Rozhovory

Flowmon Networks: Chceme dál růst

Flowmon Networks patří mezi české technologické společnosti, kterým se podařilo prorazit i v zahraničí. Brzy oslaví první dekádu své existence, za své technologie a produkty nasbírala řadu ocenění, často je označována jako jedna z nejrychleji rostoucích firem v Evropě, ale přesto považuje tuzemský trh nadále za nejdůležitější. Co stojí za úspěchem a rozvojem Flowmon Networks, kam firma směřuje a jaké novinky chystá, to prozradili ředitel společnosti Rostislav Vocilka a obchodní ředitel a spoluzakladatel společnosti Jiří Tobola.

Michala Benešovská
Zdroj: DCD Publishing
  • 17. 5. 2017
  • 14 min
Flowmon Networks: Chceme dál růst

Za pár měsíců oslaví vaše firma deset let na trhu. Jak byste popsali aktuální stav? Kde se zrovna nacházíte?

Rostislav Vocilka: Když se ohlédnu za těmi deseti uplynulými lety, určitě se nacházíme v jednom z nejlepších období. Asi je to omletá fráze, ale alespoň mně to tak přijde. Z pohledu řízení je firma stabilizovaná. Máme silné týmy na všech úrovních, procesy v klíčových oblastech a produkty, které po několikaletém vývoji bez problémů obstojí v tvrdé konkurenci.

Jiří Tobola: Na začátku jsme byli parta tří lidí, kteří seděli v jedné přetopené místnosti a chtěli se svými produkty konkurovat Ciscu. To byl sice ambiciózní, ale ne úplně nejšťastnější nápad, což se záhy ukázalo. Museli jsme tedy začít znovu, najít svoji cestu. Když se na Flowmon podívám dnes, ta změna je neuvěřitelná. Flowmon je na trhu etablovaná značka. Jsme partnerem největších IT firem na světě. Máme ucelené portfolio produktů, které našim obchodním partnerům a zákazníkům přináší vysokou hodnotu.

Docházíte tedy k jakémusi zklidnění?

Rostislav Vocilka: Určitě ne. Věcí, které je potřeba řešit, je stále velké množství. Například v oblasti HR nebo v prohlubování naší přítomnosti na klíčových zahraničních trzích. Máme dlouholeté spokojené zákazníky, ale zároveň neustále přicházejí noví, což s sebou přináší nejen růst obratu, ale i nové výzvy. Rozhodně nestojíme na místě. Chceme dál růst.

Říkáte, že jste museli přehodnotit své směřování a najít novou cestu. Co bylo tehdy nejdůležitější?

Rostislav Vocilka: Na začátku nám přišla každá věc jako naprosto klíčová. S odstupem ale už vidíme momenty, které byly pro směřování firmy skutečně určující. Měli jsme šťastnou ruku na výběr technologie, kterou chceme dělat, a zachytili jsme trend ve správný čas. Druhým faktorem byli lidé – tým nadšenců, spolupracovníků a kamarádů, kteří se znali před založením firmy a technologii přivedli na svět. Důležitá byla a je i spolupráce s akademickou sférou. V neposlední řadě jsme měli štěstí a stali se součástí nejlepšího českého inkubátoru pro akademické start-upy v České republice, Jihomoravského inovačního centra v Brně.

Jiří Tobola: Jenom podpořím Rosťou uvedené. Náš původní byznys plán jsme velmi rychle vyhodili, ale díky lidem a týmům okolo jsme našli tu správnou cestu.

Začínali jste jako start-up, nebo přesněji spin-off, což je výraz užívaný pro firmy vzešlé z akademického prostředí. Jak to, že vás nikdo nekoupil, jak je to na start-upové scéně běžné?

Jiří Tobola: Je třeba vyjasnit jednu věc. Flowmon je od začátku financován z vlastních peněz zakladatelů. Tak tomu je a bude. Naší strategií nikdy nebyl exit – tedy prodej pro uspokojení investorů, kteří do firmy nalili kapitál. To nám dává samostatnost a našim zákazníkům a partnerům jistotu, že tu v budoucnu stále budeme. Považujeme to za zásadní výhodu. Náš cíl je postavit globální technologickou společnost, která dá atraktivní práci 500 či více lidem a bude světovým lídrem. To, že jsme již nyní evropským lídrem, ukazuje, že jdeme po správné cestě.

