Analýzy

Canalys: Prodej PC i tabletů ve 3. čtvrtletí výrazně klesal

Celosvětový prodej PC klesal již čtvrté čtvrtletí v řadě, tentokrát meziročně o 14 % na 114,2 milionu zařízení. Výrobci počítačů se i nadále potýkali s nepříznivým vývojem měnových kurzů, přebytky skladových zásob a také s přechodným obdobím před nástupem novinek od Microsoftu a Intelu.

František Doupal
Zdroj: Canalys
Canalys: Prodej PC i tabletů ve 3. čtvrtletí výrazně klesal

S výjimkou severní Ameriky byl ve všech regionech zaznamenán dvouciferný pokles prodeje (v regionu EMEA šlo téměř o 18 %). I přes celkově negativní vývoj trh ukázal i některé své stinné stránky. Tak například kategorie počítačů „dva v jednom“ vykázala meziroční nárůst prodeje o 77 % a nárůst oproti předchozímu čtvrtletí o 12 %. Ačkoli to zní jako příslib lepších časů, musejí být výrobci opatrní a nevytvářet příliš velké skladové zásoby, protože řada uživatelů sáhne po novém operačním systému od Microsoftu zdarma, tudíž nebude nucena pořizovat nová zařízení. Stejně tak se budou snažit své produkty na trhu udat také výrobci tabletů.

Kategorie tabletů, ještě v nedávné době hlavní tahoun prodejů PC, patřila mezi nejslabší segmenty trhu vůbec a meziročně vykázala pokles prodeje o 20 %. Největším výrobcem tabletů sice zůstala společnost Apple, ale i ta utrpěla poměrně silný propad prodeje. Ten byl stejný jako v případě celého trhu, tedy 20 %. Poprvé od druhého čtvrtletí roku 2011 tak Apple prodal méně než deset milionů tabletů (nyní to bylo 9,9 milionu). Příliš se toho nezměnilo ani na druhé příčce, kterou si udržela firma Samsung. I ta utrpěla celkem výrazný propad prodeje a na konci čtvrtletí si mohla poznamenat 7,9 milionu prodaných tabletů. Relativně lépe se vedlo společnosti Lenovo, která navzdory nepříznivé tržní situaci vykázala dvouprocentní meziroční nárůst prodeje (a to na výsledných 3,1 milionu kusů).

Z regionálního hlediska byl největší propad prodeje zaznamenán v Číně (meziročně o 34 %). Toto poznamenala samozřejmě i řadu zdejších výrobců včetně Lenovo a Huawei. Právě čínští výrobci se v současné době často začínají soustředit na jiné tržní segmenty, například chytré telefony s velkými úhlopříčkami obrazovky nebo chytré hodinky a další podobné druhy nositelné elektroniky.