Virtuální realita a byznys

11. 10. 2018. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Jedním z nejzajímavějších trendů posledních let je virtuální realita. Technologie se staly postupnými a virtuální realita se dostala na takovou úroveň, že už není jen zábavou hrstky technologických nadšenců, ale stala se skutečně použitelnou. Virtuální realita už není jen záležitostí zábavního průmyslu, ale začíná pronikat i do dalších oblastí, kde její použití skýtá řadu nových obchodních příležitostí.

Ve virtuální realitě nejsme omezováni limity skutečného světa, platí zde jiná pravidla – můžete se přesouvat z místa na místo a napříč časem jen mrknutím oka a prohlížet si objekty a místa, které bychom v reálném životě nespatřili. O zpopularizování této technologie se postaral zejména zábavní a herní průmysl, ale virtuální realita a rozšířená realita jsou také mocné nástroje podnikání. Pojďte prozkoumat ty nejzajímavější způsoby použití virtuální reality a možnosti, kudy se může ubírat v budoucnosti.

Dopad na všechny oblasti podnikání

V posledních třech letech se o novou vlnu zájmu o virtuální realitu zasadily zejména čtyři společnosti – HTC, Sony, Oculus VR a Samsung, které se zaměřily na dostupné systémy pro koncové uživatele a nabídly jim několik headsetů. Díky tomu zajistily, že se virtuální realita dostala do povědomí koncových uživatelů. Předpokládá se, že obchodní potenciál VR bude brzy masově využíván a dalece přesáhne její zábavní využití. Podle průzkumu společnosti Tractica přesáhnou do roku 2021 výdaje na komerční VR technologie devět miliard dolarů.

Veškeré činnosti a procesy, které provádíme v souvislosti s obchodními aktivitami (zákaznický servis, marketing, účetnictví, HR, výroba…) lze simulovat ve virtuální realitě. Když to zjednodušíme, lze úkoly, které můžeme ve VR provádět, rozdělit na dvě skupiny, jde buď o trenažér, nebo simulaci.

  • Trenažér

Pro účely tréninku virtuální realita nabízí možnost uměle vytvořit jakoukoliv situaci. Rostoucí úroveň grafiky přináší dosud nebývalý fotorealismus a dokáže mozek ošálit tak, že do jisté míry uvěří, že to, co vidí, je skutečné. Díky tomu lze sledovat, jak uživatel na některé podněty reaguje, jak se chová a tyto poznatky lze dále vyhodnocovat a učit se z nich. Skvělý příklad, jak takový VR trenažér vypadá, je Oculus VirtualSpeech, což je VR aplikace pomáhající zlepšit obchodní dovednosti a obsahuje například virtuální přípravy na pohovor, uživatel si může vyzkoušet prezentaci před velkým publikem a další, a to vše v realisticky vyhlížejícím prostředí. Simulace Takzvaná simulace je založená na tom, že je v prostředí virtuální reality možné provádět libovolné úkony bez fyzické přítomnosti nebo s omezeními, jež přinášejí fyzikální zákony reálného světa. Možnosti modelování a interakce se simulovanými objekty jsou ve virtuální realitě prakticky neomezené a je možné provádět simulace činností, které by ve skutečném světě nebyly možné.

  • Simulace

Takzvaná simulace je založená na tom, že je v prostředí virtuální reality možné provádět libovolné úkony bez fyzické přítomnosti nebo s omezeními, jež přinášejí fyzikální zákony reálného světa. Možnosti modelování a interakce se simulovanými objekty jsou ve virtuální realitě prakticky neomezené a je možné provádět simulace činností, které by ve skutečném světě nebyly možné.

Design a prototypování

Možnosti virtuální reality jsou skvěle využitelné ve výrobním průmyslu, kde VR umožňuje simulovat a testovat jakékoliv výrobní procesy, mechanismy i produkty. Lze připravit testy, které ověří spolehlivost a fungování výrobku za jakýchkoliv podmínek, a to mnohem efektivněji, rychleji a bezpečněji, než je běžnou praxí. Pochopitelně je zapotřebí počítat s pořizovacími i provozními náklady na VR systém a jeho obsluhu, ale to pravděpodobně do budoucna změní prodejní model VR-as-aservice, který je v současné době zajímavou obchodní příležitostí.

Úspora a nové možnosti

Využitím VR se dají ve výrobním průmyslu ušetřit miliony, protože už není zapotřebí vytvářet plnohodnotné a funkční prototypy různých produktů – vše je možné nasimulovat. Výsledek je natolik přesvědčivý, že se VR používá pro designování a prototypování i v leteckém průmyslu, přičemž Boeing i Airbus používají simulovaná digitální prostředí k návrhu a testování nových funkcí a modelů opravdu ve velkém.

Pokračování článku najdete v říjnovém vydání Digitálního Reseller Magazinu.

Podobné články

Deset kybernetických nebezpečí roku 2024: Hrozby, trendy a doporučení

25. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Eviden)
S každým rokem roste počet a intenzita kybernetických útoků. Do roku 2025 by pak kyberzločinci měli celosvětově způsobit škody za 10,5 bilionu dolarů. Ruku v ruce s tím pak jde rostoucí zájem firem o služby prediktivní bezpečnosti. Vedle „tradičních aktivit“ poroste i závažnost útoků přes kvantové počítače, umělou inteligenci, 5G infrastrukturu nebo virtuální realitu. Čtěte více

Poslední kvartál roku 2023 přinesl prudký nárůstu prodeje AR a VR headsetů

19. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Díky zlepšující se makroekonomické situaci a zahájení prodeje nových modelů došlo ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 podle IDC k celosvětovému meziročnímu nárůstu prodeje náhlavních souprav pro rozšířenou a virtuální realitu o 130,4 %. Čtěte více

HTC VIVE rozšířilo nabídku profesionálních služeb

1. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: HTC Vive)
Společnost HTC VIVE představila profesionální verzi headsetu VIVE XR Elite Business Edition s podporou LBE softwaru a službami VIVE Business+. Ty usnadní správu celých flotil headsetů i nasazení obsahu v jakémkoli měřítku. Nová edice přináší i nové fyzické doplňky pro ještě důslednější všestrannost a zvýšení pohodlí při delších sezeních nebo při spolupráci více uživatelů. Čtěte více
Vlevo Krzysztof Konieczny, CEO společnosti Sun Capital, a vpravo Marek Prorok,  sales manager projektu Company (Un)Hacked v Zebra systems

Zebra systems se stala distributorem bezpečnostních VR kurzů Company (Un)Hacked

26. 1. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Společnost Zebra systems se stala distributorem řešení Company (Un)Hacked umožňujícího komplexní trénink kybernetické bezpečnosti ve virtuální realitě. Interaktivní trénink ve virtuální realitě pomáhá zvyšovat povědomí o kybernetické bezpečnosti a ochraně dat mezi zaměstnanci. Čtěte více