Rozhovory

Michal Grepl, Konica Minolta: Skenujte kdekoliv a kdykoliv

Doba kanceláří „zcela bez papíru“ se blíží. Ale v našich končinách budou digitální záznamy ještě dlouho existovat paralelně s těmi papírovými. Ještě větší zjednodušení přechodu na digitální agendy přitom už od loňského roku nabízí Konica Minolta v podobě mobilní aplikace pro digitalizaci a následné zpracování dat.

Jakub Špaček
Zdroj: DCD Publishing
Michal Grepl, Konica Minolta: Skenujte kdekoliv a kdykoliv

O aktuálních trendech jsme hovořili s ITS portfolio manažerem společnosti pro region CEE (střední a východní Evropu) Michalem Greplem, který mimo jiné zmínil i to, že Konica Minolta pomáhá svým zákazníkům také s problematikou GDPR.

Jak Konica Minolta vnímá současný přechod od papírových dokumentů k digitalizaci?

Především tak, že se na tomto celosvětovém trendu výrazně podílíme. Již před sedmi lety jsme implementovali první systémy pro elektronické firemní agendy. Tehdy jsme se zaměřili na oblast digitalizace papírových dokumentů a vyvinuli produkty zajišťující zákaznický komfort při práci s elektronickou i papírovou příchozí dokumentací. V dalších letech potom na řízení, optimalizaci a automatizaci firemních procesů. Konkrétně jsme do našeho portfolia zařadili Document management systémy, Business process management systémy a řešení související přímo s digitalizací dokumentů a jejich automatickým zpracováním. 

A v rozvoji této oblasti i nadále pokračujeme. Uvedli jsme na trh výše zmíněnou mobilní aplikaci pro rychlé skenování dokumentů chytrým telefonem. Rozšířili jsme se o mobilní platformu, která pro nás představuje doplněk ke stávajícím řešením a multifunkcím. Uvědomili jsme si, že řada zákazníků dnes nechce být fixována na sice multifunčkní, ale stacionární stroje a že ukládání dokumentů do systému pouze prostřednictvím skenerů se již přežilo. Spuštěním aplikace jsme zákazníkům nabídli jednodušší a pohodlnější možnosti zadávání dat do systému.

Nesníží se tak využívání a zároveň i prodeje vašich zařízení?

Aplikace je součástí nabízeného řešení digitalizace, jako doplněk do kancelářských prostředí, který umožní využívat digitalizaci a automatizované zpracování dokumentů co nejširší skupině uživatelů. Je to naše reakce na dlouhodobý trend, který klade důraz na flexibilitu a mobilitu. Multifunkční zařízení zase zajišťují vysoce kvalitní skenování včetně tisku. Naše řešení jsou tak zcela komplexní. Možnost nahrávat data do systému je dostupná všem zaměstnancům ve firmě. Přímo od svého stolu nebo z terénu mohou jednoduše naskenovat a uložit příslušné dokumenty. Nemusejí se zdržovat například skenováním účtenek za celý týden, ale mohou tak činit přímo při každém placení.

V roce 2017 jste začali spolupracovat se společností Dataspring, což vám otevřelo cestu na trh cloudových služeb.  Co jste v této oblasti schopni nabídnout?

Tato spolupráce vyplynula z dlouhodobé strategie společnosti Konica Minolta, která chce být silným hráčem na poli IT. Jedním z jejích pilířů je právě řešení poskytované v cloudu nebo v režimu SaaS, kdy zákazník platí měsíční poplatky pouze za to, co skutečně využívá. To je trend, který je v současné době na trhu velmi populární. Pro nás proto bylo důležité najít partnera s vysoce kvalitní infrastrukturou a příslušnými bezpečnostními certifikacemi. Tím byl právě Dataspring. Systémy pro správu dokumentů, řízení procesů a digitalizaci jsme začali nabízet i v cloudovém prostředí. Kromě toho jsme pronikli i k hostingu a dalším službám, které cloud a datová centra umožňují. Zákazníkům dále poskytujeme kompletní správu a přenos architektury právě do cloudu, a to i nezávisle na našich řešeních.

