotřeb dosáhly ztráty poloviční hodnoty. Na snížení tržeb se nemalou měrou projevil meziroční pokles cen.
Pokles cen pokračuje
U sektoru spotřební elektroniky meziročně klesla průměrná cena(3) zhruba u poloviny skupin o více než deset procent, druhá polovina komodit zaznamenala jen jednociferné snížení průměrné ceny. Jediná skupina, u které rostly tržby vyšším tempem než objemové prodeje, byly Hi-Fi komponenty. Tato skupina zahrnuje tunery, receivery a zesilovače a právě poslední dvě jmenované komodity dosáhly přírůstků v množstevním i korunovém meziročním srovnání. Nicméně u zesilovačů je doprovázel opět pokles cen, v tomto případě o desetinu.
V souhrnu lze o skupině Hi-Fi komponentů říci, že se vyvíjela příznivě, ale její vliv na celkový vývoj sektoru spotřební elektroniky byl velmi malý, neboť váha této komodity na celkovém obratu v první polovině roku 2011 dosáhla necelého procenta. Na druhé straně vývoj této skupiny může do určité míry ilustrovat i specifika vývoje struktury trhu, kdy i při nepříznivě se vyvíjejících celkových tržbách se spotřební elektronikou či fotopotřebami se přece jen některým segmentům trhu, odbytovým cestám(4) nebo také celým skupinám daří lépe, byť jen v objemovém vyjádření.
Zájem o LCD a plazmové televizory
Spotřebitelská poptávka po televizorech trvá, meziročně se LCD a plazmových televizorů prodalo o třináct procent více (do této kategorie spadají při členění GfK i monitory s TV tunerem). Silným tahounem trhu se stala LED technologie, kterou byl vybaven zhruba každý třetí prodaný televizor s plochou obrazovkou. Podíl výrobků s touto technologií na celkovém obratu skupiny byl v první polovině roku 2011 více než 40 procent, v květnu a červnu se již přiblížil k polovině.
Kupující vyhledávali stále vybavenější přístroje, a tak meziročně rostla váha 3D modelů, zejména u televizorů s většími úhlopříčkami. Podobně také získávaly televizory umožňující přístup na internet. LCD a plazmové televizory představují tradičně hlavní skupinu spotřební elektroniky, která v první polovině loňského roku obsáhla téměř tři čtvrtiny jejího celkového obratu.
Oživení zájmu o audiosystémy
Na trhu audiosystémů došlo po delším nepříznivém období k oživení. Za první polovinu roku 2011 se prodalo o více než deset procent více přístrojů této poměrně pestré produktové komodity. Přírůstky v objemu i hodnotě zaznamenaly dva segmenty z celé skupiny, a to mikrosystémy a přístroje „full size“. Systémy domácího kina v souhrnu sice nerostly ani v objemu ani v hodnotě, ale některé typy přístrojů se dobře prodávaly.
Spotřebitelé opět dávali přednost moderní, v tomto případě zvukové, technologii Blu-ray přehrávačů. Dvou či pěti kanálové systémy domácího kina přehrávající Blu-ray již dosáhly zhruba 30 procent hodnoty trhu domácích kin za první polovinu roku 2011. Podíl do dvou procent také získal systém domácího kina 7+1, který si svou pozici na trhu teprve vytvářel. V souhrnu se audiosystémy včetně domácího kina podílely na obratu sektoru spotřební elektroniky za první polovinu roku 2011 třemi procenty.
Dynamický nárůst satelitních přijímačů
Objemové prodeje set-top boxů se do červených čísel dostaly jen těsně, ale srovnání tržeb přece jen ukázalo výraznější snížení právě z důvodu poklesu cen.
V loňské první polovině roku se tři set-top boxy ze čtyř prodaly v provedení pro příjem pozemního vysílání (DVB-T). Podíl tohoto provedení však meziročně mírně klesl na úkor satelitních přijímačů. Ty obsáhly necelou pětinu trhu a snížily podíl především satelitním kompletům (DVB-S a parabola). Na celkových tržbách tak dynamicky rostoucí satelitní přijímače přestavovaly necelých 40 procent a spolu se satelitními komplety se jejich váha přehoupla přes polovinu.
Příznivý vývoj fotopotřeb
Digitálních fotoaparátů se v meziročním srovnání prodalo téměř o deset procent více, paměťové karty přitom rostly o polovinu nižším tempem. Ze skupiny digitálních fotoaparátů v objemu mírně rostly zrcadlovky, ač v obratu jen o procento. Z kompaktů spotřebitele oslovil segment s pevným objektivem s 10x zoomem a vyšším, který v objemu posílil o necelou třetinu. Kupující také oslovil relativně nový segment kompaktních přístrojů s vyměnitelným objektivem, který na trhu fotoaparátů své místo teprve získával. V první polovině roku 2011 přestavoval tři procenta celkových tržeb digitálních fotoaparátů.
Trh s paměťovými kartami meziročně mírně rostl, a to v objemu i obratu. U této skupiny příznivě rostly oba ukazatele vývoje trhu už jen u osmigigabytových karet a dále u karet s kapacitou vyšší než 8 GB, které však v souhrnu obsáhly přes 60 procent hodnoty trhu. Tento sortiment nicméně zaznamenal značný pokles cen, který se prohluboval s výší kapacity karet.
Růst internetového prodeje
Klíčovou odbytovou cestou pro sortiment spotřební elektroniky a fotopotřeb byly i v první polovině roku 2011 elektroprodejny. Významně však rostly prodeje v IT/Telco a nespecializovaných prodejnách, a to především díky internetovému prodeji.
Meziroční vývoj tržeb sortimentu spotřební elektroniky zaznamenal v elektroprodejnách více než desetiprocentní ztrátu, zatímco nespecializované prodejny zůstaly u dvouprocentního poklesu. V nespecializovaných prodejnách vzrostla poptávka po LCD a plazmových televizorech téměř o 20 procent a ačkoliv i zde ji doprovázel zhruba desetiprocentní pokles cen, srovnání tržeb tak mohlo zůstat na pěti procentech v kladných číslech. Váha televizorů s plochou obrazovkou na celkovém obratu spotřební elektroniky představovala v nespecializovaných prodejnách necelé tři čtvrtiny a meziročně posílila o pět procentních bodů.
Digitální fotoaparáty a paměťové karty také meziročně rostly v již zmiňovaných IT/Telco prodejnách. Konkrétně v této odbytové cestě se zvýšil obrat digitálních fotoaparátů o třináct a paměťových karet o šest procent.
Poznámky:
1) Není-li dále v textu uvedeno jinak, pak meziroční srovnání znamená období I-VI 2011 vs. I-VI 2010.
2) Ploché panely/PTV, set-top boxy, videokamery, DVD přehrávače/rekordéry, audiosystémy, receivery/tunery/zesilovače, radiomagnetofony, MP3/MP4 přehrávače, autorádia a autonavigace.
3) Váženo počtem prodaných kusů.
4) Mezi sledované odbytové cesty patří: elektroprodejny, fotoprodejny, prodejny IT/Telco, prodejny autoelektroniky a nespecializované prodejny (hypermarkety, Cash & Carry, obchodní domy, zásilkový obchod a čistě internetové prodejny).
GfK Czech, oddělení Retail and Technology, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezentativního vzorku maloobchodních prodejen. Více na www.gfk.cz a www.gfkrt.com, případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Retail and Technology Director (zdenek.barta@gfk.com).
Zdroj: Obchodní panel GfK, Retail and Technology, Luboš Drhovský, Senior Research Consultant