Virtuální realita může pomoci i při léčbě ledvinových onemocnění

9. 9. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Lifeliqe )
Virtuální realita ve zdravotnictví představuje obrovský potenciál, jednak pro rozvoj oboru jako takového a zároveň také pro ty, kteří VR uchopí za správný konec. Jednou z nejnovějších oblastí je léčba ledvinových onemocnění.

Lidí trpících chronickým onemocnění ledvin celosvětově přibývá. Například v Česku může jít podle lékařů už o každého devátého. Problémem je, že příznaky se většinou projevují až ve chvíli, kdy se jejich funkce sníží pod 25 %. Řada pacientů se tak k lékaři dostane až ve chvíli, kdy už je selhání ledvin nezvratné.

„Růst onemocnění ledvin je hnací silou zvyšující se poptávky po kvalitně vyškolených dialyzačních technicích. Jsou nezastupitelní při péči o pacienty podstupující operace při selhání či dysfunkci ledvin. Takto vyškolení odborníci obsluhují a monitorují dialyzační přístroje ve zdravotnických zařízeních pod dohledem sester a lékařů – nefrologů,“ popsal ředitel české pobočky Lifeliqe Matouš Tlapák.

Budoucností jsou certifikovaní specialisté

Jak vidíme z celé řady analýz, už nastává doba, kdy si s jednou profesí po celý život nevystačíme. Pro rychlé získání nových pracovních dovedností slouží „non-degree credentials“ - certifikované kurzy, po jejichž získání se uchazeč sice nemůže prokázat titulem. Získá ale praktické znalosti a dovednosti. Kromě toho obdrží certifikát, díky kterému se může ucházet o práci ve zcela jiném oboru. Dokáže tak zvýšit svůj plat a ve výsledku i životní standard,“ vysvětlil ředitel české pobočky Lifeliqe.

Virtuální (VR), rozšířená (AR) a hybridní realita (MR) – hrají stále větší roli i v oblasti lidských zdrojů. Dnes již existuje celá řada studií, které poukazují na vyšší efektivitu využití těchto technologií v učení a tréninku. Od snížení výdajů na školení pro zaměstnavatele, přes vyšší schopnost připravit pracovníky na riziková povolání. Cílem je snížit chybovost vedoucí k materiálním škodám či újmě na zdraví. Uchazeči o zaměstnání a účastníci rekvalifikačních programů si mohou pomocí virtuální reality snadno osvojit práci s nástroji, technikami, rutinami i rizikovými postupy důležitými pro danou práci.

Nastartují novou kariéru během týdnů či měsíců

Projekty, které před několika lety vypadaly jako science fiction, se v některých amerických státech stávají realitou. Podíl na tom má i Lifeliqe. Společnost uspěla v americkém státě Nevada ve vládou podporovaném projektu SANDI (Supporting and Advancing Nevada’s Dislocated Individuals). Ten rozvíjí zaměstnanost na jihozápadě třetí nejlidnatější země světa.

Ve vybraných státech – včetně Nevady – jsou to stále častěji knihovny, které bývají prvním krokem k nové kariéře. Jsou výrazně efektivnější než úřady práce, které se ani ve Spojených státech netěší dobré reputaci. K tomu bibliotékám slouží takzvaná „one-stop centra“. 

Podobné projekty jsou cennou inspirací i pro český pracovní trh. Nevada do těchto programů investovala nemalé finanční prostředky a státy jako Kalifornie, Washington nebo Oregon ji postupně následují,“ vysvětluje Matouš Tlapák.

Video : 

Podobné články

Výdaje na AR/VR v regionu EMEA do roku 2029 dosáhnou 8,4 miliardy dolarů

29. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Výdaje na rozšířenou a virtuální realitu v regionu EMEA podle IDC do roku 2029 dosáhnou 8,4 miliardy dolarů, což představuje 16% pětiletou složenou roční míru růstu (CAGR). Očekává se, že po celé sledované období budou dominantní tržní silou spotřebitelé. Díky rostoucí poptávce po náhlavních soupravách by však mělo růst také využívání AR/VR řešení v podnicích. Čtěte více

IDC očekává zastavení růstu AR a VR headsetů

9. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle nejnovějších informací společnosti IDC vzrostly celosvětové prodeje náhlavních souprav pro rozšířenou a virtuální realitu v roce 2024 o 10 %. Uvedení nových produktů od stávajících hráčů i vstup několika nových firem do tohoto segmentu pomohlo trhu po dvou letech poklesu opět k růstu. Letos však nejspíš bude opět o něco hůř… Čtěte více

Meta nastavuje v oblasti AR/VR laťku, ale konkurence se teprve formuje

23. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Po dvou čtvrtletích poklesu se celosvětové dodávky náhlavních souprav pro rozšířenou a virtuální realitu vrátily k růstu. Objem jejich prodeje ve třetím čtvrtletí roku 2024 podle IDC vzrostl o 12,8 %. Růst byl z velké části tažen primárně společností Meta. Čtěte více

Prodeje AR/VR headsetů porostou díky smíšené a rozšířené realitě

2. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Prodej náhlavních souprav pro rozšířenou a virtuální realitu podle IDC v prvním čtvrtletí roku 2024 meziročně klesl o 67,4 %. Pokles se podle agentury očekával a je připisován přechodem trhu do nových segmentů, jako jsou právě smíšená realita (MR) a rozšířená realita (ER). Navzdory poklesu prodeje vzrostla průměrná prodejní cena (ASP) headsetů na více než 1 000 USD. Čtěte více