Rozhovory

Marcel Divín: Epson nabízí otevřený přímý přístup a zázemí silného výrobce

Marcel Divín, branch office manager CZSK, Epson Europe, a Matěj Kopecký, business account manager – video projectors, zhodnotili pomalu končící rok 2025 u Epsonu a prozradili, jak ovlivňují změny na trhu strategii společnosti. Dozvěděli jsme se také, co nás čeká v nadcházejících měsících a proč se spolupráce s Epsonem vyplatí.

Michala Benešovská
Zdroj: Epson
Marcel Divín: Epson nabízí otevřený přímý přístup a zázemí silného výrobce

Jak byste zhodnotil rok 2025? Které segmenty byly letos klíčové pro růst a kde jste museli naopak čelit největším výzvám?

Rok 2025 je složitý a zároveň velmi dynamický. Je celkem zřetelné, že na trhu došlo k přehodnocení prodejních strategií a zaměření se pouze na jediný parametr, a tím je cena zařízení, případně služby. A to jak přímou formou dlouhodobého snížení, nepřímou formou dlouhodobých cenových promoakcí i výraznějším outsourcinegem výroby u výrobců třetích stran. Toto je pro nás jako tradičního japonského výrobce s vlastní výrobní kapacitou splňující nejvyšší standardy v oblasti kvality, inovací, ale i starosti o vlastní zaměstnance, důležitá změna. Proto jsme se zaměřili na přímou komunikaci všech klíčových vlastností a technických výhod při využívání našich technologií, které mnohonásobně převáží krátkodobou úsporu vstupních nákladů (TCO, prodloužená záruka na pět let zdarma jako standard u vybraných produktů). Klíčovými segmenty jsou stále tisk ve všech aplikacích, digitalizace dokumentů a projekční technologie. Sem stále směrujeme nejvyšší část našich investic na vývoj.

Jaká strategie se podle vás nejvíce osvědčila při udržení a posílení tržní pozice v roce 2025?

Základem jsou inovace v souladu s očekáváním zákazníků a uživatelů. Tedy i v roce 2026 se dočkáme novinek v oblasti byznys i consumer tisku, projekční techniky, produktů pro digitalizaci. Určitě se zaměříme také na non-IT části, jako je vlastní vývoj sensorů pro speciální účely (autonomní řízení, head up display...), robotických systémů, kde vnímáme velký potenciál. V prodejní strategii postupně implementujeme nový model podpory pro jednotlivé resellery, který v sobě snoubí možnost získat dodatečný rabat nad rámec bonusového systému a získat přístup k sofistikovanějším technologiím a technickým postupům. Jde tedy o kombinaci obchodní a technické podpory pro partnery, kteří aktivně vyhledávají příležitosti na trhu.

Jak se mění očekávání zákazníků a jak na ně reagujete?

Potřeby a očekávání zákazníků se v posledních pěti letech zásadně upravily v návaznosti na změny v ekonomice a ekonomické situaci v jednotlivých segmentech. Proto je zásadním trendem možnost využívat daný produkt či službu efektivně, dlouhodobě, univerzálně s minimálními náklady na provoz a servis. My tyto trendy ve vývoji následujeme u všech klíčových produktových částí. Jako příklad mohu uvést tisková řešení WorkForce Pro pro kancelářský tisk, kde jsme za uvedené období uvedli na trh 16 nových a upravených modelových řad v segmentech A4 a A3 tisku. Díky tomuto posunu jsme schopni nabídnout komplexní řešení pro všechny typy kanceláří.

Můžete zmínit zajímavé produktové novinky, které jste letos představili a jaký byl jejich ohlas na trhu?

Kompletně jsme inovovali dvě řady v tankových systémech určených pro domácí a kancelářské použití. Jde o řady L43xx a L63xx (šest modelů, rozdílná výbava, barva). Zásadní změnou je například vyšší výkon, robustnost, rozšířená výbava jako je například duplexní ADF podavač (L637x, 6390), nový systém automatické kalibrace, nový vyšší standard síťové konektivity, uživatelsky vyměnitelná odpadní nádobka. Tedy postupně implementujeme vše z vyšších modelů určených pro výkonný kancelářský tisk za účelem dosažení nejvyšší kvality tisku v kombinaci s minimem servisních zásahů. Také jsme zásadně inovovali v oblasti digitalizace, a to novou řadou skenerů DS-1730/1760WN, která přinesla citelné zvýšení výkonu, vysokou kvalitu zpracování a u vyššího modelu poprvé unikátní skenování bez PC v podstatě kamkoliv.

