Analýzy

Celosvětový prodej tabletů stagnoval

Ve druhém kvartálu roku 2022 se podle IDC celosvětově prodalo 40,5 milionu tabletů a trh tak meziročně stagnoval. V případě chromebooků byla situace ještě horší – jejich dodávky se prodaly o více než polovinu.

Celosvětový prodej tabletů stagnoval

Noví výrobci na trhu tabletů, jako jsou Xiaomi, Oppo, vivo nebo realme, si vedli nad očekávání dobře, což přispělo zejména k růstu podílu tabletů se systémem Android. Prodeje chromebooků se v porovnání s tablety vyvíjely ještě podstatně hůř. Při meziročním poklesu o 51,4 % se jich prodalo šest milionů. S poklesem se počítalo, protože distributoři a prodejci se stále snaží rozprodat starší zásoby, a navíc výrazně klesla poptávka ze vzdělávacího sektoru. Na druhou stranu jde o stále větší množství, než jaké se v tomto ročním období prodalo před vypuknutím pandemie covidu-19.

„Trh s tablety si vedl lépe, než se původně očekávalo, a to navzdory inflačním tlakům, geopolitické situaci a nejnovějším proticovidovým restrikcím v Číně,“ uvedl ředitel výzkumu v IDC Anuroopa Nataraj. „Ve prospěch tabletů nyní hovoří několik faktorů. Jedním z nich je, že jde o levnější alternativu k počítačům. Řada větších výrobců uspěla s dodávkami do nejrůznějších vzdělávacích projektů, což se rovněž podepsalo pod celkovými prodeji. Neméně významným faktorem pak může být i široká nabídka odpojitelných, konvertibilních modelů, které jsou v řadě – zejména rozvojových asijských regionů – velmi populární volbou nejenom ve školství.“

Celosvětový prodej tabletů ve 2. čtvrtletí 2022 (v milionech kusů)
Výrobce Prodej 2Q22 Tržní podíl (%) Prodej 2Q21 Tržní podíl (%) Meziroční změna
Apple 12,6 31 12,9 32 -2,9
Samsung 7,3 18,1 8,2 20,3 -10,6
Amazon 5,5 13,6 4,3 10,7 26,9
Lenovo 3,5 8,7 4,7 11,7 -25,7
Huawei 2,1 5,3 2,1 5,3 -0,2
Ostatní 9,4 23,3 8,1 20 16,7
Celkem 40,5 100 40,4 100 0,15

„Ačkoli prodej chromebooků již padá několik čtvrtletí v řadě, stále je zde šance, protože pandemie v jejich případě znamenala pozitivní vliv v jejich rozšiřování,“ poznamenal Jitesh Ubrani z IDC. „Potřeba vzdáleného vzdělávání žáků a studentů donutila mnoho škol dospět do stádia, kdy na jednoho člověka připadá jeden počítač a tento poměr bude pravděpodobně udržován i v budoucnu. Takže ačkoli prodeje klasických počítačů v mnoha kategoriích rovněž klesají, chromebooky mají naději, že se udrží na lepší úrovni.“

Celosvětový prodej chromebooků ve 2. čtvrtletí 2022 (v milionech kusů)
Výrobce Prodej 2Q22 Tržní podíl (%) Prodej 2Q21 Tržní podíl (%) Meziroční změna
Dell 1,5 25,5 1,8 14,7 -15,5
Acer 1,3 22,6 1,9 15,4 -28,9
Lenovo 1,2 19,4 2,5 20,4 -54
HP 0,9 15,6 4,3 35,2 -78,6
Samsung 0,4 6,2 0,9 7 -57,3
Ostatní 0,6 10,8 0,9 7,2 -27
Celkem 6 100 12,3 100 -51,4