Rostislav Vocilka: Mnohé start-upy jsou dotlačeny k exitu venture kapitálovými společnostmi, které do nich investovaly. Není to nic nepřirozeného. Investoři jednoduše chtějí zhodnotit to, co do firmy vložili. Mnohdy to zároveň vede ke vzniku skvělých produktů. V našem oboru ale zákazníci hledají dlouhodobá partnerství. Chtějí vědět, že se dovolají na podporu, že někdo bude řešit jejich požadavky. I z Čech už známe příklad, kdy americká firma koupila „venture based“ českou a zákazník, co v prosinci nakoupil, se v lednu dozvěděl, že produkt je na konci životního cyklu, bez podpory.

Jak se vám daří v ČR a jakou pozici máte ve světě?

Rostislav Vocilka: Jsme česká firma a tuzemský trh je pro nás stále nejdůležitější.

Jiří Tobola: Česká republika je pro nás z pohledu obchodu stále nejúspěšnější země. Silnou pozici máme především v Evropě a v Japonsku. Za první kvartál tohoto roku již je dokonce Japonsko naše obratově nejúspěšnější země. A Německo nebo Benelux také začínají šlapat Česku na paty.

Často jste označováni za jednu z nejrychleji rostoucích technologických firem Evropy. Naposledy tak Flowmon označil ve svém žebříčku časopis Financial Times. Jaký je váš recept na růst?

Rostislav Vocilka: Příčin je jistě více. Ta první je jasná a již jsme o ní hovořili. Je to správně vybraná a načasovaná technologie. Další důležitou příčinou je správné vyvážení vývoje a obchodu. Řada firem vyvíjí, čas běží a obchodní aktivity dělají pozvolna. Jiné firmy prodávají i to, co nemají, a to trh brzy pozná. Dobrý tým a spolupráce s akademickou sférou rozvoj společnosti také akceleruje.

Jiří Tobola: V minulosti jsme obrovsky vyrostli na českém trhu a jsme tady větší než naprostá většina network security a management výrobců ze zahraničí. Další růst o řád je pro nás zahraniční expanze.

Jak se projevuje ono správné načasování technologie?

Rostislav Vocilka: Flowmon reaguje na palčivé otázky dnešního IT, jehož složitost a propojenost neustále roste. Závislost lidí a firem na systémech, aplikacích nebo fungování internetu je enormní. Zároveň skokově roste kybernetická kriminalita, která stabilitu tohoto ekosystému nabourává. Síťová infrastruktura je nervovou soustavou dnešního IT a je potřeba nástroje, který pomůže takové prostředí spravovat a chránit. Flowmon s tím firmám pomáhá v jednom integrovaném řešení, které na trhu nikdo jiný nenabízí.

Flowmon je zároveň jedna z velmi mála českých firem, které figurují v reportech společnosti Gartner. Flowmon je rozpoznán v reportech o analýze chování sítě a detekci anomálií a v magickém kvadrantu NPMD. Jak toto vnímají zákazníci?

Jiří Tobola: Umístění je věcí prestiže, ale má i důležitou obchodní rovinu. Tuzemští zákazníci nás dobře znají, mnohdy se na Flowmon mohou neformálně zeptat kolegů v jiných firmách. Obecně řečeno je zde naše značka dost silná. Zařazení do kvadrantu je tak spíše otázka dobrého jména, nezávislého potvrzení kvality produktu a jeho směřování. V zahraničí je to ale jinak. Na některých trzích je povědomost o naší značce malá a zařazení do kvadrantu je podmínkou pro to, aby o nás někteří začali uvažovat jako o dodavateli technologie. A třeba v Americe, kde každý musí být nejlepší na světě, skvěle funguje – jsme jediná Gartnerem identifikovaná firma na světě, která netflow statistiky zpracuje jak z pohledu provozního, tak bezpečnostního monitoringu.

Rostislav Vocilka: Důležitou vlastností reportů Gartner je nezávislost. Jejich cílem je dát zákazníkům základní informace o klíčových hráčích v daném segmentu trhu. Aby zákazníci těmto informacím věřili, musí být absolutně nestranné. Gartner je renomovaná analytická agentura, autorita, která trhy nezávisle mapuje řadu let. Pokud jste mezi těmi, které Gartner ve svých reportech identifikuje, jste mezi špičkou oboru.