Jakým dalším technologiím se Konica Minolta věnuje?

Díky tomu, že jsme se transformovali z hardwarové společnosti na poskytovatele IT služeb, zasahuje Konica Minolta do velmi širokého spektra. Pro oblast zákaznických systémů máme vlastní vývojové a integrační oddělení schopné dodávat řešení na míru na moderních technologických platformách. Také rozšiřujeme své kompetence spojením s jinými společnostmi v oboru. Vše začalo před dvěma lety akvizicí společnosti Webcom, která je předním dodavatelem a integrátorem systémů ERP, CRM a Dynamics 365. Díky této akvizici už jsme v IT segmentu schopni dodávat komplexní služby.

Ve svém inovačním centru s pobočkou v Brně vyvíjíme revoluční technologie, které už ani nesouvisejí s běžnou kanceláří. Jsou to například brýle pro virtuální realitu určené pro autorizované autoservisy, které pomohou snižovat náklady na zaučení nových pracovníků. Prostřednictvím brýlí totiž technici vidí a poznají, jaké díly se mají spojit, kam patří, jak postupovat a podobně.

Na co se chcete zaměřit v tomto roce?

V  roce 2018 se Konica Minolta zaměří na tři hlavní segmenty. Půjde především o rozšíření mobilní technologie, která momentálně funguje jako doplněk DMS systémů. Chceme začít dodávat mobilní technologii, jež bude k dispozici všem firmám a všem jejich zaměstnancům bez závislosti na našich DMS systémech. Z uživatelského hlediska bude disponovat podobnými funkcemi jako klasická multifunkční zařízení. Bude umět vyfotit dokument, zadat k němu další informace, nahrát jej do DMS systému, cloudového úložiště nebo poslat na e-mail. To představuje první ze tří kroků v regionu České republiky a Slovenska.

Druhým krokem je nabídka těchto zařízení jako služby, tedy SaaS (software as a service). Zákazníci si nebudou muset pořizovat nákladné servery, ale budou platit měsíční taxy pouze za služby v rozsahu, který využívají. Řešení budeme schopni poskytovat jednoduše díky připojení telefonu ke cloudu, oni si budou moci své účty spárovat a podobně.

Třetí oblastí, do níž jsme vstoupili, je strojové učení, umělá inteligence, přirozené zpracování jazyka a rozpoznání textu v reálném čase (RTR). Software bude schopen automaticky zpracovávat dokument, aniž by ho uživatel musel jakýmkoliv způsobem navádět, opravovat a kontrolovat. Bude rovněž schopen dokumenty od sebe rozeznávat, třídit je a načítat uvedená data. V blízké době se dokonce můžeme dočkat i schopnosti porozumění obsahu dokumentu. Díky umělé inteligenci se značně usnadní rutinní pracovní úkony. Již nyní dodáváme software, který se dané úkony nejprve učí od uživatele, ale čím více jej budou zaměstnanci využívat, tím jednodušší pak daná práce bude.

Jak systém strojového učení funguje?

Za strojovým učením se ukrývá celé množství pokročilých algoritmů. Systém dokáže vyhodnotit správnost rozpoznaných dat na základě dříve zpracovaných dokumentů a oprav zadaných uživatelem. Systém se díky tomu neustále přizpůsobuje a zdokonaluje schopnosti čtení a zpracování. Smyslem je zcela eliminovat ruční práci a opakující se opravy tak, aby po nějakém čase byl systém zcela autonomní.

Připravuje Konica Minolta ještě další novinky?

Chystáme se uvést na většinu světových trhů, včetně českého, inovativní platformu s názvem  Workplace Hub (WPH) určenou pro efektivní součinnost zařízení z oblasti internetu věcí. Jde o univerzální řešení umožňující využívání moderních IT služeb zejména v prostředí malých a středních firem v duchu takzvané Kanceláře budoucnosti. Vzhledem k rostoucímu významu divize IT služeb v Konica Minolta bude právě uvedení WPH na trh zásadní pro náš další rozvoj.

