Za elektroniku pod stromeček Češi v průměru utratí 3 500 korun

25. 11. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Intel)
Elektronice budou na Vánoce dominovat telefony, notebooky s „odtržitelným“ displejem a nově drony. Oproti loňsku stoupne útrata za elektroniku zhruba o dvě stě korun. V průměru za elektroniku spotřebitelé utratí 3 500 korun, za chytrý mobil či počítač dokonce 10 000 korun.

„Mezi dárky nad pět tisíc korun kralují chytré telefony a notebooky, zejména ty konvertibilní, dva v jednom‘, ze kterých je možné odtržením displeje udělat tablet. Novinkou budou dálkově ovládané drony. V nižší cenové kategorii jsou hitem zařízení pro péči o zdraví a tělo, zejména chytré a fitness náramky a sport-testery. Nadělovat se budou i různé doplňky, jako jsou selfie tyče, sluchátka, externí baterie či disky,“ shrnul výsledky ankety Martin Vařbuchta ze společnosti Intel, která anketu mezi největšími tuzemskými prodejci elektroniky Alza.cz, CZC.cz, Mall.cz a Datart uskutečnila.

„Ženy budou nejčastěji obdarovávány notebooky 2v1, mobilními telefony, fitness náramky či mixéry na smoothie,“ řekla Šárka Jakoubková ze společnosti Alza.cz. „Muži se sami či za přispění partnerky obdarují high-endovou počítačovou výbavou, produkty pro chytrou domácnost, elektronickými doplňky do auta či pro sport,“ dodal Tomáš Pilský ze společnosti CZC.cz. „Teenageři se mohou těšit na akční kamery, chytré telefony, herní konzole, sluchátka, konvertibilní notebooky či selfie tyče,“ vyjmenovala Iva Pavlousková ze společnosti Datart. Tradiční vlněné ponožky by měly být podle Michaly Gregorové ze společnosti Mall.cz nahrazeny praktičtějšími dárky ve formě externích disků nebo zdrojů napájení (tzv. powerbank).

Čechy v nákupech brzdí hlavně nedostatek invence „co koupit“, na nedostatek peněz si nestěžují. „Nejvíce se nad výběrem dárku trápí muži. Vybrat správný vánoční dárek shledává nejtěžším 63 % z nich. Absence nápadů tak v ČR výrazně dominuje nad nedostatkem financí na dárky (31 %) či nedostatkem času (6 %),“ shrnul Martin Vařbuchta.

Nákupy vyvrcholí třetí prosincový týden

Předvánoční nákupy jsou již v plném proudu, potvrzují tuzemští prodejci oslovení v anketě. Dárky začali lidé kupovat již koncem října, ale nyní již rapidně stoupají každým dnem a budou kulminovat třetí týden v prosinci. Aby on-line nákup dorazil balíkovou přepravou do Štědrého dne, doporučují prodejci objednat alespoň s týdenním předstihem. Na výdejních místech či v prodejně bude možné objednané zboží vyzvednout u všech oslovených prodejců ještě 23. prosince, v případě prodejen Datart dokonce 24. prosince.

Podle loňského průzkumu Češi společně s Němci, Brity a Francouzi pořizují dárky s výrazným předstihem. „Téměř polovina (49 %) tuzemských spotřebitelů má již 1. prosince většinu dárků nakoupeno, zatímco ve většině států Evropy se nákupy pod stromeček realizují až během prosince. Padají i genderová klišé, například tuzemskou raritou je, že během roku nakupují více muži než ženy (16 % ku 13 %),“ uzavřel Martin Vařbuchta.

Štítky: 

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více