Využívání počítačů a internetu v ČR

3. 4. 2013. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČTÚ)
Počítač využívá téměř 80 % respondentů, internet pak 76 %. Počítačům věnují uživatelé v průměru 20 hodin týdně, internetu 17. Tyto a další informace vyplynuly z výzkumu ČTU, který probíhal mezi obyvateli ČR staršími 15 let.
Zdroj: Sxc.hu

Dvě třetiny lidí využívají internet s denní či téměř denní frekvencí. Život bez něj si neumí představit 63 % uživatelů.

Podíl uživatelů počítače i internetu se mírně zvyšuje s růstem velikosti místa bydliště. Tomuto trendu se ovšem vymykají nejmenší obce do 999 obyvatel. V nich je mírně vyšší počet uživatelů než v obcích větších.

Výsledky výzkumu potvrzují, že e-maily (a SMS) vytlačily klasické dopisy. Většina lidí také přesunula na internet i hledání v jízdních řádech, domácích mapách, slovnících nebo encyklopediích a sleduje na něm i předpovědi počasí. Naopak v klasické podobě zůstává pro většinu lidí sledování televize a rozhlasu, stejně jako hledání informací o jejich programu, nebo také čtení zpráv, zájmových časopisů, seznamování se s novými přáteli i partnery či hledání v telefonních seznamech.

Nejčastěji je internet využíván doma (72 %), v práci jej využívá 29 % lidí.

Nejvyužívanější činností na internetu je e-mail, který využívá 96 % uživatelů, druhou nejrozšířenější činností je vyhledávání informací (přes 90 %). Sociální sítě se velmi rychle probojovaly na páté místo mezi aktivitami na internetu.

Naopak nakupování je aktivitou, které se věnuje velký počet respondentů, ale s nižší frekvencí. Pouhá necelá čtvrtina na internetu vůbec nenakupuje.

Uživatelé zabezpečují své počítače nejčastěji prostřednictvím časté aktualizace antiviru (78 %), druhou nejrozšířenější obranou (60 %) je „neplatit na internetu kreditní kartou“. Mladí respondenti častěji jako obranu volí používání více e-mailových účtů, více identit, používání různých hesel k různým účtům. Nejstarší uživatelé se naopak častěji brání tím, že nenakupují prostřednictvím internetu.

Uživatelé v průměru za připojení domácnosti k internetu utratí 430 Kč měsíčně. Průměrný měsíční výdaj za mobilní připojení je nižší. Uživatelé za něj v průměru utratí 293 Kč.

Během posledních dvou let změnilo poskytovatele internetového připojení 13 % uživatelů, z toho 1 % změnilo poskytovatele více než jedenkrát. Při výběru internetového připojení jsou nejdůležitějšími parametry cena a spolehlivost. Cenu považuje 70 % uživatelů za rozhodně důležitou a spolehlivost považuje za rozhodně důležitou 69 %. Rychlost je nejdůležitější pro nejmladší uživatele.

Štítky: 

Podobné články

Celosvětové výdaje na IT letos vzrostou o osm procent

29. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Podle nejnovější prognózy Gartneru celosvětové výdaje na IT v roce 2024 dosáhnou 5,06 bilionu dolarů, což je o 8 % více než v roce 2023. Jde o zvýšení oproti předpovědi z předchozího čtvrtletí, kdy byl odhadován růst o 6,8 %. Čtěte více
Ilustrační foto (Motorola)

Samsung se znovu stal nejprodávanější značkou chytrých telefonů

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej smartphonů v prvním čtvrtletí roku 2024 podle IDC meziročně vzrostl o 7,8 % a Samsung se znovu vyhoupl do pozice nejprodávanějšího výrobce. Čtěte více

Globální prodej PC se v prvním čtvrtletí 2024 vrátil na předpandemickou úroveň

10. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle údajů společnosti IDC se celosvětový trh s osobními počítači po dvou letech poklesu vrátil v prvním čtvrtletí roku 2024 k růstu. Celkem se v tomto období prodalo 59,8 milionu PC, což představuje meziroční nárůst o 1,5 %. Čtěte více

Prodej tabletů vykazoval v prvním čtvrtletí 2024 známky oživení

9. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětové dodávky tabletů podle IDC vykázaly v prvním čtvrtletí roku 2024 po více než dvou letech poklesu mírný meziroční nárůst (o 0,5 %) na celkových 30,8 milionu kusů. Čtěte více