Zrecenzované produkty se prodávají výrazně lépe

3. 9. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Lesensky)
Zákazník při výběru zboží mnohem více věří produktům, které jsou recenzované. Pokud navíc své zkušenosti se zbožím předává vlivná osoba, kterou zákazník zná a věří jí, pravděpodobnost nákupu markantně roste. Dobře jsou si toho vědomy i velké e-shopy, které do svých řad vábí ta největší jména na trhu a do obsahu pod svou značkou investují nemalé finanční prostředky.

S recenzemi u svých produktů pracuje už téměř každý větší e-shop v České republice. „Recenze na internetu obecně změnily přístup zákazníků k nakupování. Ať už jde o výběr e-shopu či konkrétního druhu zboží, ale například i o dovolenou. Recenze ovlivňují výběr prakticky vždy,“ řekl Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci.

Postupem času se ale mění forma recenzí. Zatímco ještě v nedávné minulosti téměř všechny recenze byly anonymní, v současnosti velké firmy čím dál častěji vyhledávají spolupráci s vlivnými lidmi, které zákazník zná a snáze se s nimi ztotožní.

Spolupráce s influencery má mnoho různých podob. V posledních měsících je nejoblíbenější formou zasílání vlastních výrobků influencerům ze sociálních sítí zdarma. Internetové hvězdy pak na svých kanálech zveřejňují své názory a hodnocení okruhu lidí, kteří věří jejich názoru. „Práce s influencery je moderní marketingová metoda cílící především na mladší zákazníky. Dává prostor pro rychlé oslovení nových nakupujících nebo komunikování aktuální marketingové či produktové akce. Recenze od influencerů jsou dalším střípkem do celkové marketingové mozaiky jednotlivých firem,“ dodal Vetyška.

Jak pracují s influencery největší české e-shopy?

Jeden z největších českých e-shopů zaměřený na elektroniku CZC.cz patří k průkopníkům spolupráce s vlivnými lidmi. „V CZC.cz jsme začali s influencery pracovat již v době, kdy to byla na českém trhu poměrně nová věc, takže primární motivací bylo vyzkoušet si, co tento typ marketingu dokáže. Zejména v počátcích jsme si vybírali známější influencery jako Jirku Krále či FattyPillowa, časem jsme zkoušeli i menší spolupráce. Pokud je výběr správný, v rámci mediamixu jsou pro nás influenceři nezastupitelný prvek,“ přiblížil Milan Duda, marketingový ředitel CZC.cz.

CZC.cz při spolupráci s influencery sází na silné tváře, které se pohybují v herním prostředí. Velmi důležitou roli hraje uvěřitelnost. „Influencerům se do práce snažíme nezasahovat, máme pocit, že by měli mít možnost připravit si vlastní scénář, aby byla videa co nejvíce autentická. I hotová videa necháváme žít vlastním životem, nekomentujeme je, ani je nesdílíme na našich sociálních sítích,“ dodal Duda.

V CZC.cz se věnují i vlastní tvorbě. Vzniká tak specifický formát videí, do kterých si firma při některých příležitostech zve influencery jako moderátory nebo experty na danou problematiku. Cestou vlastních videí se před časem vydal i další velký hráč na e-shopovém trhu Alza.cz. „Naše společnost spolupracuje s influencery na dvou kanálech. AlzaTube má spíše edukativní formát. Cílem je pomoci zákazníkům s orientací na webu alza.cz, s novými funkcemi, ale také poradit zákazníkům, jak produkt vybírat, na co se zaměřit,“ řekl Tomáš Anton, manažer AlzaTube a AlzaTech.

Zatímco CZC.cz sází na známá jména jako například Patrik Hezucký nebo FattyPillow, Alza.cz na platformě AlzaTube věří odbornosti svých influencerů. „V projektu AlzaTube rozhodně preferujeme odbornost, proto využíváme i hosty se zkušenostmi v oboru. Například u série na zubní kartáčky jsme měli jako hosta stomatoložku Moniku Chválovou a dentálního specialistu Petra Fialu. Nejsou to superznámá jména, ale jsou to lidé z oboru a ví, o čem mluví. Známější jména u nás působí na kanále AlzaTech. Vybrali jsme si jména jako Pedro, Jirka Král nebo Mikuláš Tuček, což jsou kluci, kteří opravdu velice pečlivě recenzují produkty a máme s nimi jen ty nejlepší zkušenosti,“ doplňuje Anton.

Oba velké e-shopy se shodují, že influencerský marketing bude v budoucnosti využíván v ještě větší míře. „Aktivitám s influencery se pravidelně věnujeme a do budoucna plánujeme ještě větší míru spolupráce,“ potvrdil Milan Duda. „Je to pro nás nepostradatelná součást marketingu. Díky číslům víme, že prodejnost recenzovaných produktů meziročně vzrostla o 70 %. Zájem zákazníků o naše recenze je to, co náš tým nejvíc těší a zároveň posouvá dál, proto chceme influencerský marketing v budoucnu rozvíjet na ještě vyšší úroveň,“ doplnil Tomáš Anton.

Všechny uživatelské recenze v jedné aplikaci

S rostoucím vlivem recenzí, které ovlivňují výběr zákazníka, vzniká stále více internetových portálů umožňujících sbírat nezávislá hodnocení od reálných uživatelů. Vznikají také portály, které investují do tvorby vlastních odborných testů, jejichž výsledky pak poskytují svým uživatelům. „V zahraničí pracují s recenzemi například portály trustpilot.com nebo trustradius.com. Jak pro firmy, e-shopy, ale i pro zákazníky jsou tato data velmi užitečná a usnadňují jim výběr při nakupování,“ uvedl Jan Přichystal, vedoucí vývoje umělé inteligence MTA ve společnosti CYRRUS ADVISORY.

MTA (Multicriterial Text Analysis) je softwarový produkt, který vyvíjí technologická společnost CYRRUS ADVISORY ve spolupráci s Mendelovou univerzitou v Brně. Software analyzuje miliony recenzí a následně dodává e-shopům sumarizované výsledky u jednotlivých produktů, například jak uživatelé vnímají výdrž baterie, či kvalitu displeje. „Sázíme na strojové zpracování dostupných recenzí a vytváříme sumarizace výsledků pro koncové uživatele. Víme, že uživatelské, ale i recenze od influencerů mají obrovský vliv při nákupu. Snažíme se proto nabízet naše sesbíraná data v přehledné formě tak, aby se díky našemu softwaru každý jednoduše zorientoval a vybral si produkt, se kterým bude maximálně spokojený. Pro koncové uživatele proto chystáme také novou mobilní aplikaci,“ uzavřel Přichystal.

Štítky: 

Podobné články

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více