Využívání počítačů a internetu v ČR

3. 4. 2013. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČTÚ)
Počítač využívá téměř 80 % respondentů, internet pak 76 %. Počítačům věnují uživatelé v průměru 20 hodin týdně, internetu 17. Tyto a další informace vyplynuly z výzkumu ČTU, který probíhal mezi obyvateli ČR staršími 15 let.
Zdroj: Sxc.hu

Dvě třetiny lidí využívají internet s denní či téměř denní frekvencí. Život bez něj si neumí představit 63 % uživatelů.

Podíl uživatelů počítače i internetu se mírně zvyšuje s růstem velikosti místa bydliště. Tomuto trendu se ovšem vymykají nejmenší obce do 999 obyvatel. V nich je mírně vyšší počet uživatelů než v obcích větších.

Výsledky výzkumu potvrzují, že e-maily (a SMS) vytlačily klasické dopisy. Většina lidí také přesunula na internet i hledání v jízdních řádech, domácích mapách, slovnících nebo encyklopediích a sleduje na něm i předpovědi počasí. Naopak v klasické podobě zůstává pro většinu lidí sledování televize a rozhlasu, stejně jako hledání informací o jejich programu, nebo také čtení zpráv, zájmových časopisů, seznamování se s novými přáteli i partnery či hledání v telefonních seznamech.

Nejčastěji je internet využíván doma (72 %), v práci jej využívá 29 % lidí.

Nejvyužívanější činností na internetu je e-mail, který využívá 96 % uživatelů, druhou nejrozšířenější činností je vyhledávání informací (přes 90 %). Sociální sítě se velmi rychle probojovaly na páté místo mezi aktivitami na internetu.

Naopak nakupování je aktivitou, které se věnuje velký počet respondentů, ale s nižší frekvencí. Pouhá necelá čtvrtina na internetu vůbec nenakupuje.

Uživatelé zabezpečují své počítače nejčastěji prostřednictvím časté aktualizace antiviru (78 %), druhou nejrozšířenější obranou (60 %) je „neplatit na internetu kreditní kartou“. Mladí respondenti častěji jako obranu volí používání více e-mailových účtů, více identit, používání různých hesel k různým účtům. Nejstarší uživatelé se naopak častěji brání tím, že nenakupují prostřednictvím internetu.

Uživatelé v průměru za připojení domácnosti k internetu utratí 430 Kč měsíčně. Průměrný měsíční výdaj za mobilní připojení je nižší. Uživatelé za něj v průměru utratí 293 Kč.

Během posledních dvou let změnilo poskytovatele internetového připojení 13 % uživatelů, z toho 1 % změnilo poskytovatele více než jedenkrát. Při výběru internetového připojení jsou nejdůležitějšími parametry cena a spolehlivost. Cenu považuje 70 % uživatelů za rozhodně důležitou a spolehlivost považuje za rozhodně důležitou 69 %. Rychlost je nejdůležitější pro nejmladší uživatele.

Štítky: 

Podobné články

AI brýle HTC VIVE Eagle

AR a VR headsety a chytré brýle se stávají mainstreamem

23. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle informací společnosti IDC celosvětové dodávky AR/VR headsetů v kombinaci s chytrými brýlemi bez displeje vzrostou v roce 2025 o 39,2 % a jejich prodej dosáhne 14,3 milionu kusů. Prodeji budou dominovat chytré brýle typu Ray-Ban od Meta, přičemž tato kategorie během tohoto roku díky novým produktům vzroste o 247,5 %. Čtěte více

Trh podnikových WLAN sítí vzrostl ve druhém čtvrtletí roku 2025 o 13,2 %

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle výsledků průzkumu společnosti IDC vzrostl celosvětový prodej komponentů bezdrátových lokálních sítí (WLAN) pro podniky ve druhém čtvrtletí roku 2025 meziročně o 13,2 % a dosáhl hodnoty 2,6 miliardy USD, čímž navázal na růstový trend trhu z předchozího kvartálu. Čtěte více

Agentní AI v příštích letech ovládne rozpočty firem na IT

28. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Agentická umělá inteligence bude podle IDC v příštích pěti letech dominovat růstu firemních rozpočtů na IT. V roce 2029 do ní budou podniky investovat přibližně 1,3 biliionu dolarů. Bezprecedentní růstová prognóza navíc signalizuje transformaci IT od softwaru k produktům a službám založeným na umělé inteligenci. Čtěte více

Prodej tabletů ve 2. čtvrtletí 2025 vzrostl o 13,1 %

11. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle údajů IDC vzrostly celosvětové dodávky tabletů ve druhém čtvrtletí roku 2025 meziročně o 13,1 % na celkových 38,3 milionu kusů. Trh tak navázal na pozitivní vývoj prodeje z prvního čtvrtletí. Hlavními tahouny růstu byly výměna starších zařízení za nová způsobená dobíhajícími produktovými cykly, zvětšování skladových zásob před zavedením cel nebo podpora vzdělávacích projektů v Číně. Čtěte více