Zákazníci preferují osobní odběr zboží z e-shopů
Lidé si oblíbili nákupy na e-shopech, přesto si však zboží rádi vyzvednou osobně. Ročně roste obrat českého segmentu e-commerce přibližně o 10 % a zvyšuje se i podíl internetových obchodů, které mají současně kamennou prodejnu nebo umožňují osobní odběr.
Je paradoxní, že lidé stále více nakupují na internetu, ale zboží si chtějí vyzvednout osobně. Tento jev je častější ve větších městech, kde velcí e-shopoví hráči mají i několik výdejen. Menší internetové obchody bez kamenné prodejny pak využívají služeb typu Uloženka nebo Zásilkovna. Důvody, které zákazníky vedou k osobnímu vyzvednutí své objednávky, jsou například přeplněné pošty nebo nutnost koordinace svého času s přepravní službou. Také cena za dopravu není často zanedbatelná, obzvláště když si zákazník nakoupí v řádech stokorun.
Proč jsou nákupy v e-shopech tak populární, když si pak lidé stejně zboží vyzvedávají sami? Stejně tak by si mohli zboží koupit přímo v obchodě. „Nákup na internetu nabízí větší výběr než kamenný obchod. Navíc si člověk může porovnat cenu a parametry okamžitě a v klidu, a tím pádem si vybrat to nejlepší,“ vysvětlil Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet, a dodal: „18 % nákupů v e-shopu je vyzvednuto osobně. Vedle ceny za balné a dopravu hraje také určitou roli nedůvěra, zda zboží dorazí v pořádku. V současné době je podíl internetových obchodů, které mají i kamenný obchod nebo jinou formu osobního odběru zboží, 32 %. Oproti minulému roku je to o 4 % více.“