Lexmark letos obměnil portfolio tiskáren a multifunkcí
Do prosincového Reseller Magazinu jsme si pro vás připravili speciální článek, jehož prostřednictvím jsme oslovili výrobce tiskových řešení ze segmentu domácího a profesionálního tisku. Mezi nejzajímavější se řadí odpovědi channel managera společnosti Lexmark Martina Kozdery.
- 29. 11. 2018
- 6 min
Na následujících řádcích se tak dozvíte o aktuálních trendech v oblasti tiskových řešeních, zjistíte také, jaké jsou nejprodávanější produkty tohoto výrobce a samozřejmě vám prozradíme i co si pro vás Lexmark přichystal.
Jaké trendy sledujete v oblasti profesionálního a domácího tisku?
V poslední době se nám zdá, že firemní zákazníci se začínají dělit na dvě skupiny s protichůdnými přístupy. Pro jednu se tisk stává komoditou – nemají nijak vysoké nároky, netrvají ani na konkrétní značce, tisk vnímají jen jako nutnost a zajímá je pouze to, aby s tiskem neměli mnoho starostí ani nákladů. Některým takovým zákazníkům je možné nabídnout tisk jako službu, ale je nutné počítat s konkurencí několika dodavatelů a s výrazným tlakem na cenu, protože více takového zákazníka nezajímá – je zde tedy relativně malý prostor pro zisk nebo nějakou loajalitu danou výhodami té či oné značky. Menší firmy se pak často spokojí prakticky s jakýmkoliv řešením, opět s postojem „hlavně aby to moc nestálo“.
Zajímavější je skupina druhá, tedy zákazníci, pro které jsou jejich tiskové výstupy zásadní, někdy až kriticky důležité. V jejich případě naopak sledujeme rostoucí důraz na robustnost tiskového řešení ve všech jeho stránkách, požadavky mají velmi dobře rozmyšlené a preference konkrétní značky bývá vysoká. Vychází samozřejmě z toho, která vlastnost je pro ně důležitá – výkon, barevné podání, minimalizace ceny za stránku, minimalizace down-timu apod. S takovým zákazníkem je možné pracovat, hledat řešení pro jeho dobře konkretizované požadavky a i když i zde tlak na cenu samozřejmě existuje, je tento zákazník ochoten investovat o něco více, pokud nabízené řešení vyřeší jeho potřeby.
Společná pro obě skupiny je pak podstatná změna nikoliv v tisku, ale ve skenování. Díky požadavkům na digitalizaci dokumentů, často dokonce danými zákonem, se objem skenování za posledních osm let zvýšil zhruba desetinásobně. Odpovědí ze strany nás výrobců pak je vyšší výkon skenerů, vyšší kapacita podávání a velmi často také oboustranné skenování – ať už RADF (s automatickým obracením originálu) nebo DADF (plně oboustranné skenování na jeden průchod).
U domácích zákazníků lze obecně vysledovat stále se snižující počet vytištěných stránek. Protože se fotky dnes nejčastěji sdílí elektronicky na sociálních sítích nebo promítají na tabletu či dokonce televizi, některé domácnosti už ustupují od dříve oblíbených barevných inkoustů k nejjednodušším černobílým laserovým tiskárnám, na kterých tisknou opravdu jen ty nejnutnější věci. Někteří se také začínají zajímat častěji o skenování, tedy volí malé multifunkce, ať už v inkoustu či laseru.
Které vaše produkty patří mezi nejoblíbenější a proč?
Rozhodně výkonné černobílé A4 tiskárny. Vzhledem k naší historii – Lexmark kdysi vznikl z tiskové divize IBM – si naše tiskárny nesou dědictví robustních a výkonných strojů pro nejnáročnější nasazení. Díky tomu slouží v mnoha výrobních závodech, některých bankách, retailu, zkrátka všude, kde se tiskne hodně a kde zákazník požaduje minimální poruchovost. Hodně prodáváme i barevné tiskárny a multifunkce, ale opět spíše ty výkonnější a ve formátu A4. Ve větším formátu jednak nejsme tolik flexibilní (nabízíme spíše horní část výkonového spektra) a především naši zákazníci používají A3 tisk jen velmi málo.
Očekáváte v budoucnu příchod nějaké revoluční technologie v tisku?
Na podobné otázky nejraději odpovídám citátem „je těžké předpovídat, a zejména budoucnost“. Po pravdě, nečekám, že by se objevila nějaká nová a převratná technologie tisku, s daleko větší pravděpodobností se ale dočkáme využití některé dnešní tiskové technologie nebo tiskových postupů pro nová řešení. Např. princip nanášení inkoustu na papír pomocí pojízdné hlavy byl využit pro vývoj 3D tisku, a to zcela novým způsobem. Je ale třeba připomenout, že dnes jde o výrobní, nikoliv tiskovou technologii a je samozřejmě určena zcela novým zákazníkům. V poslední době se zase mluví o přímém tisku elektronických součástek, až už na papír, pevnou podložku nebo dokonce textil. Opět ale jde o využití starších postupů pro nová řešení. A nejen, že tyto postupy slouží jiným zákazníkům, ale s vysokou pravděpodobností jim toto řešení dodají také jiní výrobci a jiní prodejci.
Jak se stavíte k aktuálnímu trendu tankových systémů u inkoustových tiskáren a s tím souvisejícímu se přiklánění k inkoustu na úkor laseru?
Tento trend samozřejmě velmi pečlivě sledujeme, ale zatím jsou zprávy od zákazníků i prodejců poněkud rozporuplné. Příslib tiskových nákladů na úrovni jednotek nebo malých desítek haléřů pochopitelně mnoho zákazníků oslovil, ale jen někteří byli spokojeni s ostatními parametry – výkon, robustnost, kvalita tisku, odolnost v nejrůznějších podmínkách. Problém vidím také v obchodním modelu – v první vlně se samozřejmě stroje prodávaly s vysokou marží pro partnery, ta se ale se vstupem dalších značek do tohoto segmentu začala snižovat a chybí tady druhá část, tradičně daleko významnější – tedy zisk z prodeje spotřebního materiálu. A to jak pro výrobce, tak resellery. Máme-li hovořit o trendu, pak někteří zákazníci se pro něj rozhodnou, ale zdaleka ne všichni.
Co jste si pro partnery připravili na období vánoční prodejní sezóny (bonusy, bundly, apod.)?
Lexmark v tomto kalendářním roce obměnil prakticky celé portfolio tiskáren a multifunkcí, takže nabízíme nové modely s novými funkcemi (např. v SMB řadě standardně Wi-Fi, u výkonnějších MFP zase DADF skenery či standardní OCR). Ve spolupráci s našimi distributory (SWS a eD system) jsme připravili promoakce na základní a střední modely černobílých tiskáren a multifunkcí, i na barevnou multifunkci, a to formou výrazné slevy, případně dárku k nákupu. Probíhá i doprodej některých starších modelů za atraktivní ceny.
Na další rozhovory od výrobců se můžete těšit v následujících dnech a týdnech. Mimo to si budete moct už příští týden přečíst výsledný článek s přehledným shrnutím pohledu většiny stěžejních výrobců tiskových řešení na trhu.