Jaká očekávání máte od roku 2026? Co mohou zákazníci čekat v roce 2026 v segmentu tisku?

Již za čtyři měsíce nás čekají nové EcoTank tiskárny pro segmenty domácnost a domácí kancelář. Opět uvedeme konstrukčně nová zařízení s výrazným designem a novou technikou, která byla upravena přesně podle zpětné vazby koncových uživatelů. Také v kancelářském tisku se partneři mohou těšit na další doplnění produktového portfolia, které bude následovat v roce 2027 zásadní update většiny kancelářských zařízení v segmentech EcoTank Office / WorkForce Pro / Enterprise. Cílem je i nadále rozvíjet inkoustovou technologii tisku nejen v klasických segmentech, ale i specializovaných segmentech, jako je například tisk labelů, velkoformátový tisk.

V oblasti projekční techniky i nadále inovujete – kam se tento segment posouvá a co bude jeho hlavním tahounem v příštím roce?

Segment projekční techniky se posouvá směrem k vyšším světelným výkonům v menším kompaktním těle, a to díky laserové technologii, která umožňuje dosahovat výkon až 8000 ANSI s rozlišením 4K. Tento výkon a rozlišení byly do nedávna pouze v segmentu nejvyšších řad  instalačních projektorů určených pro nejnáročnější a profesionální instalace. Nová řada projektorů Epson L6/7/8xx přesouvá tyto vlastnosti do cenově dostupnějších řad projektorů určených jak pro zasedací a konferenční místnosti, tak pro oblast vzdělávání. Významnou novinkou v tomto segmentu je také certifikovaná podpora Apple AirPlay 2 technologie pro bezdrátový přenos obsahu ve 4K pro platformu iOS a Mac OS. Vítanou inovací ale také prošly i základní řady projektorů EB-994F a FH54, které nabídnou nově také podporu Apple AirPlay 2, o něco více výkonu, a pár dalších drobných vylepšení, která zpříjemní každodenní používání.

Co dnes podle vás resellery nejvíce motivuje ke spolupráci s Epsonem?

Otevřený přímý přístup, zázemí silného inovativního výrobce, snaha vždy najít společné win–win řešení, silný a zkušený tým obchodní a technické podpory. Partnerský prodej byl, je a bude pro Epson klíčový nejenom pro prodej základních, ale i sofistikovaných řešení pro B2B segment. Proto mohu partnery ubezpečit, že s námi mohou počítat.

Jaké formy podpory chystáte pro partnery v roce 2026?

Základem je kompletně nový partnerský portál, který chceme spustit ještě teď před koncem roku 2025. Půjde o největší změnu za posledních deset let jak v oblasti funkčnosti, tak i obsahu. K tomu od dubna 2026 uvedeme do života nové podpůrné partnerské programy, které rozšíří  možnosti spolupráce mezi vybraným partnerem a námi. Nejde jen o výši zpětného rabatu, ale i možnost zisku dodatečné slevy, 1st–2nd level servisního zajištění a plnou podporu u pre-sales aktivit. Prostě a jednoduše máme nachystaný celkový koncept, jak partnery podporovat a pomoct jim splnit jejich obratové a technické cíle.

Epson dlouhodobě komunikuje svou environmentální vizi 2050. Jaké konkrétní kroky jste letos podnikli směrem k udržitelnosti?

V roce 2024 jsme dosáhli zásadního milníku v rámci kompletního přechodu na obnovitelné zdroje eklektické energie, což pozitivně ovlivnilo náklady a zároveň jsme se výrazně posunuli v rámci dekarbonizace. V roce 2025 jsme pokračovali v dekarbonizaci klíčových firemních aktivit (například logistika, výrobní a kancelářské budovy) a výrazněji jsme se zaměřili na efektivní využívání přírodních zdrojů, a to například snížením velikosti a hmotnosti, využíváním recyklovaných materiálů. I na rok 2026 máme naplánovaný další aktivity například v případě recyklace použitých kovů.

Profilová karta firmy

Epson

Epson

Společnost Epson je globálním technologickým lídrem s historií sahající až do roku 1942, jehož cílem je přirozené propojení věcí, lidí a informací. Světovou důvěru si společnost získala díky svému závazku otevřenosti, spokojenosti zákazníků a udržitelnosti.

Epson se soustředí především na výrobu inovativních a precizních produktů od tiskáren, přes skenery, projektory, chytré brýle, nositelné příslušenství až po roboty. Skrze své produkty buduje po celém světě silná a trvalá firemní…

Více informací na profilové kartě společnosti