Analýzy

Celosvětový prodej smartphonů vloni klesal

Globální prodej chytrých telefonů vloni podle Gartneru klesal jak v posledním kvartálu (o 5,4 % na 385 milionů), tak i za celý rok (o 12,5 % na 1,35 miliardy). Za poslední čtvrtletí se mohl nejlepšími výsledky pochlubit Apple, celoročně pak Samsung.

František Doupal
Zdroj: Gartner

„Situaci ve čtvrtém čtvrtletí dokázal z celkového pohledu vylepšit prodej cenově dostupných zařízení a prodej telefonů s podporou mobilních sítí páté generace,“ uvedl Anshul Gupta z Gartneru. „Ačkoli byla značná část zákazníků opatrná a raději své zbytné výdaje odkládala, někteří se přesto nechali nalákat např. na špičkové fotoaparáty nebo právě podporu 5G.“

I díky podpoře 5G u nových iPhonů 12 se Applu podařilo v posledním loňském čtvrtletí zaznamenat dvouciferný meziroční nárůst prodeje a v kvartálních výsledcích tak překonat i Samsung. A to se počítá, protože to se americkému výrobci podařilo naposledy ve 4. čtvrtletí 2016.

Celosvětový prodej smartphonů ve 4. čtvrtletí 2020 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 4Q20Tržní podíl (%)Prodej 4Q19Tržní podíl (%)Meziroční změna (%)
Apple79,9420,869,5517,114,9
Samsung62,1216,270,417,3-11,8
Xiaomi43,4311,332,45833,9
Oppo34,378,930,457,512,9
Huawei34,3168,958,314,3-41,1
Ostatní130,4433,9145,4835,8-10,3
Celkem384,62100406,64100-5,4

Z pohledu celoročních statistik Samsung loni zaznamenal poměrně výrazný meziroční propad o téměř 15 %. Navzdory tomu si však udržel pozici celosvětové jedničky. Samsung přitom čelil silné konkurenci jak ze strany Applu, tak i menších, spíše lokálních výrobců jako Xiaomi, Oppo či Vivo. Celkově v loňském roce dokázaly růst jen dva výrobci – Apple a Xiaomi.

Celosvětový prodej smartphonů v roce 2020 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 2020Tržní podíl (%)Prodej 2019Tržní podíl (%)Meziroční změna (%)
Samsung25318,8296,219,2-14,6
Apple199,814,8193,4812,63,3
Huawei182,613,5240,615,6-24,1
Xiaomi145,810,81268,215,7
Oppo111,88,3118,77,7-5,8
Ostatní454,833,7565,636,7-19,6
Celkem1 347,871001 541,7100-12,5

Vůbec největší meziroční propad prodeje zaznamenalo Huawei, které se stalo jednou z obětí americko-čínské obchodní války. Zákaz oficiálního využívání Google služeb a aplikací se musel z globálního hlediska dříve či později zkrátka projevit.