Zákazník může od smlouvy odstoupit i po roce

4. 12. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: dTest)
Nové povinnosti při nákupu na internetu neminou spotřebitele ani obchodníky. Lhůta pro odstoupení od smlouvy bez udání důvodu může být dle nového občanského zákoníku i více než roční.
Foto: SXC.hu

Uzavírání smluv tzv. distančním způsobem zahrnuje nejen nákupy na internetu, ale také telefonické či katalogové objednávky nebo teleshopping – jednoduše všechny případy, kdy nejsou obě strany v době uzavření smlouvy osobně přítomny. „Spotřebitel bude mít i nadále možnost vrátit zboží bez udání důvodu do 14 dnů, ovšem pokud obchodník při nákupu nesplní svou povinnost informovat zákazníka o jeho právu odstoupit, lhůta se může prodloužit dokonce až na rok a 14 dní,“ upozornil Miloš Borovička z dTestu.

K odstoupení od smlouvy bylo třeba, aby bylo odstoupení doručeno obchodníkovi ve čtrnáctidenní lhůtě. Nyní postačí, když zákazník v tomto období stihne odstoupení alespoň odeslat. Aby měl však spotřebitel nárok na vrácení kupní ceny, musí také do 14 dnů od odstoupení od smlouvy vrátit obchodníkovi zakoupené zboží. Když to neudělá, prodejce není povinen vracet kupní cenu až do chvíle, než mu zboží přijde zpět, případně než bude mít jinak potvrzeno jeho odeslání. Doposud platilo, že obchodník musel peníze vrátit do 30 dnů od zákazníkova odstoupení od smlouvy bez ohledu na to, zda již bylo zboží vráceno.

Zákazník nově nemusí dostat zpět celou částku za dopravu, ale vždy jen takovou, která odpovídá nejlevnější variantě dopravy nabízené obchodníkem. Pokud tedy prodejce například nabízí nejnižší poštovné za 80 Kč, ale zákazník si zvolí kurýra za 200 Kč, prodejce mu vrátí za dopravu pouze 80 Kč.

Spotřebitelé by během lhůty k odstoupení měli se zbožím zacházet přiměřeně. Když totiž zákazník během lhůty k odstoupení zboží poškodí používáním nad rámec prostého vyzkoušení, může si prodejce strhnout také částku vynaloženou na opravu. „E-shop není půjčovna. Čtrnáctidenní lhůta je určena jen k vyzkoušení zboží, nikoliv k jeho intenzivnímu používání,“ dodal Miloš Borovička.

Podrobný článek se shrnutím důležitých změn v distančních smlouvách naleznete na www.dtest.cz/internet-NOZ.

Štítky: 

Podobné články

Jaké novinky, změny a povinnosti přináší Akt o digitálních službách (DSA)?

21. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest a ČTÚ)
Od 17. února 2024 vstoupil v plnou účinnost evropský Akt o digitálních službách (Digital Services Act – DSA). Jde o přímo účinné nařízení použitelné ve všech zemích Evropského hospodářského prostoru. Všichni poskytovatelé digitálních služeb, kteří zprostředkovávají cizí služby nebo obsah, budou mít nové povinnosti a uživatelé získají vůči zprostředkovatelům nová práva. Čtěte více

Spotřebitelská práva (a povinnosti) pro rok 2023

6. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Z pohledu práv spotřebitelů začíná rok 2023 poměrně zostra. Novela občanského zákoníku a zákona na ochranu spotřebitele přináší řadu novinek v oblasti uzavírání smluv po telefonu, slevových akcí nebo zveřejňování uživatelských recenzí, které se uplatní již od 6. ledna. Podstatně se také mění způsob, kdy a jakým způsobem bude moci spotřebitel zboží reklamovat. Čtěte více

dTest: Není sleva jako sleva

4. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Mezi běžnou praxi používanou k nalákání zákazníků stále častěji patří také využívání permanentních slevových akcí a výprodejů. Lákavě znějící sleva se však při bližším zkoumání nezřídka ukazuje pouze jako nepatrné snížení ceny, případně se cena nijak zásadně neliší od běžné nabídky na trhu. Od 6. ledna 2023 by však již nemělo být využívání takovýchto akcí pro obchodníky zdaleka tak snadné a bezpečné. Čtěte více

dTest: Jak to bude s reklamacemi po novele zákona?

17. 5. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Vláda předložila poslancům novelu, ve které se navrhuje od základu změnit mimo jiné tak podstatnou věc, jakou je zákonná záruka. Podle organizace dTest však může část vládního návrhu být vykládána proti zájmům běžných spotřebitelů. Čtěte více