V čem spatřujete největší posun vaší společnosti?

Nejvíce rosteme v oblasti IT služeb. Zde nabízíme především nástroje pro správu firemních informací a zjednodušení administrativy, čímž logicky navazujeme na naši tradiční oblast tiskových řešení. Další posun očekáváme zejména s příchodem inovativní platformy WPH, která s pomocí technologií umělé inteligence nabídne například správu takzvaných nestrukturovaných dat.

Souvisejí všechny vaše IT služby s firemní administrativou?

Zdaleka ne. V konečných fázích vývoje jsou například služby monitorování prostředí s využitím kamerových zařízení, senzorické snímání starších výrobních strojů pro jejich prediktivní údržbu nebo technologie chytrých brýlí pro obor průmyslové výroby a údržby. V České republice se zaměřujeme především na oblast zdravotnictví a vývoj technologií pro rychlou diagnostiku a práci s informacemi o životních funkcích pacientů.

A co situace mimo IT služby?

Vývoj samozřejmě pokračuje i v tradičních oblastech kancelářských a produkčních tiskových řešení. Letos jsme v České republice rovněž vstoupili na trh průmyslového tisku s technologií vlastních tiskových hlav. Ty umožňují potisk libovolných materiálů a produktů přímo během výrobního procesu. Rozvíjíme také oblast 3D nebo takzvaného rozšířeného tisku, který umožňuje k tištěnému médiu přidat další virtuální obsah. Jsem proto přesvědčen, že v příštích letech budete vídat logo Konica Minolta nejen na chodbách kanceláří, ale i na místech, kde byste ho možná ani nečekali.

Jste schopni společnostem nějak pomoci i v otázkách GDPR?

GDPR je oblast, jíž se intenzivně věnujeme. A to nejen proto, abychom na květnovou účinnost nařízení připravili sami sebe, ale spolu s naším partnerem také nabízíme služby, které zákazníkům pomohou splnit jejich podmínky. Provádíme analýzu zákazníkova prostředí, kdy zhodnotíme procesy ve firmě, a výsledkem je report, který definuje současný stav i to, které procesy a jak je třeba upravit. Poté firmě navrhneme kroky, k nimž by měla přistoupit, a navazuje výsledná kontrola, jež zaručí, že vše je již v pořádku. Mnohá opatření souvisejí s optimalizací nejen jednotlivých procesů, ale i systémů a celého ITS prostředí, které pracuje s uživatelskými a zákaznickými daty.

Začal nám nový rok, můžete se ještě ohlédnout za tím právě skončeným a zhodnotit ho?

Rok 2017 byl pro nás klíčový z několika hledisek. Podařilo se rozšířit nabídku o vývoj zákaznických řešení na míru a také zcela pokrýt oblast digitalizace, na niž jsme se zaměřovali v předchozích letech. Nyní už můžeme objektivně prohlásit, že v oblasti digitalizačních a vytěžovacích řešení v B2B segmentu jsme jedním z lídrů trhu. Svou pozici jsme upevnili, což dokazuje i rozšiřování našeho vývojového oddělení. Rozšířili jsme kompetence v segmentu cloudových služeb, ERP a CRM systémů, Dynamics 365 a dalších. Oblast IT služeb v posledních letech výrazně roste, segment tiskových řešení je lineární a jsou tu i zajímavé nové technologie jako již zmiňované brýle pro virtuální realitu nebo koncept „kancelář budoucnosti“.

Co připravujete pro partnery?

V partnerském segmentu kromě propagace technologických novinek současných řešení se budeme určitě snažit uspět s naší mobilní aplikací pro skenování dokumentů a jejich následné zapracování do systémů. Dále je tu nabídka řešení z pohledu SaaS, jejichž výhoda spočívá v tom, že tato technologie nevyžaduje implementaci a vysoké jednorázové náklady na straně zákazníka. Je tedy využitelná v různých zákaznických segmentech. Partneři tak navíc získají možnost poskytování vlastních služeb. Pro vybrané partnery s velkým počtem uživatelů zvažujeme i možnost úprav aplikace.