Před časem jste firmu restrukturalizovali, z původní Invea-Tech se stal Flowmon Networks a Netcope Technologies, co vám to přineslo?

Rostislav Vocilka: To, co jsme si od rozdělení slibovali, se bezezbytku naplnilo. Hodně je to vidět třeba na vývoji, kde se teď obě firmy mohou plně věnovat svým řešením a projektům. Došlo ale i k narovnání spousty procesů, které navenek nejsou vidět.

Jiří Tobola: Podepsalo se to samozřejmě i na obchodu a marketingu. Značka Flowmon je teď mnohem silnější a srozumitelnější – jméno produktu a firmy je stejné. Netcope zase vytváří svoji značku v oblasti high-performance computingu, především na zahraničních trzích.

Jaké trendy ovlivňují nejvíce vaše portfolio?

Jiří Tobola: Rozdělil bych to n a dvě oblasti. Oblast monitorování sítí jednoznačně směřuje k prohlubování viditelnosti do síťového provozu. Podpora nových protokolů, viditelnost do aplikační vrstvy, to jsou věci, které zákazníkům usnadňují správu sítě a řešení incidentů. V oblasti bezpečnosti trh směřuje k vícevrstvé ochraně. Útočníci jsou velmi vynalézaví, používají jak vysoce automatizované, masivní útoky, tak na druhé straně ty velice sofistikované, ušité na míru „adresáta“. Proti takové škále se nelze chránit jedním, byť sebelepším řešením. Je třeba spolupráce více řešení a administrátoři musí mít pokrytý celý životní cyklus incidentu, aby vytvořili tzv. adaptabilní bezpečnostní architekturu. Tedy takovou, která se umí přizpůsobit situaci. Proto musí mít nástroje pokrývající detekci incidentu, vyšetřování a reakci na něj, až po korekci nastavených preventivních opatření. S Flowmonem většinu částí tohoto bezpečnostního modelu pokrýváme.

Rostislav Vocilka: Hesla virtualizace a cloud jsou již zažity v našich produktech a jsou samozřejmostí. Nově se zaměřujeme na IoT. Velmi důležitým trendem je také oblast IT operations analytics – ITOA, což znamená v naší oblasti bezpečnosti širší komplexní analýzu dat z více různých zdrojů. Pokud totiž odhlédneme od samotných funkcí produktu v technickém slova smyslu, je čím dál důležitější, aby systém, v tomto případě Flowmon, zobrazoval sesbíraná data v přehledné podobě, aby nad nimi nabízel interaktivní analytiku. Trh tím směřuje k výrazné proměně uživatelského prostředí a k tomu, že daná řešení bude moci používat širší spektrum lidí.

Vaše společnost je velmi aktivní na poli prozkoumávání nových možností monitoringu, analýzy a bezpečnosti sítí. Dlouhodobě přitom spolupracujete na vědecko-výzkumných projektech s univerzitami. Jaké projekty máte momentálně rozjeté?

Rostislav Vocilka: Aktuálně máme rozjetých osm výzkumných projektů. Hodně spolupracujeme s Masarykovou univerzitou, Vysokým učením technickým v Brně, vědeckým sdružením CESNET, ale i se zahraničními institucemi po celém světě. Naším cílem je posouvat nejen možnosti našeho řešení, ale i celého oboru. Aktuálně třeba, společně s korejským partnerem, prokopáváme nové cesty v oblasti monitorování IoT prostředí. To je teď docela aktuální téma, i když opravdový boom zažije až v budoucnu. Až to nastane, musí na to být monitorovací nástroje připraveny. Už dnes se ukazuje potenciál zneužití. IoT je typické výraznou distribucí řízení, naprosto odlišnými komunikačními modely, a je tedy třeba navrhnout řešení.

Jiří Tobola: Zajímavá je i práce na projektu s označením time machine, stroj času. Zde zkoumáme vývoj unikátního nástroje pro záchyt síťového provozu zpětně v čase. To by úplně změnilo oblast forenzní analýzy (vyšetřování) síťových incidentů. Ty jsou typicky detekovány až zpětně. Pokud bude mít administrátor možnost „vrátit se v čase“, významně to usnadní jejich šetření.

Minulý rok jste představili několik novinek, které ovlivnily fungování vašich produktů. Plánujete letos něco podobného?

