Rozhovory

Josef Kočica: Optoma a digital signage

Společnost Optoma na českém a slovenském trhu působí teprve pár let. Většina z nás ji má spojenou pouze s projekční technikou, ale nyní začala pronikat i do digital signage. Jaké produkty v tomto segmentu najdeme a jak se letos Optomě daří, to jsou hlavní otázky, na které nám odpověděl Josef Kočica, působící ve funkci sales managera.

Jakub Špaček
Zdroj: DCD Publishing
Josef Kočica: Optoma a digital signage

Máme za sebou první pololetí letošního roku. Jak se Optomě dařilo na českém a slovenském trhu?

Když první a druhé čtvrtletí letošního roku porovnáme s loňskými čísly, získáme působivé hodnoty. Za první čtvrtletí letošního roku se nám totiž navýšil prodej o 149 % a ve druhém dokonce o 179 %. Nejvýraznější růst jsme zaznamenali v segmentu e-tail, kde jsme se dokonce ve druhém čtvrtletí stali leaderem na trhu s podílem přesahujícím 30 %. Z toho můžeme vyvodit závěr, že si Optoma u koncových zákazníků nakupujících online získala velkou oblibu. Na slovenském trhu jsme momentálně tak pozitivní čísla nezaznamenali, nicméně zde to bylo nejspíše způsobeno změnami distribučních kanálů. Teď se však sjednotil český a slovenský eD system, což nám otevírá další možnosti. Díky tomu budeme moci vytvářet atraktivnější ceny i pro naše partnery na Slovensku.

Co způsobilo tak radikální nárůst prodeje?

Všeobecně musíme vzít v úvahu především, že oblast východní Evropy, kam dle ekonomických ukazatelů spadá i Česká republika, je momentálně rostoucím trhem. Druhým faktorem, který měl na tato pozitivní čísla vliv, je zvyšující se dobré povědomí o značce Optoma. Poptávka po našich projektorech je stále vyšší a vyšší. Nejvýraznější je již zmíněný segment B2C e-tail, kde nemáme až tak velkou možnost zákazníka ovlivnit. Rozhodují se pro naše výrobky především na základě výhodných promoakcí, pozitivních recenzí a díky narůstající reputaci naší značky. Rozhodně se nesnažíme se svými konkurenty bojovat nižšími cenami, ale naopak spíše kvalitními technologiemi a výhodnými parametry.

Vloni jste odhalili technologii DuraCore. Jaké jsou její výhody?

Optoma neustále rozšiřuje své portfolio a jedním z těchto případů je zavádění projektorů s LED nebo s laserovými zdroji světla. Naše mateřská společnost Coretronic vyvinula svou vlastní technologii, kterou pojmenovala DuraCore laser. Smysl celého projektu je jednoduchý: „Nainstaluj a nechej běžet.“ Díky odolnosti a dlouhé výdrži mohou naše projektory fungovat bez jakékoli údržby. Životnost laserového světla totiž dosahuje 20 až 30 tisíc hodin, kdy dochází k úpadku jasu o méně než 50 %. Pro porovnání: u lampových projektorů se svítivostí 5 000 ANSI, které vydrží přibližně 1 500 hodin, přichází úpadek jasu už po 500 až 700 hodinách, a to na polovinu původních hodnot. Proto jsme se také zaměřili na laserovou technologii. Její uživatelé nebudou muset počítat s náklady na výměnu lamp, ale vzhledem k výdrži si po uplynulých pěti až osmi letech rovnou koupí aktuálnější model. Projektory s technologií DuraCore mimo to disponují odolností vůči prachu s certifikacemi IP5x nebo IP6x od nezávislé společnosti Dekra, díky čemuž mohou být instalovány například do výrobních hal apod. Když se tyto projektory nainstalují, nemusí se u nich měnit lampy, filtry, zkrátka nepotřebují vůbec žádnou údržbu. Pokud se projektor nějakým způsobem nepokazí, může bez problému fungovat hned několik let. Optoma DLP technologie navíc garantuje i nepřetržitý provoz těchto projektorů. Na rozdíl od LCD technologií mohou projektory svítit například 5 let v muzeu bez potřeby vypnutí.

