Za první pololetí utratili Češi v e-shopech 41 miliard korun, nejnižší cena při jejich výběru již nerozhoduje

12. 8. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka.cz)
Celkově v prvním pololetí Češi nechali v e-shopech 41 miliard korun. Meziroční nárůst o 18 % potvrdil, že chuť nakupovat online Čechům stále nechybí. Významně rostly především segmenty kosmetiky a zdraví, jídla a oblečení. Češi už si navíc na internetu nevybírají jen nejlevnější nabídky – takto nakupuje jen 6 % uživatelů.
Foto: Freeimages.com

V prvním pololetí letošního roku vzrostl obrat internetových obchodů oproti stejnému období vloni o 18 %. „Pokud bychom brali v potaz top padesátku českého internetu, bude její růst větší a může dosahovat hranice 25 %. Pokud se však díváme na celý trh a na všechny jeho hráče, roste e-commerce o 18 %. Jde o vývoj trhu, který jsme očekávali,“řekl Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz, a pokračoval: „Každoročně je první polovina roku slabší než ta druhá, která vrcholí v čase vánočních nákupů. Teprve ty ukáží, jak moc úspěšný byl celý rok.

Mezi segmenty, jejichž obliba v prvním pololetí rostla nejvíce, patřila kosmetika, zdraví a lékárna, potraviny, a vzrostl také zájem o nákup oblečení online. „S trendem nákupu čerstvých potravin online jsme začali na Heurece sledovat také vyšší zájem o trvanlivé produkty. Například v kategoriích cereálie, oříšky a semínka nebo kuchyňské oleje došlo až k dvojnásobnému meziročnímu nárůstu,“popsal Tomáš Braverman.  V segmentu oblečení je, kromě módního zboží, pro nákup online oblíbený i celkem netradiční sortiment. Mezi konkrétní kategorie patří například dámské a pánské ponožky, pánské boty nebo svetry a mikiny.

Cena není na prvním místě

Dlouhodobě je patrný trend vybírání e-shopu podle hodnocení ostatních, ceny dopravy a dalších doplňkových služeb, které nabízí. Nejnižší cena už pro výběr nabídky e-shopu není rozhodujícím faktorem. „Podle nejnižší ceny si nabídky řadí jen zhruba šest procent internetových uživatelů. Pro všechny ostatní vstupují do rozhodování o výběru jiné klíčové faktory, především důvěryhodnost prodejce, rychlost dodání nebo cena a možnosti dopravy,“ doplnil Tomáš Braverman z Heureky.

 

Obrat českých e-shopů (v miliardách korun)
První pololetí roku201420152016
Obrat (v miliardách korun)293541
Meziroční nárůst10%20%18%

Ruku v ruce s dopravou hrají při rozhodování roli také možnosti platby, které dané e-shopy nabízí. „V nabídce e-shopů se stále ještě nejčastěji objevuje právě dobírka, která je českým fenoménem. Dlouhodobě však sledujeme pokles její popularity na úkor online platebních metod,“řekl Braverman. Podle něj je dobírka stále oblíbená mimo jiné i kvůli rychlosti expedice zboží. „Online platební metody však nabízí naprosto stejný komfort, tedy okamžité připsání peněz, jsou bezpečné a především jsou bezplatné,“ připomněl Braverman. Online platební metody (platbu kartou online a platební tlačítka) aktuálně volí 17, respektive osm procent zákazníků.

 

Podíl jednotlivých platebních metod v českých e-shopech
Rok20152016
Bankovní převod9%9%
Dobírka38%35%
Online platba kartou13%17%
PayPal a Jiné1%1%
Platba při převzetí29%28%
Platební tlačítko (rychlý bankovní převod)8%8%
Splátky2%2%

Podobné tempo jako v minulých letech si také drží nakupování přes mobilní telefony. „Stále sledujeme, že segment mobilních nákupů roste. Objemy nákupů i podíly návštěvnosti se zvyšují a korespondují s tím, jak prodejci vylepšují své mobilní stránky a pracují na mobilních nebo responzivních webech svých obchodů,“ prohlásil Tomáš Braverman. Přístupy z mobilních zařízení tvoří na Heurece 33 %. „Veškerý obrat nákupů z mobilu překročí v tomto roce desetiprocentní podíl,“ uzavřel Braverman.

Údaje vyplývají z dat nákupního portálu Heureka.cz a veřejně dostupných dat o e-commerce.

Podobné články

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více