Rozhovory

František Mikeš: Partnerům vycházíme maximálně vstříc

S Františkem Mikešem, viceprezidentem divize ITB ve Schneider Electric, jsme si povídali nejen o produktech a službách pro oblast datových center, přepěťových ochran a dalších moderních řešeních, ale také o nastupujících trendech, jako jsou internet věcí, velká data či chytrá města. Samozřejmě jsme nemohli zapomenout ani na oblast partnerského prodeje.

František Doupal
Zdroj: DCD Publishing
  • 3. 2. 2016
  • 8 min
František Mikeš: Partnerům vycházíme maximálně vstříc

Mohl byste se čtenářům, kteří Vás ještě neznají, ve stručnosti představit? Jaká je Vaše role ve Schneider-Electric a co všechno obnáší?

K mému současnému zaměstnavateli jsem přišel před relativně krátkou dobou (asi rokem a čtyřmi měsíci). Jednoho dne mi zavolal současný country prezident s otázkou, zdali bych neměl zájem roli vicepresidenta divize ITB s odpovědností za Českou a Slovenskou republiku. Po krátkém rozhodování jsem úspěšně absolvoval čtyři kola výběrového řízení a výsledkem byl můj nástup na současnou pozici. Nově od letošního února k odpovědnosti za Českou republiku a Slovensko přibyla i odpovědnost za aktivity divize ITB v Polsku. Před nástupem na mou současnou pozici jsem téměř čtyři roky pracovat pro jednoho z nejvýznamnějších systémových integrátorů v oblasti datových center v našem regionu. Nicméně „svým předchozím pracovním původem“ přicházím více z oblasti ICT. Zhruba 17 let, z toho posledních 12 let, jsem se primárně orientoval na oblast strategií, řešení a B2B. Z pohledu osobního života jsem (šťastně) ženatý a s manželkou vychováváme dvě děti.

Na druhý dotaz jsem již částečně odpověděl, takže jen doplňuji – mám odpovědnost za kompletní P&L jedné ze čtyř divizí společnosti Schneider Electric ve třech zemích. A to obnáší dost práce :-).

Jaká je role divize ITB ve společnosti Schneider Electric, její postavení v hierarchii firmy a její hlavní náplň práce?

ITB, tedy IT business, je divizí, která zastřešuje naše řešení pro oblast IT. Tedy všechno Non-IT z pohledu ICT branže. Mezi základní produkty patří UPS, přepěťové ochrany, přesné chlazení, DCiM, vybavení datových sálů, vlastní DC (turn-key) a amozřejmě služby všeho druhu. Mezi naše nejznámější značky patří vedle Schneider Electric i APC, Uniflair, AST Modular nebo MGE. ITB je, jak už bylo řečeno, jednou ze čtyř hlavních prodejních divizí. Náplní je každoroční splnění obchodního plánu :-). Mezi základní business oblasti patří IT Channel (tedy distribuce), Projekty a řešení a v neposlední řadě i Profesionální služby (od auditů a assessmentů, designu, realizace až po servis v jakékoliv podobě).

Důležitou součástí byznysu Schneider Electric jsou datová centra. Co stojí za pozornost v tomto segmentu? Prozradíte nám více i o nedávno představené novince v podobě mikro-datového centra? Kde se uplatní a co patří k jeho hlavním výhodám?

Segment datových center je jednou z oblastí, kterou ve Schneideru máme průřezově na starost. Schneider Electric je společnost s nejširším vzájemně kompatibilním portfoliem vlastních produktů pro datová centra na světě. Mimo vlastní stavbu a motorgenerátory můžete mít v podstatě kompletní řešení datového centra postavené na našich produktech. To má spoustu technologických a technických výhod, ale na druhou stranu to může představovat problém pro zákazníky, kteří nechtějí být z nějakého důvodu závislí pouze na jednom technologickém dodavateli. Osobně se však domnívám, že výhody převažují. Znamená to podívat se na ekosystém datového centra z pohledu TCO a udržitelnosti. To je v souladu se současnými trendy, alespoň v rozvinutém světě. Zajímavé jsou všechny koncepty postavené na modularitě, škálovatelnosti, efektivitě, zajímavé jsou OCP a hyperscale řešení. Našli bychom toho mnoho nad rámec našeho rozhovoru. Zajímavá jsou i řešení DCiM, byť například významní analytici tvrdí, že již trochu za „svým vrcholem“, což ale určitě neplatí pro náš region, kde jsme od zmíněného vrcholu ještě dost daleko. Bohužel pro koncové zákazníky.