Optoma mimo jiné nabízí i herní projektory, jak se vám daří prosadit v herním segmentu?

Disponujeme projektory, které jsou určeny pro domácnosti, konkrétně na hraní her. Bohužel však nemůžeme vědět, jak velká část z nich je uživateli reálně využívána přímo k tomuto účelu. Co můžeme říct s jistotou, je fakt, že nás pravidelně kontaktují nejrůznější herní organizace s tím, že se jim tyto projektory líbí. Jde o projektory ve Full HD rozlišení, které dokáží ze vzdálenosti jednoho metru promítnout obraz o úhlopříčce 100 palců při zachování nízké doby odezvy. Kdybych měl mluvit o jednom produktu pro herní využití, zvolil bych nejspíše model GT1080Darbee využívající čipy od společnosti Darbee Vision. Ty mu umožňují přerenderovat a vylepšit tak kvalitu přijímaného obrazu, co se týče ostrosti, barev, kontrastu nebo jasu. Nejvíce jeho vlastnosti vyniknou právě při hraní her, kdy projektor zvýší ostrost a kvalitu barev v částech obrazu, jež je mimo hlavní dějové zorné pole, které konzole běžně nerendruje.

Na jaké novinky od Optomy se můžeme ještě letos těšit?

Naše portfolio laserových projektorů je rozmanité a projektory, které nabízíme, disponují XGA, WXGA, Full HD nebo WUXGA rozlišením, jsou vybaveny jak pevnou, tak vyměnitelnou optikou se svítivosti od 4 000 do 10 000 lumenů. Na přelomu července a srpna jsme představili novou modelovou řadu 500T s výhodným poměrem mezi výkonem a cenou. Jde o profesionální instalační stroje s jasem 5 000 lumenů a bohatou konektivitou. Koncový zákazník si tak může pořídit WXGA projektor za 59 990 Kč, Full HD za 69 990 Kč či WUXGA za 74 990 Kč s DPH. V portfoliu je i model s krátkou projekční vzdáleností.

 

Do konce roku by se měly na trhu objevit také laserové projektory ve 4K rozlišení, kde budou dvě varianty svítivosti (7 500 a 10 000 ANSI). Mimo tuto produktovou řadu plánujeme uvést ještě projektory s nižším rozlišením a nižší svítivostí, ale také produkty s vyšším jasem (15 000 ANSI, 20 000 ANSI a podobně).

Nedávno jsme na trh uvedli ještě malé přenosné LED projektory s vestavěnou baterií, které vydrží fungovat přibližně 2,5 hodiny bez nabití, a samozřejmě mohou být napájeny i ze sítě. Kromě toho se mohou pochlubit ještě Full HD rozlišením, hodnotami jako 1 500 nebo 2 000 ANSI a podporují 3D.

Začátkem příštího roku chceme uvést na trh i interaktivní displeje o úhlopříčce 75 nebo 86 palců s rozlišením 4K, které jsou vhodné do zasedacích místností či učeben. Displej těchto zařízení bude vybaven vestavěným operačním systémem Android s možností rozšíření o potřebné aplikace s podporou až 30dotykovéhou multitouche. Optoma se však snaží držet krok s moderní dobou i jinak. Například projektor UHD51A v sobě má vestavěné ovládání Amazon Alexa. Uživatel tak bude moci prostřednictvím hlasových povelů přepínat vstupy, volit položky v menu apod. Do konce roku bude tento model také doplněn o funkci Google Assistant (ovládání projektoru pomocí mobilního telefonu). Podobné funkce pak můžeme čekat i u dalších projektorů, které přijdou na trh.

