Vývoj spamu ve 3. čtvrtletí 2015 – zneužívala se prázdninová témata

23. 11. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Kaspersky Lab)
Spam ve třetím čtvrtletí letošního roku tvořil 54,2 % e-mailové komunikace. Objevil se také nový phishingový trik, jak obejít spamové filtry. Podvodné odkazy a text zprávy byly namísto v těle e-mailu umístěny v přiloženém PDF dokumentu.

Letní prázdninová sezona se vyznačovala falešnými upozorněními od rezervačních služeb, leteckých společností a hotelů. Útočníci je používali k šíření škodlivých programů jako například Trojan-Downloader.JS.Agent.hhy, který se maskoval jako elektronická letenka, či hotelová rezervace. Další spamové zprávy nabízely zahraničním nápadníkům možnost vybrat si nevěstu. Když oběť odpověděla, přišla další nevyžádaná zpráva a některé „nevěsty“ žádaly o peníze, aby mohly svého nápadníka navštívit.

Druhé čtvrtletí bylo, co se týče množství spamu, relativně stabilní. Oproti tomu třetí čtvrtletí zaznamenalo značné posuny v podílu nevyžádané pošty na celosvětovém e-mailovém provozu. Nárůst spamu kopíroval letní prázdniny a po červenci a srpnu následoval v září znatelný pokles. Průměrný podíl nevyžádané pošty ve třetím čtvrtletí činil 54,19 %, což je o 0,8 procentního bodu více než ve druhém čtvrtletí.

Žebříčku škodlivých programů zaslaných e-mailem vévodila stejně jako ve druhém čtvrtletí falešná HTML stránka Trojan-Spy.HTML.Fraud.gen. Ta napodobovala důležitá upozornění z komerčních bank, leteckých společností, nebo e-shopů. Zemí, do které spam nejvíce směřoval, bylo stejně jako v předchozím kvartálu Německo s 18,47 %, a to i přes to, že oproti druhému čtvrtletí klesl jeho podíl o 1,12 %. Následovala Brazílie s 11,7 % a Rusko se 7,56 %, které bylo v druhém čtvrtletí páté. Zdrojovým zemím vévodilo USA s 15,34 %. Na druhém místě se v žebříčku zdrojových zemí umístil Vietnam s 8,42 % a třetí skončila Čína se 7,15 %. Rusko, které bylo ve druhém čtvrtletí druhé, se s podílem 5,79 % posunulo na čtvrté místo. Další pozice obsadilo Německo a Francie.

Údaje vyplývají ze čtvrtletní zprávy společnosti Kaspersky Lab „Spam and Phishing in Q3 2015“.

Štítky: 
Bezpečnost, Spam, Kaspersky

Podobné články

Výdaje na kybernetickou bezpečnost letos v Evropě vzrostou o 11,8%

9. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Společnost IDC předpokládá, že výdaje na bezpečnost v Evropě v roce 2025 meziročně vzrostou o 11,8 %. Geopolitický vývoj, zintenzivnění kybernetické kriminality a zpřísňující se regulační prostředí nutí evropské organizace přijímat stále sofistikovanější obranná opatření. Očekává se, že výdaje na bezpečnost zůstanou po celé období 2023-2028 vysoké a do roku 2028 dosáhnou téměř 97 miliard USD. Čtěte více

Celosvětové výdaje na kybernetickou bezpečnost letos vzrostou o 12,2 %

27. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
IDC očekává, že celosvětové výdaje na bezpečnost vzrostou v roce 2025 meziročně o 12,2 %. Rostoucí složitost a četnost kybernetických hrozeb - urychlená umělou inteligencí - nutí organizace přijímat pokročilejší obranná opatření. V důsledku toho se předpokládá, že výdaje na bezpečnost budou po období mezi lety 2023 až 2028 trvale růst až na 377 miliard dolarů. Čtěte více

Stabilní a odolný: Takový byl podle IDC vloni trh s bezpečnostními zařízeními

12. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle společnosti IDC byly celkové tržby na trhu s bezpečnostními zařízeními stabilní. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2024 trh vykázal 1,5% růst v tržbách a dosáhly 5,1 miliardy dolarů (meziroční nárůst 77 milionů dolarů). Z hlediska tržeb si vloni nejlépe vedl region EMEA s meziročním nárůstem o 12,4 %. Dodávky činily 1,2 milionu kusů (2,7% nárůst ve srovnání se stejným obdobím roku 2023). Čtěte více

Boris Hlinka (Synology): Partneři oceňují náš provázaný ekosystém

27. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Borisem Hlinkou, produktovým manažerem společnosti Synology pro Českou republiku a Slovensko, jsme hovořili nejen o novinkách v portfoliu tohoto výrobce. Kromě samotných produktů jsme se zaměřili také na důležitost komplexního ekosystému, rostoucí roli modelu SaaS, význam doplňkových služeb nebo dnes všudypřítomnou umělou inteligenci. Čtěte více