Mikro datové centrum je naší odpovědí na „edge computing a IoT“. V podstatě jde o malé datové centrum ve formě skříně do kanceláře, prachotěsného a vlhko-vzdorného sejfu pro výrobní linku nebo například kontejneru pro nemocnici, univerzitu, výrobní závod nebo ozbrojené složky. Obsahuje vše potřebné, od chlazení, napájení a monitoringu až po fyzickou bezpečnost tak, aby zákazníkovy aktivní IT prvky měly své potřebné spolehlivé prostředí pro práci při současném plnění požadavků ICT světa.

Ačkoli menší, ale určitě ne nezajímavou oblastí mohou být také přenosné zdroje energie. Máte i zde nějaké zajímavé novinky?

Ano, máme. Jde o power banky s různými kapacitami, obaly, výstupy. Vždy je pro ně společná maximální ochrana připojených zařízení, rychlost nabíjení a spolehlivost. Myslím, že v současné době nabízíme i velmi dobrý poměr ceny a kvality pro různé segmenty uživatelů.

Pokud bychom se na dnešní trh podívali s větším nadhledem, jaké jsou podle Vás v tuto chvíli největší trendy a kam se bude trh podle Vás v nejdůležitějších segmentech, kterými se zabýváte, ubírat?

Dobrá otázka, se spoustou odpovědí od mnoha moudrých kolegů a expertů. Protože nemá cenu všechny opakovat, zareaguji jen velmi stručně – IoT, chytrá zařízení, skladovatelnost a obnovitelnost energií, větší „zelenost zařízení“, existence otevřených platforem, velká množství dat a jejich sběr, analýza a zpracování, náročnost na přenos dat (rychlost, bezchybnost, ztrátovost apod.), datová komprese, hyperscale a cloud, bezpečnost. Je toho spousty a nejspíš by to vydalo na celý další rozhovor :-).

Jak se z vašeho pohledu vyvíjí partnerský prodej, ať již z hlediska jeho objemu, způsobu prodeje či přání a požadavků partnerů?

Partnerský prodej je významnou částí našeho businessu. Důležité je, že stále rosteme, za což patří velký dík našim partnerům a samozřejmě i jejich zákazníkům. Snažíme se reagovat na potřeby koncových zákazníků při respektování potřeb našich partnerů v kombinaci s plněním našich cílů ve formě ambiciózních plánů. Není to jednoduché, ale pokud existuje vůle a chuť spojená s rozumem, citem a umem, pak to jde. V dané oblasti máme v naší společnosti stabilní a po všech stránkách zkušený tým, který naši partnerskou síť zná, a obě strany jsou schopny vzájemně efektivně spolupracovat, bez čehož by to nešlo. Vždy je ale samozřejmě prostor pro zlepšení.

V posledních letech vidíme růst v e-tailu, tedy internetovém prodeji produktů. V dané oblasti patříme v České republice a na Slovensku k „lídrům trhu“, a to i v porovnání s rozvinutějšími ekonomikami, jako je Německo nebo Velká Británie. To je určitě zajímavý fenomén související s naší českou náturou.

Co se týká požadavků partnerů, ti jsou samozřejmě velmi nároční. My se jim dle našich možností snažíme vyjít maximálně vstříc. V poslední době u našich partnerů sledujeme hledání nových příležitostí pro růst, souvisejících s novými trendy ekonomiky.

Mezi aktuální trendy patří také internet věcí a tzv. chytrá města. Jak na tuto problematiku nahlíží Schneider Electric a jaká zde má řešení? Můžete uvést i nějaké příklady již uskutečněných implementací nebo projektů?

Pro nás jsou obě zmíněné oblasti příležitostí pro růst a jsou dokonce natolik důležité, že v naší společnosti máme samostatnou divizi, pro kterou jsou tato témata prioritou. Jsme technologická firma a celá řada chytrých řešení již existovala před samotnou definicí IoT a nebo „smart things“. Mnohá byla součástí standardních produktových evolucí, jiná jsou vyvíjena jako nová, revoluční řešení. Co se týká referencí z daných oblastí, tak například jen v chytrých městech máme cca 500 referencí, bohužel většinou ze zemí, které leží na západ od nás – Francie, Španělsko, Německo nebo USA.

I v České republice a na Slovensku však vznikají první „pilotní projekty“. Jmenovat mohu například aktivity v Písku. Schneider také stál jako jeden ze čtyř subjektů u založení organizace Czech Smart City Cluster, který se danou oblastí profesionálně zabývá. Mezi naše řešení patří chytré produkty (od různých periférií až po složitá zařízení), ze kterých se skládají nebo integrují řešení s různým stupněm komplexnosti až po „chytré celky“ typu síť, město nebo region.

Obecně je samozřejmě nutností mít pro jednotlivé produkty a služby integrační platformy. A Schneider je má. Jistá je i jejich otevřenost vůči třetím stranám, což považuji za velkou výhodu a dokonce i „hnací motor“ s potenciálem rychlého růstu.