Jaké produkty spojené s digital signage nabízíte? Jsou už na českém trhu k dostání? Pro koho jsou určeny?

Před dvěma lety Optoma koupila společnost Calibre, což byla v té době jedna ze čtyř firem na světě, které v té době vlastnily patenty na ovládání stěn a panelů. Následoval loňský nákup další firmy, jež LED panely vyrábí. Díky těmto akvizicím jsme schopni nabízet i digital signage produkty. V našem případě jde o stěny složené z menších „kostek“. Z nich pak lze poskládat zobrazovací panely o libovolných velikostech. Vyrábíme stěny, které se hodí například do hotelových recepcí, ale podobně také do nákupních center či sportovních stadionů, a to v indoorovém i outdoorovém provedení. Momentálně jsme zajistili potřebné formality, abychom mohli začít tyto panely prodávat. Stěžejním úkolem, který právě probíhá, je navýšení skladových zásob, abychom mohli svým partnerům i koncovým zákazníkům zajistit okamžitou dostupnost, servis a dobrou cenu. Díky tomuto úsilí bychom mohli snížit doručovací dobu z původních 16 - 20 týdnů, které jsou při těchto dodávkách běžné, na minimum.

Na internetu máte uvedeno několik typů LED displejů. Jak se v nich mají partneři orientovat?

U těchto produktů není zásadním parametrem rozlišení, ale rozteč mezi jednotlivými pixely. Skladem budeme mít panely od 1,5 do 3,9 mm pixel pitche, což jsou nejběžněji využívané vzdálenosti pixelů. Samozřejmě pokud bude zákazník vyžadovat outdoorové řešení pro fotbalový stadion, dodáme je, ale bude si na ně muset počkat. Již aktuálně začínáme na českém trhu pracovat na projektech, v nichž by tyto panely našly využití. Vzhledem k tomu, že jde o nový byznys, nedá se však očekávat, že bychom mohli mít zakázky už teď na podzim, když jsme tato řešení začali prodávat teprve letos v létě. Podle zpětné vazby, která se k nám dostává, lze předpokládat velký zájem. Partneři i zákazníci si pochvalují především kvalitu obrazu, nízkou hmotnost a malé rozměry. Pro upevnění v budovách se nemusí vymýšlet žádné složité upevňovací konstrukce, protože celou stěnu udrží i běžný sádrokarton. Tyto produkty můžete vidět naživo v našem showroomu v Anglii, kde jsou poskládány čtyři obrovské stěny (cca 3 × 5 m) s roztečí pixelů o hodnotách 1,5 mm, 2 mm, 2,6 mm a 3mm. Chtěl bych tímto pozvat naše partnery, kteří se těmito instalacemi zabývají, aby se tam přišli podívat na technické řešení, jak vypadá montáž, ale hlavně na rozdíl mezi jednotlivými panely. Optoma uhradí veškeré náklady spojené s cestou, a to nejen partnerům, ale i koncovým zákazníkům, kteří se potřebují rozhodnout o tom, který z těchto panelů si pořídí. Kontaktní osobou je pro tyto případy Tomáš Svoboda, který má s digital signage zkušenosti.

Co jste si nachystali pro partnery?

Začali jsme aktivně připravovat promoakce, kterými bychom chtěli podpořit širší prodejní kanál. Každý měsíc se reselleři dočkají akcí na vybrané produkty, které jsou aktuálně nejprodávanější na e-shopech. Reseller získá nejen produkt s pěknou marží, ale také různé odměny.

V tuto chvíli plánujeme lokální pobočkové workshopy s eD system v Ostravě a Brně, nebo také účast na dealerském setkání eD Profi. Kromě toho se na ně mohou vaši čtenář těšit také na pražském eD Expo, kde představíme aktuální produktové novinky. Partnerům také nabízíme možnost zaškolení jejich personálu, můžeme jim zapůjčit projektory, nebo jim pomůžeme s prezentací přímo u koncových zákazníků.