Získejte upravené smlouvy a všeobecné obchodní podmínky pro e-shopy
Nový občanský zákoník se dotkl řady oblastí běžného života včetně prodeje přes e-shopy. Jak si poradit se změnami souvisejících dokumentů se můžete dozvědět v následujícím článku. Stáhněte si také nové všeobecné podmínky pro svůj e-shop.
V první řadě musí mít spotřebitel, tedy zákazník, veškeré informace o provozovateli daného e-shopu. Je proto vhodné mít tyto údaje jak na svých webových stránkách, tak je i členit do přehledu objednávky, která se posílá klientovi. Současně se nový občanský zákoník snaží maximálně zamezit nekalým praktikám obchodníků i spotřebitelů. V zákoně jsou uvedena ujednání (§ 1814), která jsou výslovně zakázána. „Pokud by ve smlouvě bylo něco z těchto ustanovení uvedeno, pak na ně nebude brán zřetel. Proto zapomeňte na drobné poznámky pod čarou. E-shopaři také nově nebudou moci slibovat slevy nebo skvělé podmínky, které pak nedodrží. To je velký posun směrem k ochraně spotřebitelů,“ uvedl Miroslav Uďan, CEO služby Shoptet.cz.
Nejvíce změn souvisí s odstoupením od smlouvy, které zákazníkovi umožňuje vrátit zboží do 14 dnů od doručení. Pokud není klient informován o této možnosti, pak se lhůta prodlužuje o rok. Proto je potřeba zákazníkovi při potvrzení objednávky poslat i poučení o jeho právu odstoupit od smlouvy.
Také reklamace a způsoby nápravy jsou nové, rozlišuje se podstatné a nepodstatné porušení smlouvy. V případě nepodstatného porušení má kupující právo na odstranění vady nebo slevu. U podstatného porušení si může zákazník vybrat způsob nápravy, zda chce věc opravit, vyměnit, dostat slevu nebo odstoupit od smlouvy. „Chtěli jsme našim zákazníkům i ostatním e-shopařům pomoci, a připravili jsme pro ně vzory všech potřebných smluv včetně všeobecných obchodních podmínek, které je možné stáhnout zde,“ dodal Miroslav Uďan.