Virtuální realita a byznys

11. 10. 2018. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Jedním z nejzajímavějších trendů posledních let je virtuální realita. Technologie se staly postupnými a virtuální realita se dostala na takovou úroveň, že už není jen zábavou hrstky technologických nadšenců, ale stala se skutečně použitelnou. Virtuální realita už není jen záležitostí zábavního průmyslu, ale začíná pronikat i do dalších oblastí, kde její použití skýtá řadu nových obchodních příležitostí.

Ve virtuální realitě nejsme omezováni limity skutečného světa, platí zde jiná pravidla – můžete se přesouvat z místa na místo a napříč časem jen mrknutím oka a prohlížet si objekty a místa, které bychom v reálném životě nespatřili. O zpopularizování této technologie se postaral zejména zábavní a herní průmysl, ale virtuální realita a rozšířená realita jsou také mocné nástroje podnikání. Pojďte prozkoumat ty nejzajímavější způsoby použití virtuální reality a možnosti, kudy se může ubírat v budoucnosti.

Dopad na všechny oblasti podnikání

V posledních třech letech se o novou vlnu zájmu o virtuální realitu zasadily zejména čtyři společnosti – HTC, Sony, Oculus VR a Samsung, které se zaměřily na dostupné systémy pro koncové uživatele a nabídly jim několik headsetů. Díky tomu zajistily, že se virtuální realita dostala do povědomí koncových uživatelů. Předpokládá se, že obchodní potenciál VR bude brzy masově využíván a dalece přesáhne její zábavní využití. Podle průzkumu společnosti Tractica přesáhnou do roku 2021 výdaje na komerční VR technologie devět miliard dolarů.

Veškeré činnosti a procesy, které provádíme v souvislosti s obchodními aktivitami (zákaznický servis, marketing, účetnictví, HR, výroba…) lze simulovat ve virtuální realitě. Když to zjednodušíme, lze úkoly, které můžeme ve VR provádět, rozdělit na dvě skupiny, jde buď o trenažér, nebo simulaci.

  • Trenažér

Pro účely tréninku virtuální realita nabízí možnost uměle vytvořit jakoukoliv situaci. Rostoucí úroveň grafiky přináší dosud nebývalý fotorealismus a dokáže mozek ošálit tak, že do jisté míry uvěří, že to, co vidí, je skutečné. Díky tomu lze sledovat, jak uživatel na některé podněty reaguje, jak se chová a tyto poznatky lze dále vyhodnocovat a učit se z nich. Skvělý příklad, jak takový VR trenažér vypadá, je Oculus VirtualSpeech, což je VR aplikace pomáhající zlepšit obchodní dovednosti a obsahuje například virtuální přípravy na pohovor, uživatel si může vyzkoušet prezentaci před velkým publikem a další, a to vše v realisticky vyhlížejícím prostředí. Simulace Takzvaná simulace je založená na tom, že je v prostředí virtuální reality možné provádět libovolné úkony bez fyzické přítomnosti nebo s omezeními, jež přinášejí fyzikální zákony reálného světa. Možnosti modelování a interakce se simulovanými objekty jsou ve virtuální realitě prakticky neomezené a je možné provádět simulace činností, které by ve skutečném světě nebyly možné.

  • Simulace

Takzvaná simulace je založená na tom, že je v prostředí virtuální reality možné provádět libovolné úkony bez fyzické přítomnosti nebo s omezeními, jež přinášejí fyzikální zákony reálného světa. Možnosti modelování a interakce se simulovanými objekty jsou ve virtuální realitě prakticky neomezené a je možné provádět simulace činností, které by ve skutečném světě nebyly možné.

Design a prototypování

Možnosti virtuální reality jsou skvěle využitelné ve výrobním průmyslu, kde VR umožňuje simulovat a testovat jakékoliv výrobní procesy, mechanismy i produkty. Lze připravit testy, které ověří spolehlivost a fungování výrobku za jakýchkoliv podmínek, a to mnohem efektivněji, rychleji a bezpečněji, než je běžnou praxí. Pochopitelně je zapotřebí počítat s pořizovacími i provozními náklady na VR systém a jeho obsluhu, ale to pravděpodobně do budoucna změní prodejní model VR-as-aservice, který je v současné době zajímavou obchodní příležitostí.

Úspora a nové možnosti

Využitím VR se dají ve výrobním průmyslu ušetřit miliony, protože už není zapotřebí vytvářet plnohodnotné a funkční prototypy různých produktů – vše je možné nasimulovat. Výsledek je natolik přesvědčivý, že se VR používá pro designování a prototypování i v leteckém průmyslu, přičemž Boeing i Airbus používají simulovaná digitální prostředí k návrhu a testování nových funkcí a modelů opravdu ve velkém.

Pokračování článku najdete v říjnovém vydání Digitálního Reseller Magazinu.

Podobné články

Prorazí konečně VR díky novince, na které se podíleli společnosti HP, Valve a Microsoft?

8. 6. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: HP Inc.)
Společnost HP Inc. představila náhlavní soupravu pro virtuální realitu (VR) HP Reverb G2, vyvinutou ve spolupráci se špičkami v odvětví, firmami Valve a Microsoft. HP Reverb G2 nabízí špičkovou optiku, inside-out tracking, prostorové 3D audio, přirozené pohyby, komfort při dlouhém nošení a podporu pro Windows Mixed Reality i SteamVR. Čtěte více

HTC rozšířilo nabídku VR headsetů. Bojovat chce výbavou i cenou

24. 2. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: HTC)
Nové varianty headsetu HTC VIVE Cosmos využívají jeho unikátní modularity. Kromě nových headsetů VIVE Cosmos Elite, Cosmos XR a Cosmos Play se tak mohou i majitelé původního HTC Vive Cosmos těšit na nová rozšíření. U žádné z variant nechybí obraz s rozlišením 2 880 × 1 700 px a obnovovací frekvencí 90 Hz, kvalitní stereo sluchátka ani praktické odklopné provedení. Čtěte více

IDC: Celosvětové výdaje na AR a VR budou příští rok atakovat hranici 20 miliard USD

5. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětové výdaje na rozšířenou a virtuální realitu podle agentury IDC v roce 2020 dosáhnou 18,8 miliard amerických dolarů. Oproti letošním 10,5 miliardám USD půjde tedy o takřka 80% nárůst. Výrazný růst se pak očekává i v dlouhodobějším horizontu. Čtěte více

HTC: VR headset Vive Cosmos

15. 9. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: HTC)
Společnost HTC oznámila příchod nejnovější virtuální reality HTC Vive Cosmos. Fanoušci se mohou těšit na headset s rozlišením 2 880 x 1 700, který díky RGB matici výrazně potlačuje viditelnost mřížky mezi jednotlivými pixely. V balení naleznou ergonomické pohybové ovladače umožňující přirozenou interakci s virtuálními světy. Přesný inside-out tracking zajistí šest kamer s extrémně širokým záběrem. Čtěte více