Rostislav Vocilka: Jsme z vyklí každý rok vypustit řadu důležitých novinek. Ještě před prázdninami uvolníme novou generaci kolektorů schopnou analyzovat miliony datových toků za vteřinu, a to díky nasazení většího počtu zařízení pod centrální správou a distribuovanému zpracování dat. V minulém roce jsme zkrátili dobu detekce útoků typu DDoS na 30 vteřin, nyní již atakujeme magickou hranici jediné vteřiny. V systému detekce anomálií Flowmon ADS nabídneme našim uživatelům možnost definovat si vlastní detekční metody a tak rozšiřovat a přizpůsobovat detekční schopnosti. V monitoringu aplikací chystáme převratnou novinku – aktivní monitoring dostupnosti a odezvy webových aplikací, který doplní naše stávající řešení Flowmon APM. Více ale prozrazovat nechci, tuto novinku uvedeme na naší výroční konferenci Flowmon Friday na konci května. Nezapomeňme ještě na podporu platforem jako KVM, OpenStack, Amazon nebo Azure. Zkrátka Flowmon do cloudu.

Flowmon dodává svá řešení přes partnerský kanál. Jak se vám daří udržet zaujetí partnerů? Čím jste výjimeční?

Rostislav Vocilka: Těch věcí je víc. Fungujeme deset let. Za tu dobu si nás trh dostatečně prověřil. To, že jsme nejen vydrželi, ale stále rosteme, potvrzuje správnost našeho přístupu i to, že partnerům a zákazníkům naše řešení skutečně přináší hodnotu. Jsme výrobce s doložitelnou historií, dlouhodobými zákazníky, partnerskou sítí. Vyvíjíme řešení, které je velmi pokročilé, a podařilo se nám s ním dostat mezi světovou špičku.

Jiří Tobola: Mnoho partnerů se soustředí na dodávky hardwaru – počítače, servery, switche a podobně. My tomu říkáme „svaly“ a samozřejmě je potřeba je mít. Pokud má ale partner mít u zákazníka dlouhodobě dobrou pozici, potřebuje dodat víc. Flowmon partnerům umožňuje přidat ke svalům také inteligenci. Jedině ta je schopna svaly efektivně řídit.

Na co všechno se momentálně zaměřujete?

Jiří Tobola: V produktovém managementu se zaměřujeme na technologická partnerství a s tím související vyšší hodnotu pro zákazníky propojením s globálními technologickými lídry. Jenom za posledních pár měsíců jsme navázali oficiální partnerství se společnostmi F5 Networks, Gigamon, Ixia a dalšími. V marketingu a obchodu je hlavní zaměření na zahraniční expanzi.

Rostislav Vocilka: V mém případě, se zvětšující se firmou, zdokonalujeme práci s lidmi, benefitní zaměstnanecký program, přestěhovali jsme se, chceme změnit CRM, ale hlavní energie teče směrem k rozšíření zahraničního obchodního podílu a technologicky nesmíme ztratit ani píď.

Jiří Tobola: Za obchod ještě doplním, že pracujeme na zdvojnásobení našich sil po Evropě oproti roku 2016. Jak v počtu našich lidí, tak v počtu zákazníků.

Jaké má společnost cíle pro následující dekádu?

Rostislav Vocilka: To se ptáte vlastně na vizi a tu mám jasně definovánu: musíme být globální firmou, většinový obrat hlavně v zahraničí (dnes je zahraniční podíl 55 %). Obratově stovky milionů dolarů, budou převažovat zahraniční zaměstnanci (dnes dělají jen 20 %). Technologicky chceme atakovat i další související magické kvadranty Gartneru. Uděláme vše, aby to nebyly vzdušné zámky.

Jiří Tobola: Cíle za deset let by se mohly zdát jako vzdušné zámky. Proto raději odpovím, že víme, kam přesně chceme dojít do roku 2020. Ve spolupráci s našimi R&D partnery budeme posilovat naši pozici technologického lídra v oblasti network security a visibility. Hlavními novými tématy budou cloud, IoT, SDN, NFV či ITOA. Jako firma budeme mít 100–150 zaměstnanců a přes 1 000 zákazníků. Budeme mít obchodní pokrytí ve všech evropských zemích a obratově budeme na dvojnásobku dneška.