Celosvětový prodej tabletů stagnoval
Ve druhém kvartálu roku 2022 se podle IDC celosvětově prodalo 40,5 milionu tabletů a trh tak meziročně stagnoval. V případě chromebooků byla situace ještě horší – jejich dodávky se prodaly o více než polovinu.
Noví výrobci na trhu tabletů, jako jsou Xiaomi, Oppo, vivo nebo realme, si vedli nad očekávání dobře, což přispělo zejména k růstu podílu tabletů se systémem Android. Prodeje chromebooků se v porovnání s tablety vyvíjely ještě podstatně hůř. Při meziročním poklesu o 51,4 % se jich prodalo šest milionů. S poklesem se počítalo, protože distributoři a prodejci se stále snaží rozprodat starší zásoby, a navíc výrazně klesla poptávka ze vzdělávacího sektoru. Na druhou stranu jde o stále větší množství, než jaké se v tomto ročním období prodalo před vypuknutím pandemie covidu-19.
„Trh s tablety si vedl lépe, než se původně očekávalo, a to navzdory inflačním tlakům, geopolitické situaci a nejnovějším proticovidovým restrikcím v Číně,“ uvedl ředitel výzkumu v IDC Anuroopa Nataraj. „Ve prospěch tabletů nyní hovoří několik faktorů. Jedním z nich je, že jde o levnější alternativu k počítačům. Řada větších výrobců uspěla s dodávkami do nejrůznějších vzdělávacích projektů, což se rovněž podepsalo pod celkovými prodeji. Neméně významným faktorem pak může být i široká nabídka odpojitelných, konvertibilních modelů, které jsou v řadě – zejména rozvojových asijských regionů – velmi populární volbou nejenom ve školství.“
| Celosvětový prodej tabletů ve 2. čtvrtletí 2022 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 2Q22 | Tržní podíl (%) | Prodej 2Q21 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna |
| Apple | 12,6 | 31 | 12,9 | 32 | -2,9 |
| Samsung | 7,3 | 18,1 | 8,2 | 20,3 | -10,6 |
| Amazon | 5,5 | 13,6 | 4,3 | 10,7 | 26,9 |
| Lenovo | 3,5 | 8,7 | 4,7 | 11,7 | -25,7 |
| Huawei | 2,1 | 5,3 | 2,1 | 5,3 | -0,2 |
| Ostatní | 9,4 | 23,3 | 8,1 | 20 | 16,7 |
| Celkem | 40,5 | 100 | 40,4 | 100 | 0,15 |
„Ačkoli prodej chromebooků již padá několik čtvrtletí v řadě, stále je zde šance, protože pandemie v jejich případě znamenala pozitivní vliv v jejich rozšiřování,“ poznamenal Jitesh Ubrani z IDC. „Potřeba vzdáleného vzdělávání žáků a studentů donutila mnoho škol dospět do stádia, kdy na jednoho člověka připadá jeden počítač a tento poměr bude pravděpodobně udržován i v budoucnu. Takže ačkoli prodeje klasických počítačů v mnoha kategoriích rovněž klesají, chromebooky mají naději, že se udrží na lepší úrovni.“
| Celosvětový prodej chromebooků ve 2. čtvrtletí 2022 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 2Q22 | Tržní podíl (%) | Prodej 2Q21 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna |
| Dell | 1,5 | 25,5 | 1,8 | 14,7 | -15,5 |
| Acer | 1,3 | 22,6 | 1,9 | 15,4 | -28,9 |
| Lenovo | 1,2 | 19,4 | 2,5 | 20,4 | -54 |
| HP | 0,9 | 15,6 | 4,3 | 35,2 | -78,6 |
| Samsung | 0,4 | 6,2 | 0,9 | 7 | -57,3 |
| Ostatní | 0,6 | 10,8 | 0,9 | 7,2 | -27 |
| Celkem | 6 | 100 | 12,3 | 100 | -51,4 |